Meltwater kjøper seg kunstig intelligens: Kaprer maskinlæringsselskapet Algo
Jørn Lyseggens selskap får en informasjonsmotor som henter inn data fra titalls millioner kilder – i sanntid.
Det begynner å bli en stund siden Jørn Lyseggen grunnla sitt medieovervåkingsselskap med 15.000 amerikanske dollar i startkapital i 2001. I dag har selskapet mer enn 1500 ansatte på seks kontinenter, og har 50 prosent av selskapene på Fortune 500-lista som kunder.
Til tross for at de begynner å bli en veteran i tech-verden, fortsetter de å gi gass, og kunngjorde i dag oppkjøpet av Algo. Oppkjøpet styrker Meltwaters innsiktsplattform, sies det i en pressemelding.
Henter eksperter
Med oppkjøpet får Meltwater flere prisvinnende eksperter med på teamet.
– I disse dager drukner vi alle i data. Meltwaters mål er å gi våre kunder tilgang til teknologi som kan rydde opp i dette, og hente ut viktig kunnskap fra milliarder av datapunkt, datapunkt som hadde vært umulig for et menneske å få noen mening i, sier Jørn Lyseggen, CEO i Meltwater, i pressemeldingen.
Han viser til de enorme mengdene med ekstern informasjon et selskap må forholde seg til, om hvordan konkurrentene investerer, rekrutterer, hvordan de markedsfører seg, og hvordan produktene blir tatt imot i markedet.
– Alle som er gjennomtenkt i måten de henter ut denne type informasjon, vil få et kraftig fortrinn overfor konkurrentene, sier Lyseggen.
Smartinger
Teamet bak Algo består av noen av de smarteste hodene innen data science, blant andre Eric Nyberg som har ledet utviklingen av IBMs Watson. Han går for å være en av pionerene innenfor såkalt «Natural Language Processing». Nybergs bidrag til utviklingen av automatisk oversettelse, informasjonsuthenting og automatisk svar, har vært viktig for hele industrien. Rok Sosic var med på å skape det første Linux Grid Cluster, grunnlaget for Grid Computing. Sosic har også gründet Active Tools.
– Vår plattform henter inn og analyserer data fra flere titalls millioner kilder, på over 80 språk – i sanntid. Når vi legger til Algos informasjonsmotor på toppen av våre eksisterende systemer vil det hjelpe oss å forutse trender innen en rekke mikro- og macro-temaer som er relevante for våre kunder, sier Aditya Jami, AI-sjef i Meltwater.