Kahoot-skaperens nye prosjekt: Gamification av støvsuging
Spillprofessor Alf Inge Wang vil gjøre husarbeid til en lek. Og hvordan fikk han og Ole Andreas Alsos ideen? Jo, de har unger selv...
Serious Games er en av flere startups som jaktet frisk kapital under Investor Day på NTNU i Trondheim i dag. Kahoot-skaperen Alf Inge Wang er med i gründerteamet som vil gjøre det enklere for barnefamilier å få gjort unna husarbeid på en morsom måte.
– Selv de største teknologiskeptikerne tror at dette spillet kan fungere i deres familie. Alle spør: Når kan vi få dette spillet, sier Wang i en pressemelding fra NTNU Accel.
Serious Games har utspring fra spillmiljøet ved NTNU og NTNU Technology Transfer, og har utviklet en prototype av spillet Mænage, basert på erfaringer fra over 150 familiemedlemmer.
Husarbeid blir gøy
– Tanken er å gjøre husabeid mer spillaktig, sier Ole Andreas Alsos i startupen som har sitt utspring fra spillmiljøet ved NTNU og NTNU Technology Transfer.
Spillet hjelper til med å fordele, utføre og belønne husarbeid, ja gjøre denne prosessen morsom i alle steg, ifølge Alsos. Fordelingen av arbeidsoppgavene er for eksempel et spill i seg selv, og det kan være litt tilfeldig hvem som får støvsugejobben.
– Det er elementer av spenning og usikkerhet i fordelingen, og utføringen av oppgavene er også et spill. I sin enkleste form kan det være å rydde rommet sitt på ti minutter, med nedtelling osv. En mer avansert form er å ta «før og etter»-bilde av rommet og poste på Snapchat, Facebook eller andre sosiale medier, for å vise hvor flink man har vært, sier Alsos til Shifter.
Premieres
Når et visst antall oppgaver er utført, venter det en belønning som familien selv bestemmer. Og hvis man har gjort jobben sin ekstra godt, kan foreldrene «anerkjenne» det, og barna vil nå målet og belønningen raskere.
Brukertestene viser at spillet fungerer for barn ned til tre år. I utgangspunktet er det opp til 14 år, men tilbakemeldingene viser at også voksne synes det er gøy å nå husarbeidsmålene.
– Hvordan fikk dere denne ideen?
– Alle i teamet har familie og opplevd problemene på nært hold. SSB-tall viser jo at 54 prosent av alle barn aldri gjør husarbeid. Det er både et nasjonalt og globalt problem. Det er jo ingen som dør av dette problemet, vi redder ingen fra hungersnød eller noe sånt, men vi løser hverdagsproblemer, sier Alsos til Shifter.
Han er overbevist om at spillet vil bidra til mindre stress og mer tid til familieaktiviteter og harmoni.
Trenger ikke lese
Spillet er i stor grad grafikkbasert, med svært lite tekst. Det gjør at barn som ikke kan lese kan være med. Og ifølge gründerne vil dette også gjøre det lett å tilpasse produktet til andre markeder.
Foreløpig er det ingen eksterne investorer inne i selskapet, men under Investor Day var det stor interesse fra folk som skjønte problemet.
– Vi kom i kontakt med flere interessenter. Vi landet ingen konkrete avtaler, men har booket avtaler videre.
Han forteller at selskapet skal hente inn rundt to millioner kroner i kapital. Målet er å få Mænage på markedet første kvartal i 2018 og slå an globalt.
Tung erfaring
Daglig leder i NTNU Accel Haakon Skar mener at Serious Games er et godt eksempel på kvaliteten på startups som kommer ut fra høyskole- og forskningsmiljøet i Trondheim. Startupen bygger på mer enn 12 års erfaring og har med seg tung fagkompetanse.
Tirsdag møttes 16 startups mer enn 30 ulike investormiljøer på Investor Day i Trondheim. Dette er sjette gang at Investor Day ble arrangert av NTNU Accel i samarbeid med SpareBank 1 SMN og Connect Trøndelag, og ifølge pressemeldingen fra NTNU Accel er interessen for arrangementet økende.
– Vi opplever at interessen for å investere har blitt veldig mye større de siste to til tre årene. Det er mange som har fått øynene opp for det enorme potensialet som ligger i å investere i tidlig fase, hevder Skar, som anbefaler investorer å spre risikoen ved å investere i 10 – 15 startups.
– Det er også positivt for startups å ha flere investorer, fordi de ofte har stor glede av deres kompetanse, sier lederen for NTNU Accel.