Rolf Risnes og Lars Petter Kjos i Motimate. Foto: Motimate.
Rolf Risnes og Lars Petter Kjos i Motimate. Foto: Motimate.

Motimate henter over 16 millioner for å skalere internasjonalt

Publisert

Motimate har primært norske kunder. Nå skal de kapre Europa.

Det norske ed-tech- selskapet Motimate leverer en plattform for opplæring og internkommunikasjon til bedriftsmarkedet.

Selskapet har i dag over 70 selskaper som kunder med til sammen 50.000 ansatte. Deriblant finner vi DNB, Varner-gruppen, Jernia og Rema 1000.

Men nå ønsker de flere og får med seg Stayer Invest og Investinor på eiersiden.

Verdsatt til nesten 70 millioner kroner

Daglig leder Rolf Risnes vil ikke overfor Shifter bekrefte beløpet de har hentet, men ifølge en pressemelding fra selskapet Vil Stayer Invest få en eierandel på 18,4 prosent og Investinor en eierandel på 5,9 prosent etter emisjonen

En pressemelding fra Investinor avslører at de har betalt fire millioner for 5,9 prosent. Og såfremt alle investorer har betalt samme pris, så betyr det at Stayer har gått inn med 12,475 millioner kroner.

 Fra høyre: Anette Nordskog (Styreleder), Sindre Svendby (CTO, Motimate), Lars-Petter Windelstad Kjos (CMO, Motimate), Knut Asplund (Partner i Stayer Invest I AS), Andreas Solberg (Partner i Stayer Invest I AS), Rolf Risnes (CEO, Motimate).
Fra høyre: Anette Nordskog (Styreleder), Sindre Svendby (CTO, Motimate), Lars-Petter Windelstad Kjos (CMO, Motimate), Knut Asplund (Partner i Stayer Invest I AS), Andreas Solberg (Partner i Stayer Invest I AS), Rolf Risnes (CEO, Motimate).

I tillegg har ansatte og noen mindre investorer gått inn med et beløp. Totalt betyr det at de har hentet mer en 16,5 millioner kroner, og noe som priser selskapet til 67,8 millioner kroner pre-money.

Produktutvikling og markedsføring

-- Hva skal dere bruke pengene til?

-- Vi skal bruke pengene til to ting: Markedsføring og produktutvikling.  Når det gjelder markedsføring, har det endret seg radikalt de siste årene. Vi har to målgrupper: SMB-markedet og enterprise-selskaper.

Vi vil jobbe målrettet med å integrere en marketing-plattform med «self-service» for et SMB-marked. Det er en stund til at salg skjer online til enterprise-selskaper med 20.000 ansatte, men at SMB-bedrifter skal kunne signe up og komme i gang med tjenesten uten vår involvering, er noe vi skal få til, sier Risnes til Shifter.

Han og medgründer Lars-Petter Windelstad Kjos stiftet selskapet sammen med Aller Media AS og Hyper Interaktiv AS i 2017. I februar i år gikk REMA 1000 i Norge AS inn på eiersiden sammen med flere av de ansatte.  Aller Media er fortsatt største eier i selskapet.

Kunder viktigere enn penger

Dere har fått 70 kunder på relativt kort tid. Hva er suksessformelen?

--Vi drev Hyper i 17 år, hvor vi løste mange av de samme utfordringene gjennom prosjekter for kundene våre. Det å vite om kundebehovet, gjør at Motimate er «spot on» på hva produktet skal løse. Vi vet hvor skoen trykker hos kunden.  Det at vi fikk med oss veldig gode kunder som Varner, DNB og Jernia, skaper også oppmerksomhet. Generelt snakkes det mye om hva Norge og næringslivet kan bidra med i den nye økonomien. Det å ta noen sjanser noen ganger og gi nye selskaper mulighet er vel så bra som å kaste penger etter dem. Her har DNB og Verner-gruppen vært i særklasse for oss, sier Windelstad Kjos.

 -- Har dere konkurrenter? Attensi driver vel også med internopplæring?

-- Attensi har mer fokus på 3D. Vi har ikke så mange direkte konkurrenter i Norge, men det det dukker opp en del i Europa. I tillegg har du de store, gamle aktørene. Det er dem vi konkurrerer mest med. Deloitte ga ut en rapport i fjor som slo fast at den største utfordringen for bedrifter er digitalisering. På andreplass kom læring. Alle industrier endrer seg fort og er avhengige av at de ansatte henger med, så dette markedet vil bare vokse, sier han.

-- Hva er så spesielt med Motimate?

-- Vi har fokusert ekstremt mye på at det skal være enkelt å lage engasjerende læringsmål. Tiden for å produsere et kurs har ligget på 6-12 måneder. Vi har sagt det det skal ta 6-12 dager å lage et engasjerende kurs.

-- Noe dere har lært så langt?

-- Vi har lært at å bygge selve produktet bare er en liten del av hva vi må gjøre. For å skalere må masse på plass. Back-office, marketingplattform, at det skal være mulig å signe up selv osv.. Det er en veldig stor del av en tech-startup som kanskje man ikke hører så mye om. Riggen må på plass.

-- Hva blir deres største utfordring fremover?

-- Den aller største utfordringen er å klare å holde tempoet vi må ha. Alt går veldig mye raskere hele tiden. Det er en trappetrinnsverden og vi må klare neste milepæl hele tiden.