Å være gründer er trendy. Kanskje litt for trendy, for det er åpenbart mange flere som blir gründere enn det det er behov for og de fleste av dem feiler. Det er ikke noe galt i å feile, men å ta beslutningen om å starte for deg selv innebærer at du bør ha tenkt gjennom et par ting.
Annonse
Vi snakket med gründersjef i Innovasjon Norge, Pål T. Næss, Otovo-gründer Andreas Thorsheim, Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas og United Influencers-gründer Lauga Oskarsdottir, som nå jobber på StartupLab.
1. Ha en idé om et problem, ikke en løsning.
Munthe-Kaas mener du bør ha en god idé om et problem som er verdt å løse. Det er en klassisk feil å forelske seg i en bestemt løsning, noe han har gjort selv tidligere. --Selskaper som er fokusert rundt en produktidé er skjørere enn de som er fokusert på å løse et kundeproblem. Dersom problemet er der, handler prosessen om å komme frem til riktig løsning. Hvis man er for produktfokusert, så har kanskje ikke produktet et marked. Og det er en hovedårsak til at oppstartsselskaper feiler.
Annonse
2. Få bekreftet at du har en god idé mens du er i fast jobb
--Jeg tror det kan være lurt å prøve å komme så langt du kan uten å si opp den faste jobben. For eksempel prøve å finne ut om det er et marked til problemet du vil løse. I øyeblikket du sier opp jobben, så har du en burnrate som kan være uheldig, og som kan tvinge deg til å ta valg du ikke burde tatt, sier Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas.
3. Ikke si opp jobben før du har søkt støtte hos Innovasjon Norge
Annonse
--En viktig grunn til at veldig mange selskaper feiler, er at man ikke treffer markedet. At du helt enkelt ikke klarer å finne betalende kunder. Vi har lagt opp våre virkemidler slik at man så tidlig som mulig kan få slike markedsavklaringer. Vårt første tilskudd heter nettopp «markedsavklaring», som er opptil 100.000 kroner, sier gründersjef Pål T. Næss. -- Kan man søke om dette mens man er i en fast jobb? -- Ja, det kan man, men du må ha opprettet et selskap. -- Har dere mindre tiltro til gjennomføringsevne og ambisjonsnivå hvis folk søker fra en fast stilling? -- Nei, i en så tidlig fase, vil ikke det være utslagsgivende. Jo større summer, og jo lenger ut i prosjektet man er, desto større forpliktelse og ambisjonsnivå ønsker vi fra gründerens side. --Så «markedsavklaring» kan man uten problemer søke om fra en fast stilling? --Jeg vil nesten si at jeg anbefaler folk å søke fra en fast stilling, men alt avhenger av ambisjonene til gründeren. Det å kjenne markedet før man sier opp jobben, tror jeg er lurt.
Annonse
4. En god idé er et problem noen vil betale for å få løst
--Generelt er en idé god nok hvis du klarer å finne et betalende marked, sier Pål T. Næss, gründersjef i Innovasjon Norge. Han sier du må snakke med potensielle kunder, som avhenger av hva slags idé du har og hva som er markedet. --Når du finner mange nok kunder som sier de vil betale for produktet ditt, eller faktisk betaler for en uferdig versjon av produktet ditt, så vet du at du er på rett vei. Finner du mange nok av dem, eller at enkelte er veldig store, så er ideen god nok, sier han.
Annonse
5. Som gründer må du være innstilt på å gå vesentlig ned i lønn
--Det er lurt å tenke gjennom økonomien. Det er de færreste gründerideer som gjør at du kan ta ut god lønn med en gang. De færreste får markedslønn, så du må tenke på hvordan du skal klare deg på mindre lønn. Jeg har redusert lønnen min med 75-80 prosent, i tillegg solgte jeg en del ting jeg eide for å ha en buffer, sier Otovo-gründer Andreas Thorsheim.
6. Tiden er din beste venn og din verste fiende
Hvis det er noe alle har like mye av, så er det tid. Evne til å kunne styre din tid vil kunne avgjøre om du lykkes eller ikke. --Du går fra en definert rolle til å måtte styre din egen hverdag. Det er nok det mest krevende for de aller fleste. Vi har i stor grad blitt fortalt hva vi skal gjøre. Som gründer må du hver dag definere hvilke prioriteringer du skal gjøre med de 24 timene man har i døgnet. Hvis vi ser på de som lykkes, så virker de til å være flinke til å prioritere egen tid, sier Lauga Oskarsdottir, United Influencers-gründer og nå leder for StartupLab.
7. Du må ut og jakte som gründer! Ingenting kommer gratis.
--Jeg sluttet i McKinsey for å starte Kolonial, og jobbet først fulltid med selskapet, banket på dører, ventet flere uker på svar. Vi måtte banke på mange dører, vi trengte investorer og store samarbeidspartnere. Det tar tid, sier Munthe-Kaas. Otovo-Thorsheim, som tidligere har hatt topp-stillinger i Schibsted og Opera forteller at han savner at ting kommer til deg, i stedet for at du må ut å gjøre alt. --Det gjelder alt fra forslag til nye samarbeid, problemstillinger, nye dealer, folk. Alt.
8. Salg, salg, salg
Du kan ikke lenger fnyse av ordet "selger". Som gründer må du beherske å selge, og det er kanskje ditt viktigste verktøy. Produktet ditt selger seg nemlig ikke selv, til tross for at mange liker å tro at dersom de bygger noe fantastisk, så vil kundene komme strømmende som når Elkjøp åpner dørene på Black Friday. Du må også evne å selge prosjektet ditt til potensielle medgründere og senere også ansatte. De må ikke bare tro på prosjektet ditt, de må kjøpe det.
9. Bygg og bruk nettverk
Det kan være en god idé å friske opp linkedin-profilen og begynne med seriøs nettverksbygging hvis du vil starte for deg selv. Du vil etter hvert forstå at nettverk er forskjellen på om du i det hele tatt får et møte, eller ikke. Om du får et salg, eller ikke. Og ikke minst, om du får de beste rådene underveis, eller ikke.
Hvis det var én ting Lauga Oskarsdottir angrer på at hun ikke gjorde mer av da hun ble gründer, var det å bruke sparringspartnere rundt seg mer aktivt.
--Det er lett å ta på seg skylapper og grave seg ned i arbeidet. Det tok lang tid før jeg evnet å løfte blikket og begynte å sparre godt med de rundt meg. Det handler om å strekke ut en hånd til ditt eksisterende nettverk, så får man støtte og hjelp avhengig av deres innsikt og kapasitet. De gode rådgiverne gir ikke råd innenfor områder de ikke har forutsetninger for å bidra, da henviser de deg til andre som kan hjelpe.
10. Bransjekunnskap er ingen ulempe
--Man bør ha erfaring med det som er kritisk for selskapet. Generelt er startups som er startet av folk med bransjeerfaring de som vil lykkes oftest. Da har man innsikt i en bransje og det er færre ukjente parametere, sier Karl Munthe-Kaas. --I vårt tilfelle, var det ingen som kunne noe om dagligvare. Men for dagligvare på nett, de første årene, er det teknologi og ikke industri som det er viktigst å ha kompetanse innen. Vi lærte etterhvert hvordan systemet virket og hvordan en butikk fungerer. Den første senior-personen vi rekrutterte var en tidligere innkjøpsdirektør fra Rema. Bransjeinnsikt er viktig, men ikke nødvendigvis viktigst fra starten.
11. Det er ikke et enmannsløp
--Veldig mange sier de startet med to tomme hender, men det er ikke så ofte det er tilfellet. Jeg har en familie som backer meg, vi er et gründerteam på fire, det er ingen økonomisk umiddelbar nød, og hvis det vi driver med ikke funker, så går det sikkert an å få seg jobb. Man har normalt mange ressurser å trekke på, og det underkjennes ofte når man snakker om den geniale alene-gründeren: Det krever en hel landsby, som de sier, forteller Thorsheim. For dem med familie, så bør det være en familiebeslutning om man skal ta steget over i gründerverdenen. For gründerlivet er ingen lek og det vil påvirke alle rundt deg.
12. Hva er det verste som kan skje som gründer? Vi lever i Norge!
-- Ja, du velger en vanskeligere hverdag for deg selv, sier Thorsheim, og legger til, men koker ned til hva du skal bruke tiden din på. Skal du gjennomføre prosjekter i store bedrifter eller skal du skape noe nytt som ellers ikke ville vært der, spør Thorsheim. Han mener det er faktisk ikke så farlig å slutte i jobben.
--Det er begrenset hvor farlig det er. De fleste har nokså god råd. Vi har et sikkerhetsnett i Norge som er bra, og det er god informasjon om hva som finnes av ledige jobber. I tillegg er det et godt arbeidsmarked, sier Thorsheim. Pål T. Næss i Innovasjon Norge er enig.
--Uansett hvordan det går, er det godt å ha med seg erfaringen med å starte et selskap på CV-en. I Norge, med de sikkerhetsnettene vi har, så er risikoen begrenset, sier Næss.
Karl Munthe-Kaas avslutter likevel med noen advarende ord: --Det er lett å si «følg drømmen», «klin til» osv, men det er strengt tatt ikke riktig for alle.