Øyvind Birkenes og Erlend Bolle i Airthings. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Airthings med 100 millioner i inntekter: − Utfordringen er å holde på startup-mentaliteten

Publisert Sist oppdatert

Sensorselskapet skal satse på kontorbygg og skoler i USA. Og etter flere år med million-overskudd, er selskapet klare for å gå i minus.

2018 var et godt år for Oslo-startupen Airthings. Med 100 millioner i inntekter, vinner av årets Eksportpris, og en hit på Amazon, er selskapet på god vei til mot drømmen om å være i alle hjem.

Selskapet økte inntektene med 40 millioner opp til 100 millioner, men holdt et likt driftsresultat fra året før, med fem millioner i overskudd. CEO i Airthings, Øyvind Birkenes, forteller til Shifter at et positivt driftsresultat var et mål for fjoråret.

− Målet var å vokse i topplinjen, men likevel beholde litt overskudd. Det var viktig for oss å ikke havne under bunnlinjen og gå i underskudd, forklarer Birkenes.

Mål om underskudd

− Hvordan skal dere opprettholde dette til årets regnskap?

− Vi ser bra vekst i år også, og har en målsetning om å nå 150 millioner i inntekter før året er omme.

Men til tross for et høyt mål på inntektssiden, forteller Birkenes at selskapet har planlagt å gå i underskudd i år.

− Vi satser nå på et nytt marked med vår nye satsning, Healthy Building Solution. Der skal vi selge våre produkter til kontorbygg og skoler i USA og Europa, forteller Birkenes.

Satsningen går ut på å bygge egne systemer for større bygg.

− Dette vil koste en del kapital, og derfor ser vi for oss et underskudd, legger han til.

Airthings startet med å utvikle enkle trådløse radonmålere, men satser nå på et bredt spekter av produkter og tjenester knyttet til måling av luftkvalitet.

Selskapet hentet også 55 millioner i en ny investeringsrunde i starten av året, som også skal gå til den nye satsningen.

Les også: Slik bygget de en salgssuksess: Amazon-fenomenet Airthings

Amazon-vennlig

− Hva har dere lært det siste året?

− Vi lærer noe nytt hver dag. Nå satser vi på veldig forskjellige områder, b2c og b2b. Det er to veldig forskjellige måter å jobbe på så vi har to team som jobber ut mot kundene, sier Birkenes.

Selskapets årsberetning viser at over 90 prosent av selskapets salg er eksport, hovedsakelig til USA, Canada, Europa og Sør−Korea, og de vant Innovasjon Norges Eksportpris i fjor. Men selskapet satser også tungt i Norden.

− Det bor flere utenfor Norden enn inni, så det er naturlig at det blir mye eksport. Men vi ruller nå inn i Norden i alle Elkjøp−butikker, og bygger oss en sterkere merkevare også her hjemme.

Tech-startupen er allerede godt etablert hos store retailere i USA, som Best Buy og Home Depot, i tillegg til at de er et av få norske selskaper som har gjort stor suksess hos Amazon.

På investorsiden har inneklima-startupen ingen ringere enn Geir Førre. Det var han som «lærte» gründerne å sette seg høye mål — for eksempel det at man nå skulle nå 100 millioner i 2018. I år gikk også Aksel Lund−Svindal inn i styret etter at han reinvesterte tidligere i år.

− Hva er de største utfordringene deres i år?

− Det blir å holde på startup−mentaliteten samtidig som vi vokser. Jo flere vi blir, jo hardere blir voksesmertene. Men vi mener det er viktig å bevare den mentaliteten og det samholdet. Vi har utrolig gode folk med på laget, fra flere enn 15 nasjonaliteter, forteller Birkenes.