Per-Otto Wold topper laget: Nå har han Zucarello, Brand, Wenig og Lund Svindal i stallen
Med de 50 millionene Spond nå henter, er gründer Per-Otto Wold og hans Spond priset til rundt 150 millioner kroner.
Spond, en app for organisering og utveksling av beskjeder i idrettslag og foreninger, har nylig fått ishockeyspiller Mats Zuccarello, Kahoot-gründer Johan Brand og Ebay-toppsjef Devin Wenig på eiersiden og 50 nye millioner kroner i selskapet, skriver Dagens Næringsliv.
Både trenere i breddeidretten og folk i frivillige organisasjoner oppgis å bruke appen, som har blitt lansert i England og Tyskland -- og i høst har mål om ytterligere åtte land i Europa. Grunnen skal være at fotballsesongen starter i Norge nå, og at Spond vil være tilgjengelig for oppmerksomheten dette skaper.
Norge er foreløpig appens største marked, og Wold forteller at de ligger an til å få 400.000 norske brukere innen utgangen av året.
Brukte eget nettverk i investorjakten
Ekspansjonen i selskapet er blant annet finansiert av eksisterende investorer, Aksel Lund Svindal og Birger Magnus, men også de nye investorene, Zuccarello, Brand og Wenig, har bidratt med penger i potten for idrettsappen. Wold forteller til Dagens Næringsliv at hans eget nettverk har hjulpet til med å hente minst én av investorene.
– Jeg kjenner Devin fordi han jobbet i Thomson Reuters, som jeg solgte Point Carbon til tidligere, sier Wold til avisen.
Wold har tidligere vært med å starte analyseselskapet Point Carbon, som han også ledet før det ble solgt til nyhetsbyrået Thomson Reuters, for over én milliard kroner i 2010. Wold har som følge av dette salget hatt anledning til å investere nærmere 10 millioner kroner av egne penger i Spond.
Startet uten forretningsmodell
Wold forteller at selskapet har planer om å gå i pluss i 2020 eller 2021, men de siste fem årene har de hatt et samlet underskudd på 33 millioner kroner før skatt. I fjor hadde de det hittil største underskuddet, på 9.5 millioner kroner, med en omsetning på en halv million.
Wold selv henviser til at store selskaper, som Facebook og Snapchat, har hatt fokus på å bygge opp brukerbasen før de har funnet inntektene, men at idrettsklubber og foreninger ofte har dårlig råd. Appen må derfor være gratis å bruke, og planen er at Spond skal tjene penger på privatpersoners støtte til klubben de holder med.
-- Vi startet uten forretningsmodell og tenkte at vi først måtte se om vi kunne lage noe bedre enn det som finnes fra før, så om vi klarer å få noen brukere -- og så får vi prøve å tjene penger på det. Det høres kanskje naivt ut, sier Wold til Dagens Næringsliv.
For å spe på inntektene har Spond inngått partneravtaler med blant andre Peppes Pizza og Fjordkraft. Når klubbmedlemmer kjøper pizza eller elektrisitett, får klubben en sum. På denne måten har Spond innbrakt totalt 3,1 millioner fra brukerne av Spond Cashback, "etter kun noen få måneder", forteller Wold.
I tillegg henter Spond penger fra partnere til klubbene, og tar en andel på 30 prosent -- det samme som Apple og Google tar i sine app-butikker.