Andreas Mikkelsen og Nicolai Prydz saksøker Telenor. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

HipDriver til sak mot Telenor: Hevder giganten stjal forretningsideen. Nå krever de minst syv millioner kroner i erstatning.

Publisert Sist oppdatert

Etter at Telenor skal ha signert en konfidensialitetsavtale med oppstartsselskapet HipDriver, lanserte telecom-selskapet en lignende tjeneste. Nå går de til sak mot Telenor.

–Det er helt forferdelig at man etter å ha ha jobbet så mye med dette, presenterer det hele i detalj for Telenor, og så blir det bare kopiert. Det er ikke sånn man holder på. Det er dritkjipt. Vi må omtrent bare legge ned, sier Andreas Mikkelsen til DN, som er en av Norges beste rallykjørere, og medgründer i HipDriver.

Selskapet ble etablert i 2013 av Mikkelsen og broren Nicolai Prydz, og har utviklet en bildata-plattform, hvor sjåfører kan ta eierskap til egne bildata, som genereres når man kjører bilen. Dette kan de i neste omgang selge eller tilby til  eksempelvis forsikringsselskap for å få lavere premie.

Signerte konfidensialitetsavtale

Etter flere samtaler med Telenor skal telecom-selskapet ha lansert sin egen og lignende tjeneste, til tross for at de har signert en konfidensialitetsavtale, opplyser Prydz i en mail til Shifter.

Brødrene hevder at Telenor, blant annet med appen Telenor Connect, har kopiert et forretningskonsept knyttet til en tjeneste de to hadde utviklet, og som de presenterte i detalj for Telenor i 2016, skriver DN.

– Vi har brukt masse tid og krefter på å utvikle prosjektet. Da vi fikk invitasjon til å komme og snakke med Telenor om operasjonelt samarbeid og investering, gikk vi dit i god tro. De sa ingenting om egne planer om tilsvarende eller lignende tjenester. Så tappet de oss for informasjon i fire måneder, sier Nicolai Prydz til DN.

Næringslivsavisen skriver at HipDriver 4. mai i år sendte krav om voldgift og økonomisk erstatning på flere millioner kroner til Telenor.

Atle Lessum, kommunikasjonssjef i Telenor. Foto: Telenor.

De hevder at de har brukt syv millioner kroner på å utvikle plattformen, i tillegg kommer alle arbeidstimer samt fremtidig inntektstap på toppen av dette.

Har ikke enerett på forretningskonseptet

– Telenor og Hipdriver hadde sporadisk dialog i 2016 for å diskutere mulig samarbeid knyttet til «connected cars». Vi vurderte det ikke som interessant å gå videre med dialogen, noe vi ga beskjed om i juni 2016. Det konseptet Telenor nå utvikler er et økosystem for ulike «connected cars»-tjenester, som er noe annet enn den konsept-ideen Hipdriver presenterte for oss. Telenor beklager at dette nå er kommet til en voldgiftssak. Vi vil presisere at vi ønsker en kommersiell «connected car»-løsning fra Hipdriver velkommen. Vi tror at et mangfold av slike konsepter vil være bra for utviklingen av fremtidens bilteknologi, skriver kommunikassjonssjef Atle Lessum i en epost til DN.

Han mener at hverken Telenor eller Hipdriver har noen enerett til denne type forretningskonsepter, og at det allerede finnes mange av dem.

Telenor gjør en rekke initiativ overfor gründere og er blant annet partnerbedrift hos StartupLab, hvor de tilbyr et eget dedikert nettverk for eksperimentering med neste generasjons «tingenes internett» (Internet of Things/IoT). Tanken bak nettverket, er at norske gründere skal få gratis tilgang til å teste og utvikle sine IoT-tjenester i et nettverk som Telenor drifter sammen med sine partnere.