Suksesshistoriene rant inn, men Milla Says var ikke «direkte avhjelpende» nok, mente NAV
– Vi kunne vært på et helt annet sted nå, sier Milla Says-gründeren om den tre år lange kampen mot byråkratiet - og en definisjonsavklaring.
Aleksander Helmsberg var pappaen som lurte på hvorfor Radioresepsjonen «køddet med Downs», i et Facebook-innlegg lest av et tusentall. Så ble han gründeren med en tom sparekonto og et ekstra lån på huset - fordi han hadde sagt opp jobben for å hjelpe datteren og likesinnede med å kommunisere med tegn til tale.
For innsatsen vant han først Menneskeverds Livsvernpris i 2016 - og sist kom et prisdryss fra Bergen Kommunes etablererpris.
Og et sted midt i mellom sørget Milla Says for å berge samliv, pleie dårlig samvittighet og snu frustrasjon til forståelse - gjennom appen med sine nå 10.000 brukere.
– Men jeg skal ikke legge skjul på at bransjen er snever, og at det er tøft, sier Helmersberg - og viser til en tungrodd vei mot NAVs velsignelse.
Språkmiljø
Milla Says er en digital plattform for alternativ og supplerende kommunikasjon, der viktigste funksjon er å bygge et språkmiljø i brukerens nettverk.
– Det hjelper ikke om en voksenperson gjør «fisk», hvis Milla gjør «fisk» på en annen måte, sier han - og bruker egen erfaring for å illustrere.
– Da Milla kom i treårsalderen sluttet hun å kommunisere. Hun forsto ikke tegnene, og vi forsto ikke hverandre. Men da vi etter hvert utarbeidet Milla Says, ble alle komfortable med tegn - også besteforeldrene og fagmiljøet rundt henne. Milla gikk fra å være utagerende og aggressiv - til å bli rolig og lærevillig. Så kom alle historiene som lignet, sier Helmersberg.
Men det var ikke «direkte avhjelpende» nok, mente NAV. Rundt 60 familier søkte om å få dekket Milla Says gjennom NAVs hjelpemiddelsentral, men avslagene ble til slutt tilsvarende mange.
Ulike formeninger
– Det sier kanskje mest om holdningen til tegn til tale. Vi ble ikke møtt med en tydelig og enhetlig beskrivelse av hva «direkte avhjelpende» faktisk innebærer. Det var ulike formeninger avhengig av hvem vi spurte. Vestfold hadde én definisjon, Tromsø en annen, sier han.
Torill Bjørnsen, ass. direktør i NAV Hjelpemidler og tilrettelegging, sier hun er godt kjent med Helmersbergs overnevnte erfaring.
– Vi har vært i dialog med Helmersberg om dette, og vi er godt kjent med at han mener at han har blitt møtte med ulike vurderinger av produktet han har utviklet og som han ønsker å selge, sier hun.
– Når vi får slike tilbakemeldinger drøfter vi det med fagfolk på området. Det gjør vi for at vi skal sikre at vi har en best mulig felles forståelse av hvordan ulike begreper skal forstås. I dette tilfelle har vi drøftet «direkte avhjelpsfunksjon», sier Bjørnsen videre - før hun presiserer at alle søknader de får inn vurderes individuelt.
Endelig anerkjent
Helmersberg tok likevel vare på de mange ulike tilbakemeldingene - og resultatet av denne samlingen ble lansert tidligere i år: Communicator by Milla Says, en helt personlig tegnbank - til parallell bruk med hovedappen.
Her kan brukeren navigerer seg rundt ved hjelp av bilder til film for tegnet de ønsker å formidle. Bilder og tegn er her hentet fra brukers egen database i hovedappen.
– Det var denne enkle løsningen som gjorde at det løsnet for NAV i sør, sier Helmersberg.
Nå er Milla Says anerkjent i alle regioner, bortsett fra i Møre og Romsdal og nordover. De første godkjente søknadene tikker også inn.
– Det har vært tøft, men når jeg ser hvilken virkning dette har hatt, først og fremst på vår egen datter, så er det verdt det. Milla Says er ikke en super-kommersiell aktør som kun tenker profitt. Da måtte vi ha lagt ned for tre år, sier han.
Men når det er sagt: Ingen kan videreutvikle og drive kun på luft og kjærlighet, ifølge gründeren.
– Et langsiktig mål er å bli en idealistisk kommersiell aktør. Når vi føler vi har løst problemet - og kan tjene penger i Norge, er målet Europa. Behovet er tilsvarende der, sier han.
Les også: Gründer med to barn, tom sparekonto og et ekstra lån på huset