Amesto «følger trenden» med nytt oppkjøp: – AI er drivstoffet
Amesto blir majoritetseier i NextBridge, IT-konsulentselskapet fokuset rundt Business Intelligence og Analytics.
Det nordiske konsernet går inn som majoritetseier - og eier nå 50,1 prosent av aksjene i NextBridge. Administrerende direktør i Amesto Solutions, Jan Erik Kaasa, forteller at oppkjøpet inngår i trendene de følger med på.
-- Vi ser en trend der innsikt og forretningssystem smelter sammen. AI vil være drivstoffet for alt som har med digitalisering å gjøre. Vår ambisjon er å skape endring, digitalisering og verdiskapning ved hjelp av kunstig intelligens og avansert analytics. Oppkjøpet av NextBridge er derfor strategisk viktig for vår posisjonering i markedet fremover, sier Kaasa i en pressemelding fra selskapet.
De siste to årene har Amesto gjort flere strategiske oppkjøp og drevet organisk utvikling innen AI, analytics og robotics - for å møte kundenes behov og krav til verdiskapning.
I 2017 ble Firstpoint, som driver innen Cloud infrastructure, BI og Managed service, en del av Amesto Solutions. Shifter har tidligere skrevet om Amesto Group, da de tok en eierandel i AI-selskapet Bilagos.
-- Har den kraften som trengs
Amesto Solutions vil omsette for 500 millioner kroner -- fordelt på 300 ansatte i Norden -- etter oppkjøpet.
Oppkjøpet av NextBridge inkluderer NextBridge Advisory, NextBridge Consulting og NextBridge Analytics.
Siden 2016 har NextBridge Analytics vært intraprenør i Amesto, med delt eierskap hos Amesto og NextBridge, ifølge pressemeldingen.
Lars Rinnan, leder for NextBridge og ny konserndirektør for Amestos AI- og robotics-divisjon, forteller at de har klare mål for fremtiden.
-- Vi har et klart mål om å ta markedsandeler i Norden. Med 11 data scientists med PhD og nær 30 fagspesialister innen BI og analytics har vi kraften som trengs, sier Rinnan.
Videre forteller han at når NextBridge kombinerer dette miljøet med den etablerte organisasjonen innen forretningssystemer på ERP, CRM og HRM i Norden, vil de ha et godt produkt- og tjenestespekter å ta ut i markedet.
-- Våre ansatte jobber med innovasjonskraft, store samfunnsutfordringer og innsiktsdrevne forbedringer i små og store selskaper. Vi opplever en enormt stor etterspørsel etter våre tjenester og har allerede fulle ordrebøker. Det vi trenger mest akkurat nå er flere ansatte, sier Rinnan.