Norsk suksessgründer syntes nordmenn var dyre og jobbet for lite: Først nå tar han seg råd til å åpne i Oslo
Anders Hamnes har fire gode grunner til at han startet selskapet Oneflow i Sverige i stedet for Norge.
Det har gått ti år siden seriegründeren flyttet til Stockholm, og seks år siden han startet sin e-kontrakts-startup. Siden den gangen har nordmannen hatt stor fremgang. Oneflow har hentet kapital i flere omganger, senest 20 millioner svenske kroner i fjor høst. Samtidig har inntektene vokst.
Selskapet har solgt til Norge i flere år, og har hatt kunder som blant annet butikkjeden Coop og Eidsiva Bredbånd. Så mye som rundt 15 prosent av omsetningen kommer fra det norske markedet, men først nå etablerer de seg med et eget salgskontor her i landet.
-- Selv om jeg har bodd utenlands i mange år, så er mitt hjerte fremdeles norsk, og det er med en blanding av glede og ydmykhet at vi nå tar Oneflow “hjem” til Norge, sier Anders Hamnes, CEO og gründer av Oneflow.
Derfor Sverige
Han er imidlertid ikke i tvil om at det var langt bedre å starte selskapet i Sverige enn i Norge, og han peker på fire årsaker.
- Markedet er større enn det norske markedet.
- Sverige er tidligere ute enn Norge i å ta i bruk e-kontrakter.
- Det er billigere å starte fra Sverige. Folk jobber mer og de koster mindre.
- Det er betydelig - betydelig - mye enklere å hente kapital til tech-selskaper i Sverige.
-- Jeg vet at det har blitt bedre i Norge de siste årene, men det er fremdeles mye enklere i Sverige. Jeg er faktisk veldig usikker på om jeg i det hele tatt ville lykkes med å hente kapital i Norge til å starte Oneflow for fem til seks år siden, sier Hamnes.
Svensker jobber mer
Forrige gang Hamnes pekte på at nordmenn jobbet mindre enn svensker, kokte det opp til debatt her på Shifter.no. Han står altså fast på at den svenske arbeidsinnsatsen har vært en suksessfaktor.
-- Jeg vet at dette varierer litt mellom ulike bransjer, men i vårt space - basert på min egen erfaring - så jobber svenskene rundt en time mer per dag. I tillegg er lønningene noe lavere. Med andre ord, for hver krone man investere i Sverige vil man få en høyere avkastning tilbake, sier gründeren.
Han understreker at dette er veldig viktig i en tidlig fase, og at det derfor har vært riktig å starte på svensk jord.
-- Nå har Oneflow fått såpass stor hastighet og momentum at vi kan forsvare en høyere kostnad i Norge. Men marginen per selger kommer sannsynligvis til å bli lavere i Norge enn i Sverige.
Modent i Oslo nå
Oneflow får en egen salgsstyrke i Oslo, for å rulle ut det de kaller "neste genersjons e-kontraktsverktøy".
-- Når man lanserer ny disruptive teknologi er det viktig å fokusere først på markeder og segmenter som er mer early adapters. Det ville vært for tidlig med en stor salgsstyrke mot Norge for tre år siden. Markedet var ikke modent nok på det tidspunktet. Sverige ligger to til tre år foran Norge i modenhet når det gjelder digitalisering av avtaler, og resten av Europa ligger enda lenger bak. Nå er timingen rett for å gå inn i Norge, mener Hamnes, som forteller at henvendelsene fra norske selskaper har økt kraft den siste tiden.
-- En annen faktor for at Norge er viktig for oss, har så klart å gjøre med kulturen og nærheten til Sverige. Vi vet hva det innebærer å bygge et selskap i Norge, og vi forstår mekanikken rundt hvordan man selger og markedsfører i Norge, sier han.