Alexander Osterwalder. Foto: Kine Ellingsen.

Alexander Osterwalder: –Det eneste som gir beskyttelse akkurat nå, er en bedre forretningsmodell

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Publisert 26. februar 2018

Ukens gjest i Shifters podcast er ingen ringere enn Alexander Osterwalder. Mannen bak «Business model canvas», og som er en av verdens fremste tenkere innen innovasjon og forretningsutvikling.

–Hvis du kun konkurrerer på produkter, tjenester og pris, er det mye enklere å bli disruptet. Jeg tror all konkurranse flytter seg vekk fra produkt- og teknologi-konkurranse, fordi det er for vanskelig. Det beveger seg mot noe som gir beskyttelse, sier Osterwalder i podcasten.

Shifter møtte ham under konferansen «Nordic Business Forum» i Oslo i januar,

Osterwalder mener det eneste som gir beskyttelse akkurat nå, er en bedre forretningsmodell.

–Eller hvis vi tenker enda større, som Amazon, en bedre organisasjonsstruktur som lar deg kontinuerlig produsere nye forretningsmodeller. Det er hva jeg kaller de «uovervinnelige selskapene», sier Osterwalder i Shifters podcast.

I denne episoden snakker han om:

*Hvorfor store selskaper sliter med å innovere

*Forskjellen på «execution» og «exploration»

*Hvorfor et godt produkt alene ikke er nok for å overleve

*De syv viktigste spørsmålene du bør stille til din forretningsmodell

*Viktigheten av å feile og å tenke langsiktig

I studio:

Alexander Osterwalder, CEO Strategyzer

Lucas Weledeghebriel, journalist i Shifter.