Lanserer folkefinansierte forbrukslån: Vil automatisere prosessen og kutte renten med 50 prosent
Det er ikke uvanlig med en rente på 17 prosent på forbrukslån i dag. Det er altfor høyt, mener Andreas Gyrre, markedssjef og medgründer av den nye tjenesten Perx Folkefinansiering AS.
Perx er en p2p-plattform hvor vanlige folk er både långivere og låntagere. I stedet for at forbrukslånet blir finansiert av en bank, finansieres det av "folke-investorer".
Siden nettsiden ble lansert, har de, ifølge Gyrre, en liste på 500 personer som ønsker å skyte inn fra 10.000 til 2 millioner kroner, i tillegg til noen større formuende som ønsker en høyere avkastning på pengene sine enn de ville fått ved å plassere dem i banken.
-- Vi er klare til å lansere. Vi er blitt registrert som låneformidler av Finanstilsynet, men venter på et endelig klarsignal. Utfordringen for tilsynet er at hvis en låntager ikke klarer å gjøre opp for seg, ønsker vi å ta rollen som innkrever på vegne av lånegiverkollektivet, men når vi gjør dette, så blir vi definert som på part med långiverne iht Finanstilsynet, og dermed ikke en nøytral part. Dette må avklares før vi kan lansere, sier Gyrre.
Hentet 5 millioner kroner i oppstartskapital
De har hentet om lag 5 millioner kroner i oppstartskapital fra gründerne, venner og familie, og planlegger en mindre emisjon for å utvidet plattformens driftskonsept.
--Vi har brukt stor egeninnsats og utstrakt benyttet nettverket vårt på å bygge et ferdig produkt i stor grad basert på utprøvde tredjepartsløsninger, forteller Gyrre.
De er nå seks ansatte. Selskapet ble grunnlagt sammen med medgründer Yngve Lillehagen (CTO) for halvannet år siden. Daglig leder og styreleder er Gudmundur Einarsson med lang fartstid som næringslivsleder i blant annet Elkem, Hydro og Tandberg.
-- Hvordan skal dere klare å skaffe kunder?
-- Som plattformoperatør og lånefasilitator har vi to markeder, långivere og låntagere. Vi har allerede veldig mange långivere som står klare. Vi tilbyr så lav renter at det blir meget attraktivt for låntagere å refinansiere seg. Det er 20-25 prosent av forbrukslånstagere som aktivt søker etter å refinansiere seg årlig. Det er mer enn nok låntagere enn det vi vil klare å håndtere, sier han.
--Hvilken rente vil dere tilby?
--Vi vil legge oss i snitt på halvparten av de store forbrukslånsbankene. Rundt 7-8 prosent, og tilby renter så lavt som ned på 5 tallet til de beste låntagerne.
-- Hvordan klarer dere å tilby så mye lavere rente?
-- Vi kutter ut alle unødvendige mellomledd, på markedsplassen møtes långivere og låntagere direkte, men anonymisert. I tillegg vil prosessene være helautomatisk. Vi har heller ikke et stort apparat med ansatte, og vi vil unngå å bruke massivt med penger på tradisjonell Google markedsføring. En av de største forbrukerlånsbankene brukte over en halv milliard på Google-annonsering i fjor, sier han. I tillegg er vi ekstremt opptatt av riskreduserende tiltak, for å unngå de «dårligste kundene», de som har høyest risiko, de som egentlig aldri skulle fått lån, sier Gyrre.
Egen scorerobot
Han forteller at de har utviklet en egen scorebot som ikke bare tar utgangspunkt i tradisjonell forbrukerlånscorekort, men også benytter avansert analyse av låntagers data fra flere hold.
-- Med over 600 variabler, kombinert med AI, kan vi predikere tapsrisiko adskillig bedre enn dagens forbrukslånsbanker kan. Også ønsker vi selvfølgelig PSD2 velkommen, sier han.
-- Hva blir den største utfordringen deres?
-- At det regulatoriske faller på plass. I tillegg blir det en utfordring å ansette flinke folk. Finansbransjen er blitt kritisert for å være en gutteklubb, så vi er på jakt etter dyktige kvinner. I dag har vi kun én kvinne. Det er en hyggelig utfordring, sier Gyrre.
Frifunnet i retten
Gyrre var også gründer og mangeårig styreleder i Euroteam, billettselskapet som i siden 2005 omsatte billetter for godt over en halv milliard. Han og medgründeren ble tiltalt for bedrageri etter konflikt med IOC, men vant kampen og ble frifunnet i retten.
-- Disruptive som vi var, med tidlig etablering av egne IT-plattformer og stor kompetanse innen internasjonal digital markedsføring, ble vi åpent angrepet av de totalitære selskapene som vi anså at drev med monopolvirksomhet, som et forsvar av deres egne økonomiske interesser, sa han Gyrre til Dagbladet i november 2016.
Flinkest i markedsføring, ikke ledelse
-- Hva har du lært av å være gjennom dette?
-- Med Euroteam var vi tidlig ute med å koble folk sammen. Vi ønsket der å disrupte de store organisasjonenes egeninteresser og monopolsituasjon. Det jeg tar med meg av lærdom, er at noen vindmøller er litt for tøffe å kjempe mot. Selv om virksomheten var kontroversiell, var den ikke ulovlig. Vi opplevde veldig store markedskrefter og klarte til slutt ikke å stå imot det presset, sier han.
-- Det har gjort deg tøffere?
-- Jeg har både erfart rettsaker og mye annet. Jeg har kommet ut av det som mer hardhudet og med adskillig mer kompetanse i ryggsekken enn jeg hadde på den tiden. Blant annet at jeg har ansatt en daglig leder i stedet for å drive Perx selv. Det jeg var flink til, var å markedsføre, ikke nødvendigvis å lede et selskap med 30 ansatte, sier Gyrre.
-- Er du gründersjel?
-- Ja. Det første jeg gjorde etter studiene var å bygge en peiskubbefabrikk på Lysaker. Jeg hadde ikke mye kompetanse innen fysikk eller er kjemi, men veien blir litt til mens man går. Jeg har alltid likt å skape og innovere, og aldri vært redd for å utfordre det etablerte. Nå utfordrer vi det det etablerte forbruksbankmiljøet. Det synes jeg er gøy, sier han.