Teamet i PreppK. Fra høyre: Kaja Krakowian, Designer, Amin Fard, Co-founder og CEO. Reza Shamshirgaran, Co-founder og CTO, Piyush Thacker, utvikler, Amir Yazdanshenas, utvikler, Hanne Olsen Solem, COO, Joachim Hagene, Forretningsutvikler. Foto: Prepp
Teamet i PreppK. Fra høyre: Kaja Krakowian, Designer, Amin Fard, Co-founder og CEO. Reza Shamshirgaran, Co-founder og CTO, Piyush Thacker, utvikler, Amir Yazdanshenas, utvikler, Hanne Olsen Solem, COO, Joachim Hagene, Forretningsutvikler. Foto: Prepp

Prepp.io så en mulighet hos Facebook ingen andre så. Nå brukes tjenesten deres av over 100.000 ansatte.

Publisert   Sist oppdatert

Amin og Reza gjorde alt etter boka, og skaffet sin første pilotkunde allerede før de hadde etablert et AS. Nå nyter de godt av Facebooks distribusjon og kundene blir servert på sølvfat. 

Da Amin Fard sa opp jobben sin som markedssjef i NextGenTel visste han ikke at han to år senere skulle drive en startup som ble brukt av over 100.000 ansatte verden over.

--Jeg sa opp jobben min i desember 2016 fordi jeg hadde bestemt meg for å gå på Gründerskolen og reise til USA den påfølgende sommeren. Jeg tenkte at dette var min siste mulighet til å studere i utlandet, sier han.

Vi visste om noe Silicon Valley ikke visste om

Under USA-oppholdet fant han ut at nesten ingen amerikanere visste om utrullingen av det som da het Facebook at Work, nå Workplace by Facebook.

Norge var et av de første test-landene hvor Workplace ble rullet ut i 2016, før de gikk ut globalt, og hvor store selskaper som Telenor, DNB, XXL og Rema 1000 knyttet seg til.

Da han kom tilbake startet han prosessen med å finne en co-founder med idé basert på at vi i Norge visste om noe som Silicon Valley ikke visste om. Det var en stor mulighet, tenkte han.

Gjennom felles kontaktnettverk møtte han tidligere Tandberg produktsjef Reza Shamshirgaran og startet selskapet med en visjon om å gjøre det enklere å engasjere ansatte i læring.

Amin sendte titalls eposter til ulike personer i Facebook uten å få svar. Målet var å bli en partner på plattformen som kunne levere e-læring som en integrasjon.

 Amin Fard, CEO i Prepp.io.<br />Foto: Lucas Weldeghebriel
Amin Fard, CEO i Prepp.io.
Foto: Lucas Weldeghebriel

-- Vi hørte ingenting, men vi ga ikke opp av den grunn, sier han.

Den kritiske første pilotkunden

Fard klarte å få med Hafslund til å validere konseptet og de skrev under på en intensjonsavtale før selskapet ble etablert. De lagde dermed en «tilpasset» versjon for Hafslund på Workplace, som det var åpning for.

-- Hafslund ga oss feedback på løsningen, og med valideringen bygget vi en MVP (Minimum Viable Product), stiftet selskapet og vi la ut et innlegg på Workplace sitt forum.

Det førte til at over 50 bedrifter fra hele verden tok kontakt for å prøve løsningen. Da våknet endelig interessen hos Facebook.

Resultatet ble at Prepp ble den første startup-en som ble partner på Workplace da de rullet ut tjenesten globalt.

En rekke internasjonale kunder

Null konkurranse og en fin utnyttelse av Facebooks distribusjon. Per i dag er det tilknyttet 52 partnere i Workplace sin integrasjonsoversikt. Prepp er det eneste norske selskapet og det eneste selskapet som leverer e-læring i chat-format.

Det betyr at nesten alle kundene kommer som henvisninger fra Facebook, som er en meget lukrativ posisjon å være i.

Hafslund var første kunde, deretter kom Lyse inn. Flyselskapet Scoot fra Singapore ble første internasjonale kunde (2.500 ansatte). Etter på ballet det seg på med internasjonale kunder, og nylig signerte Prepp med Dominos Pizza i Australia og en rekke andre store selskaper står i «pipelinen».

Kjente invstorer på laget

Prepp har så langt hentet fem millioner kroner, samt fått støtte på 800.000 fra Innovasjon Norge.

De første investorene Prepp fikk med seg var Trond Riiber Knudsen, Oscar Thorbjørnsrud og Thomas Falck, som er styreleder i Investinor. Prepp har også fått med seg Kaare Risung (Partner i Schjødt) og Jacob Schram på laget (tidligere toppsjef i Cirkle K). Og i februar hentet de tre millioner kroner fra SkyFall Ventures, som blant annet eies av Sprint Consulting, Jon Kåre Stene fra Kolonial.no og Fredrik Gulowsen i Nyby. Også NewMark Capital deltok gjennom Skyfall Ventures i den runden.

 -- Hvor lenge til dere må hente mer penger?

-- Vi har en runway til januar 2020 og er ute og henter penger nå. Vi skal hente én million euro i første omgang.

 -- Hvorfor ikke mer?

--«Seed is not a round, it’s a stage». Vi behøver ikke å tape så mye penger nå. Hvis vi får «product market fit»-en til å sitte ordentlig, kan vi hente mer bensin til bålet, sier han.

Strategien videre

Strategien videre er å fokusere på 80 prosent av den globale arbeidsstyrken som ikke sitter på en pult.

-- Der er det et gigantisk marked som bedriftene har underinvestert i når det gjelder teknologi og som trenger et stort kompetanseløft de neste årene, sier Fard.

Han forteller at selv om de startet med Workplace, så er visjonen at man skal kunne integrere tjenesten i alle chat-applikasjoner som har åpne API-er.

-- Vi tror vi kan gjøre det ganske stort fordi vi dekker et problem som bedrifter ønsker å løse: En enkel måte å modernisere teknologien innen læring og utvikling uten at de ansatte behøver å laste ned apper eller logge seg inn, eller måtte lære seg å bruke nye systemer. Det tar også vesentlig kortere tid for de ansatte, og vi kan automatisere prosesser som bedriftene bruker mye tid på, sier han.

 -- Er det ikke litt skummelt å være avhengig av Facebooks plattform?

-- Jo, det er det, men vi startet med to tomme hender. Vi har lite å tape, og en stor oppside. Men det blir stadig skumlere jo mer vi vokser. Og stadig flere vil være på Workplace i løpet av kort tid, sier han.

-- Hva har dere lært så langt?

-- At ting tar tid med store selskaper. Workplace tar tre til seks måneder å implementere og gjerne ett år før selskapene ser etter integrasjoner i plattformen. Så vi må ha tålmodighet og vi må forstå kunden så godt at vi kjenner til deres største frustrasjoner.

Vi har lært av våre feil i startfasen og bruker nå mye mer tid på å gjennomføre intervjuer med kundene, og når vi først vet hva problemene deres er, så kan vi lage en salgspitch basert på det. Mange startups, inkludert oss selv i starten, bruker for lite tid på å snakke med kundene, sier han.