Styrtrike Viktor Vekselberg er god for 115 milliarder kroner, og står bak pengebingen til Maxfield Capital som nå snuser på norske startups.
Annonse
– Jeg har sett noen lovende startups her i Norge. Det som er bra er at de fleste tenker globalt fra første stund. Det er det vi ser etter i ethvert selskap vi går inn i, sier Alexei Tuknov.
Kveldssola har gått ned bak fjellene i vest, og den russiske investoren hutrer i en litt for tynn jakke utenfor lavvoene på Startup Extreme. Tuknov er stillfaren og over gjennomsnittet mystisk på en startupfestival der de aller fleste er vesteuropeiske og relativt høylytte gründere og investorer.
Som ansvarlig for den nordiske porteføljen har han besøkt en rekke tech-events i Norden, som Slush i Helsinki, TechBBQ i København og NordicTech i Stockholm. Han har vært i Norge på ferie før, men dette er første gang han besøker et norsk startuparrangement.
Annonse
Gullegg
Veien fra bålpanna på Voss Resort til familiekontoret til Viktor Vekselberg i Moskva – verdens største eier av såkalte Farbergé-egg – er lang både i distanse, kultur og kapital. Nylig gikk et av de juveleggene til 100 millioner kroner på en kunstauksjon i London, og Vekselberg er nå oppe i 15 egg i samlingen. Ifølge Forbes har Russlands niende rikeste mann tjent pengene på aluminium og petroleum, men har de siste årene gått tungt inn i tech for å diversifisere virksomheten. På Voss er han «til stede» gjennom Maxfield Capital, der han er grunnlegger og den største investoren.
Fondet investerer i B2B-gründere i tidligfase, med beløp fra en halv million dollar til to millioner dollar.
– Det er viktig at selskaper som ikke er fra store markeder, setter seg et globalt mål, påpeker Tuknov overfor Shifter.
Annonse
Lykkes i Russland
Annonse
– For øyeblikket er det jo en krevende politisk situasjon mellom Russland og Norge. Gjør dette dette vanskeligere for deg som investor å bygge tillit og få et godt forhold til tech-selskaper her?
– Jeg synes ikke det er vanskelig. Det er imidlertid åpenbart at det russiske markedet er en «black box» for mange vestlige techselskaper, sier Tuknov.
Annonse
Han viser til at det er mange muligheter innenfor B2B, og at det velstående Moskva er et bra sted å gå inn for gründere som sikter seg inn forbrukermarkedet. Tuknov mener norske startups kan gjøre det bra i Russland, hvis de ønsker det.
– Konkurransen er ikke like hard i det russiske markedet som i andre vestlige markeder som i USA og Storbritannia, så utenlandske startups har god sjanse til å lykkes her hvis de gjør de riktige tingene, sier den russiske investoren. Men det er svært viktig å ha et godt nettverk.
– Det er mangel på informasjon om det russiske markedet for øyeblikket, men jeg tror situasjonen vil bli kortvarig. Og hvis du har en samarbeidspartner i Russland nå, vil du tjene på det senere, mener han.
IBM, MySpace og Motorola
Teamet i Maxfield Capital har vært i flere internasjonale tech-selskaper. Tuknov selv har jobbet for Motorola og «founding partner» Alexander Turkot har tung erfaring fra selskaper som IBM og MySpace. Han legger ikke skjul på at han ønsker å åpne «the black box» og vise hva Russland har å by på.
– Det er et svært aktivt startupmiljø i Russland og det har vært en rekke deals det siste året. Vi hjelper våre selskaper med å satse internasjonalt, hjelper utenlandske investorer inn i det russiske markedet, samt at vi hjelper selskapene vi investerer i, inn i det russiske markedet.
Ligner Norge
Tuknov mener at det er noen likheter mellom det russiske og norske tech-landskapet, for eksempel det faktum at det er mange fremgangsrike B2B-startups.
– Som gründere har de jo mye til felles. De er fulle av energi og utforsker nye markeder, sultne på eventyr, sier han.
Etter turen til Startup Extreme på Voss – der eventyrlystne gründere og investorer gjorde alt fra å padle, terrengsykle og fallskjermhoppe til å rafte, «in the name of business» – har han merket seg et par norske startups. Han kommer til å pitche dem inn til den interne investeringskomiteen i fondet. Og da betyr den geopolitiske situasjonen lite.
– Russere følger nøye med på internasjonal politikk og er opptatt av forholdet mellom Russland og andre land, men de lar ikke det påvirke deres relasjoner i forretningslivet. Når de møter andre europeere, bryr de seg lite om geopolitikken.