Martin Lang og Alexander Skaug digitaliserer bakerne. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Bakersønnen tok et jafs av markedet, og henter nå millioner til å digitalisere boller og brød

Publisert Sist oppdatert

Martin Lang vokste opp under disken i foreldrenes bakeri. Nå tar han arven videre sammen med studiekameraten Alexander Skaug.

For halvannet år siden solgte familien bakeriet Halvorsen i Sandefjord til nye eiere. Det skulle imidlertid ikke bety slutten for den tradisjonsrike historien til bakerslekten fra Vestfold. For nå har sønnen i huset ført arven inn i en ny tid, riktignok på StartupLab i Oslo, men med stort hell så langt. Nylig hentet Martin Lang og gründerkollega Alexander Skaug tre millioner kroner til MyFoodOffice -- et oppstartsselskap som digitaliserer bakerbransjen.

-- Vi så utfordringene i vårt bakeri, og var ikke alene om det. Det var en hel bransje som skrek etter løsninger, sier gründer og bakersønn Martin Lang, om hvordan de gikk i gang med å løse et av de store problemene i bransjen, nemlig mangelfull informasjon om hva som er i bakervarene, i en tid der forbrukerne blir stadig mer opptatt av hva de egentlig putter i seg.

Bedre kontroll på innholdet

Sammen med studiekameraten fra London School of Ecnomics, Alexander Skaug, har han utviklet en applikasjon som gir bakerier full kontroll over innholdet, noe som er viktig både juridisk og for å drive lønnsomt. De to har laget et verktøy for å utarbeide varedeklarasjoner basert på en unik database av ingredienser - som da gir oversikt over næringsinnhold og allergener. Det beskrives som nybrottsarbeid i en bransje som har kommet svært kort i digitaliseringen. Gründerne forteller om en bakerhverdag med mye manuelt arbeid og data gjemt bort i alle mulige formater, om den i det hele tatt finnes noe sted. Samtidig finnes det gjerne flere hundre produkter i et vanlig bakeri.

-- Det er et stort rom for å effektivisere datainnhentingen og verktøyene som brukes for å ha kontroll på produkter, varedeklarasjoner og produktlønnsomhet, sier Skaug, og påpeker at det er en svært kompleks jobb å gjøre slikt manuelt, samt å vedlikeholde.

Algoritmene tar på sin side utgangspunkt i oppskriftene til produsentene og setter dette sammen med informasjon fra råvareleverandørene. Plattformen gjør det også mulig for aktørene i verdikjeden å utveksle informasjon mer effektivt seg mellom.

-- Vi gir matprodusentene full kontroll over innholdet i produktene sine, dette er viktig både juridisk og for å drive lønnsomt, sier gründer Martin Lang.

Under utvikling er dessuten funksjonalitet som gir bakerne bedre innsikt i produktlønnsomheten sin.

Kundene betaler

Selskapet ble etablert så sent som i 2017, men har allerede tatt en stor del av kaka i dette markedet. Ifølge MyFoodOffice har de sikret seg kunder som til sammen står for 35 prosent av bransje-omsetningen. De landet tidlig et viktig samarbeid med Åpent Bakeri, og siden har de betalende kundene strømmet på. Baker- og Konditorbransjens landsforening har også omfavnet løsningen, og Innovasjon Norge har vært en viktig støttespiller, ifølge gründerne.

StartupLab Founders leder an i emisjonen som nå er på plass.

-- Vi har blitt kjent med Alexander og Martin gjennom inkubatoren vår. De har et sterkt team med bransjeerfaring og høy fart fremover. Det, kombinert med masse validering fra markedet, gjør at vi er veldig begeistret over å bli med på laget, sier partner Tor Bækkelund i StartupLab.

Blant investorene er også Roger Amundsen. Amundsen er en nestor i bransjen og har bygget opp og solgt flere bakerivirksomheter. Han sto blant annet bak Fattigmann-kjeden og Heba. Nå senest har han startet Bakeriet i Brummunddal.

Ansetter

Pengene skal blant annet gå til å ansette en egen CTO, som skal ha ansvaret for den videre tekniske utviklingen. Så langt har denne skjedd i form av et team av eksterne utviklere, i og med at både Lang og Skaug har bakgrunn fra økonomi og forretningsutvikling.

-- Vi ser etter en erfaren utvikler som synes matbransjen er spennende, og som har lyst til å ta eierskap, utdyper Skaug.

Gründerne Skaug og Lang sitter fortsatt på 84 prosent av aksjene, og målet i første omgang er å etablere seg videre her i landet.

-- Vi har vekstambisjoner, men i det nære bildet skal vi gjøre det vi gjør i dag enda bedre, bygge teamet og legge et godt grunnlag for videre vekst, sier Lang.

På sikt vil det være naturlig å også se på andre deler av matmarkedet for MyFoodOffice.

-- Hvordan ser dere for dere balansen mellom inntekter og kostnader fremover?

-- Vi ligger der vi har planlagt, men går ikke i «break even» ennå. Vi har et mellomlangt perspektiv, og jobber mot det. Det blir ikke 20 år med underskudd, for å si det slik.