Akkurat nå jobber Marit Linnebo Olderheim døgnet rundt, verden rundt for å klare å skape en global læreplattform av Alphabet King.
Selskapet er en av mottagerne av midler fra Innovasjon Norges Visjon 2030-midler. Midlene går til selskaper med planer for å fremme fattigdomsreduksjon i land som mottar norsk bistand.
- Vi skal lage et produkt som frivillige organisasjoner og utviklingsmarkedet ønsker seg. Redd Barna og NTNU er med på utviklingen, sier hun på Skype fra India, like før hun forlater internettdekningen for å bygge opp det hun kaller en læringslab. Prosjektet er ett av flere pilotprosjekter som er spredt over hele verden, drevet på forskjellige språk.
Olderheim har fått en million til prosjektet av Innovasjon Norge, og det samme har Redd Barna. Total prosjektstørrelse er anslått til 4,3 millioner, ifølge Innovasjon Norge.
LES OGSÅ:
http://shifter.no/index.php/2017/07/07/aktivitetsapp-klar-for-europa/
Veterangründer
- Vi har ikke gjort så mye i Norge ennå, men vi skal det også. Vi har lagt noen av appene ut på Appstore og Google Play, og det er mange salg til private og skoler i Norge allerede, sier Olderheim.
Olderheim er veteran som gründer å regne, etter å ha bygget opp selskapet Saape frem til 2006 og startet MyFarm – en gründerskole i Gambia etter det. Med gevinsten fra Saape på kontoen startet hun arbeidet frem mot det som i dag er Alphabet King. Det hårete målet er å gjøre den beste lese- skrive og regne-undervisningen tilgjengelig for de minst bemidlede.
- Barna i utviklingsland fortjener de beste pedagogiske appene. De har så lite annet, sier hun.
Undervisningsmateriellet er bygget opp som apper, og det er tilsammen 200 av dem. Pedagogikken bygger mindre på gamification enn en del andre læringsapper gjør, men mer på modulbasert opplæring.
- Vi har fokusert på ting som er enkelt å forstå og har få forstyrrende elementer, og som gir stort læringsutbytte. Ved at alle føler mestring blir læring gøy, sier hun.
Detaljer, detaljer, detaljer
I tillegg er appene del av et helhetlig opplegg med skriving, fysiske spill og et klasserom av lærestasjoner. Elevene kan lære uavhengig av veiledning fra lærer, og appene og appene er tilpasset alle nivåer.
- Og du bygger opp disse stasjonene i Brasil, Burundi, Gambia, Sierra Leone, Uganda, Tanzania og India selv?
- Ikke alle, men noen steder er jeg. Målet er å lage noe som er enkelt skalerbart og enkelt replikerbart, og da er detaljene viktige, og må på plass, understreker hun.
- Det å sitte sammen med barn i Afrika som selv etter 4-5 år på skole ikke kan bokstavene, og se at de for første gang føler mestring og lærer noe. Det gjør noe med meg. Det er utrolig motiverende å se at det tennes en gnist i øynene deres for at læring er gøy. I slike øyeblikk bli all jobbingen verdt det, skriver hun i en epost etter intervjuet.
Appene leses på nettbrett som er dedikert til undervisningsoppgavene, eller kan brukes på skolens- eller personens private maskin, brett eller mobil.
- Vi kommer nå snart med egne nettbrett som er forhåndsinstallert med hele vårt oppsett av apper. Vi vil ha egne robuste nettbrett for utviklingsmarkedet, såkalte rugged tablets, men lager også vanlige nettbrett for det norske og vestlige markedet, sier hun.
Olderheim opplever at dette er en etterlengtet løsning for foreldre som vil sikre at barnas skjermtid kun går til utdanning, ikke lek og spill.
- Det er også mange, i Norge og utlandet, som ønsker et komplett og helt ferdig opplegg for undervisning, slik at de kan komme i gang fra dag én.
Samarbeid med FN
Midlene fra Innovasjon Norge kommer på toppen av egne midler og inntekter som begynner å komme fra oppdrag for næringslivet. Hittil har mye av midlene kommet fra Marits tidligere grundereventyr Saape.
- Nå er det meste brukt opp, og jeg må ut og tjene penger igjen. Vi er en typisk oppstartbedrift som jobber som gærne med å lage noe vanvittig bra, men som ikke bruker nok tid på salg og kommunikasjon, sier hun.
Akkurat nå føler Olderheim likevel at det løsner for selskapet.
- Vi er midt i en kommersialiseringsfase og UNHCR ønsker å prøve konseptet i et prosjekt i Kenya og Etiopia. Akkurat nå skjer det så mye at vi nesten ikke holder hodet over vann. Etter å ha jobbet i årevis med ideen er det veldig gøy at det nå løsner, sier hun.