Selger seg ut av konsulentselskapet Hyper. Tar med seg startup-baby Motimate med 25.000 brukere ut i verden
Rolf Risnes og Lars-Petter Kjos gründet digitalbyrået Hyper for 17 år siden. Nå er det slutt i byrå, men med seg ut døra tar de med seg en kommunikasjonsapp som har hele 25.000 brukere.
Med kunder som DNB, flere av Varner-gruppens merkevarer, Telia og Optimera på kundelisten, har konsulentselskapet Hyper levert tjenesten Motimate, som er en mobil internkommunikasjons/opplærings-løsning for bedrifter.
Nå mener de at Motimate fint kan stå på egne bein, og går sågar ut av Hyper for å erobre verden. Kjos og Risnes har sagt opp sine jobber, solgt alle sine aksjer i Hyper, og skal nå ut og hente penger til Motimate.
Internasjonale ambisjoner
– Vi skal vokse fra Norge og Norden gjennom å gjennomføre suksessfulle implementeringer. Vi har helt klart en internasjonal ambisjon, og alt vi gjør planlegges og rigges for det, sier Kjos til Shifter.
– Skal dere hente penger?
– Ja, vi, sammen med de andre eierne i Motimate (Aller Media og Hyper) skal i sum hente 10 millioner kroner, forteller Kjos.
Motimate består av to deler: Pulse og Training. Mens den første løser internkommunikasjonsbehovene til en bedrift, skal den andre løse utfordringer knyttet til opplæring av ansatte.
– Vi ser at det er etterspørsel etter enkle, raske, motiverende og ikke minst brukervennlige løsninger. Vi vet at dette fungerer ettersom vi har oppnådd svært gode resultater med store kunder - både ift å bygge kultur, øke salg, forenkle og digitalisere. Vi tror også mange organisasjoner ønsker å løfte kvalitet og måloppnåelse internt, forteller Kjos.
– Men hvorfor vil akkurat dere lykkes med dette? Hva er spesielt med Motimate?
– Alt kan kopieres, men det som er vanskelig å kopiere med Motimate er sammenstillingen av de ulike komponentene. Opp gjennom årene har vi sett at andre byråer/selskaper har kopiert våre Hypers konsepter, men den store forskjellen er at vi hele tiden har kommet med noe nytt. Så når konkurrentene lanserer noe som ligner - så har vi kommet med noe nytt. I tillegg har vi noen komponenter i Motimate som kommer i Q1 2018 som spiller ball med den økende digitaliseringen i mange organisasjoner - uten at vi vil gå mer i detalj på det nå, sier han.
Konkurrerer mot Facebook
– Hvem er deres konkurrenter og hva er de største utfordringene?
– Workplace by Facebook er både en konkurrent og en mulighet for Motimate Pulse, men med Motimate Training er det en meget kraftfull integrasjon med Workplace. Gjennom MotiBOT (treningsBOT) har de som bruker Workplace en ypperlig mulighet til å gjøre Motimate enda mer relevant og nyttig for den enkelte, sier han.
Han peker på at EdTech har fått stor oppmerksomhet i USA, og det er svært mange oppstartsbedrifter innenfor denne sektoren.
– Motimate vil derfor også få et økende antall konkurrenter internasjonalt. I Norge og Norden har vi enda ikke sett en løsning som er 100 prosent SaaS (software as a service), og som har kommet så langt som vi har. Det finnes lignende prosjekter, men få produkter, sier han.
Den største utfordringen, ifølge Kjos, er å klare å bygge Motimate-organisasjonen raskt nok, som mener produktet er mer enn godt nok.