Morten Rynning og Harald Jellum har startet flere selskaper tidligere med stor suksess. Nå er de i gang med å revolusjonere reiseliv og retail. Har 11 ansatte, samt investeringer og støtte på 4,6 millioner kroner.
Annonse
«App-byggeren» deres Aispot, lar bedriftskunder enkelt lage sine egne apper som tar i bruk IoT og den seneste lokasjonsteknologien. For eksempel kan en reiselivsdestinasjon sette opp en løype med informasjon om stedet på ulike lokasjoner som trigges av GPS-lokasjon eller en beacon. I tillegg har mobilplattformen deres egne moduler for innsikt og lojalitet.
I første omgang har de rettet seg mot reiselivsbransjen og har sikret seg 10 kunder. Blant dem er Notodden Bluesfestival, Verdensarven, Bjørneparken og Fæmunden. Etter hvert er planen å kombinere muligheten for kjøp av både produkter, tjenester og opplevelser i appen i samarbeid med lokale butikker, kjeder og turoperatører.
–Vi vil gjøre det enkelt for turistdestinasjoner å sette opp egne apper, slik at turistene får relevant informasjon når de kommer på besøk, og oppholdet blir bedre, sier gründerne Morten Rynning og Harald Jellum til Shifter.
Annonse
"Wordpress for mobilapper"
Utfordringen for reisedestinasjoner er at det er dyrt å utvikle nye tekniske løsninger fra bunnen av for å tilfredsstille deres turister. Ved å lage en plattform som de kan abonnere på, som enkelt lar dem sette opp sin egen app og legge inn sitt eget lokale innhold, vil redusere kostnadene betraktelig.
– Vi liker å kalle det et «Wordpress for mobilapper». I tillegg får man en nettverkseffekt dersom en turist allerede har installert appen, så er den allerede på telefonen, og reiser de til en ny destinasjon som bruker samme, app, så er veien kort til relevant turistinformasjon, sier Rynning
Dette er ikke første gang gründerne har bygget selskap, og innrømmer at det er en fordel når man har gjort det noen ganger.
Annonse
Jellum har blant annet gründet Your.md, som nå har hovedkontor i London og hvor Orkla kjøpte seg inn rett før sommeren. I tillegg har han blant annet vært med å gründe medieovervåkningsselskapet Cyberwatcher og Intellisearch.
Rynning etablerte CyberWatcher og Intellisearch sammen med Jellum, og var også daglig leder i markedsføringsselskapet Solid Media Group.
–Det er litt som barneoppdragelse. Når man har gjort det noen ganger, så vet man hva som er riktig. Det er mange som kan realisere en idé under forutsetning av å skaffe kapital. Men det vanskeligste er å få produktet ut i markedet. Mange førstegangs-gründere har et kult produkt, men de får det ikke ut. Salg er viktig, og hvordan og hva du selger forandrer seg etter hvilken fase man er i. Det er ulike trinn i salgsstrategien, og det kan være vanskelig for førstegangsgründere å vite hva de ulike stegene er. Og hva som er gode caser i de ulike fasene. Det er veldig viktig å tenke gjennom dette tidlig og ikke når du er i fasen. Gjør man dette for første gang, bør man skaffe seg en mentor. Men så er det jo noen som lykkes fordi de har x-faktoren, sier han.
– Hvilke feil har dere lært av fra tidligere selskaper?
– At det ikke er noe mål å være «bleeding edge». Det er bra å være tidlig ut, men ikke for tidlig ute. Vi har eksempelvis planer om å innlemme Blockchain i produktet vårt, men har satt det på hold for nå, fordi det er for tidlig. Det er viktig å forstå essensen av produktet man selger og ha fokus på det som er viktig for kunden. Det har vi bommet på tidligere, sier Rynning.
– Og selvsagt må man ha med riktige investorer, bygge sten på sten, og tidlig få kunder som betaler. Det er viktigere med betalende kunder enn det er å få brukere, legger Jellum til.
De forteller at de har brukt mye tid på forretningsmodellen til AISpot.
– Forretningsmodellen til AIspot er potensielt veldig skalerbar, der de første kundene hjelper dem til de neste, sier Rynning.
– Det er at ting tar tid, og vi har en stor «road map». Det tar tid for kunder å ta i bruk produktet. De fleste er vant til en statisk webside. Vi må hjelpe dem til å være aktive og oppdatere innholdet. Det vil også være en utfordring å få kundene til å markedsføre produktet. Men vi vil hjelpe dem med å lykkes. For hver kunde som lykkes, desto større blir smitteeffekten, sier Jellum.
– Vi startet Cyberwatcher i 1999 og har hatt kunder i 19 land. Det har vært en fantastisk reise, men vi må ikke bli sittende fast, heller.
– Nei, for dere kunne jo trukket dere tilbake og heller investert i selskaper i stedet for å bygge nye?
– Ja, men det er jo ikke noe gøy. En gang gründer alltid gründer, kanskje? Det er utrolig givende og spennende å sitte med et team du selv har valgt. Det er gøy å treffe kunder og det er gøy å se nye muligheter. Som gründer gjør man alt mulig. Og vi må levere.
Selskapet har 11 ansatte. De har hentet om lag tre millioner kroner fra venner og bekjente, i tillegg til støtte på 1,6 millioner kroner fra Innovasjon Norge.
Målet er å ta markedsleder posisjon i Norge først, for deretter skalere internasjonalt.
– Vi ønsker å vinne Norge innen nyttår neste år, og deretter gå internasjonalt, sier Rynning.
– Hvor vil dere ekspandere?
– Her vil vi være opportunistiske og vil gå inn steder hvor vi får til samarbeid med partnere. Vi har blant annet lansert et prosjekt på Kanariøyene med 1000 informasjonspunkter. Dette gir viktig erfaring med tanke på internasjonal ekspansjon, sier Rynning.
Rynning og Jellum sitter på 38 prosent av selskapet hver, og resten er fordelt på ansatte og investorer.
– Vi har fått veldig bra respons siden lansering etter sommeren. Nå ønsker vi å hente opp mot 10 millioner kroner for å styrke salg og ta tak i noen av de internasjonale markedene, sier Rynning.
Podcast alert! Christine har tatt permisjon fra jobben for å starte et selskap. Målet hennes er å få nok brukere til å få med investorer på laget. På reisen snakker hun med suksessfulle gründere, investorer og andre eksperter.