Utvikler AI-robot for eiendomsmarkedet, men var ikke så velkomne i begynnelsen
Alva Technologies dobler antall ansatte og rigger seg for vekst, med sterke aktører på eiersiden.
Selskapet startet egentlig som et innovasjonsprosjekt hos Ambita, et kommersielt selskap eid av Nærings- og fiskeridepartementet. I researchprosessen gjennomførte teamet over hundre intervjuer med meglere, kjøpere og selgere, med mål om å identifisere ineffektiviteter Alva kunne løse. Det ble etterhvert gjort så mange interessante funn, at det i desember 2016 ble bestemt at Alva Technologies skulle etableres som et eget selskap.
Derimot var ikke selskapets løsninger så populære i markedet i begynnelsen: Julija Pauriene, COO og medgründer av startupen, hevder at eiendomsmeglerne var bekymret for hva teknologien kunne bety for jobbene deres.
-- Vi utvikler maskinlæringsalgoritmer som automatiserer en del av jobben meglere gjør og tar betalt for i dag. Så da vi først kom med en skisse på papir og spurte folk om dette er noe de ville brukt, så sa jo folk at ”å nei, det ville jeg aldri tatt i bruk, dette er jo jobben min”, sier Pauriene.
-- Endret på produktet mange ganger
Startupens AI-løsning har fått navnet "Eddie". Robotens gjennomgår dokumenter og setter opp salgsoppgaver, og tar dermed over noen av de mer tidkrevende jobbene en megler frem til i dag har måttet gjøre selv.
Gründer og teknologisjef Henrik Langeland forteller at "en stor andel" av boligsalg ender i konflikt mellom kjøper og selger, nettopp på grunn av manglende opplysninger. Han forteller at kundene kan spare opptil 80 prosent av den tiden de ellers ville brukt, ved å bruke Eddie, og at de unngår flere konflikter.
-- For et og et halvt år siden ble vi møtt med skepsis da vi presenterte løsningen vår. Vi valgte å involvere fagansvarlige, meglere og hele bransjen for å hjelpe oss med å skape et produkt som er bra nok, med tanke på kvalitet og innhold. Vi har hele tiden dratt dem inn, satt oss ned sammen og endret på produktet mange ganger, sier Pauriene.
I tillegg til Eddie, har Alva utviklet en tjeneste rettet mot privatpersoner: Virdi. Tjenesten skal gi forbrukere innsikt i boligmarkedet, via virdi.no. I tillegg utvikler selskapet diverse API-produkter, som selges til selskaper som utvikler digitale løsninger, som for eksempel en prisalgoritme.
Vil bidra til et mer transparent boligmarked
Etterhvert har også skepsisen fra aktørene i bransjen lagt seg, ifølge Alva Technologies. Henrik Langeland forteller at målet hele veien har vært å skape et mer transparent boligmarked. Aktørene skal ha bedre systemer, og tilgang på den informasjonen de trenger. Foruten Ambita er selskapet også backet av Bakken og Bæck, Sprint Consulting og Skyfall Ventures.
-- Vi har alltid noen å sparre med enten det gjelder innovasjon, teknologi, strategi eller spesifikt om boligmarkedet. Det er en veldig god match for hva vi driver med, og hvem vi har på eiersiden, sier Langeland.
Fremover skal Alva doble antallet ansatte, og skal i løpet av høsten ansette fire nye personer, deriblant utviklere.
-- Har etablert gode relasjoner
På spørsmål om hvordan selskapet vil håndtere konkurranse fra andre i markedet, viser Pauriene til den gode kontakten med eiendomsmeglerne.
-- Vi har noen veldig tydelige fordeler som følge av vår eierskapsstruktur. Vår største eier, Ambita, formidler eiendomsinformasjon til meglere i hele landet. Dette gir oss en unik distribusjonskanal. Vi har etablert gode relasjoner til de fleste av eiendomsmeglingsforetak i Norge, sier Pauriene.
Én av fordelene med Alva forteller gründerne at er den tidsbesparende effekten. Informasjonen meglerne trenger kommer dessuten gjennom Ambita, som er koblet til alle forretningsførere og leverandører innen eiendomsmarkedet. Alva drar nytte av dette.
-- Det finnes masse ustrukturert informasjon om boligmarkedet. Vi lager algoritmer som klarer å omsette dette til informasjon som kan brukes i spesifikke bruksområder, sier Pauriene.
Mener teknologien kan konkurrere internasjonalt
Samtidig er det ikke slik at de samme systemene kan brukes overalt, fordi eiendomsbransjen er lagt opp på forskjellige måter i ulike land.
-- Data om boligmarkedet er i kjernen av det vi utvikler. Dette er data med forskjellig struktur i alle land. Selv om det er nødvendig med markedstilpasninger er vi overbevist om at teknologien vi utvikler kan konkurrere også på en internasjonal arena, sier Langeland.
Inntil videre har Alva imidlertid "nok å holde på med i Norge".
-- Nå er vi der at flere store kunder bruker dette. Vi har mange kunder som er veldig positive, og vi har fått mye oppmerksomhet både i kommersielle selskap og hos eiendomsmeglere, men også i overordnede organisasjoner sånn som Eiendom Norge eller NEF. Så det har blitt veldig positivt mottatt. Vi har gått fra at vi fikk ”nei!”, til sterk etterspørsel fra alle, sier Pauriene.