Andreas Thorsheim i Otovo: Å være gründer er som å dra på ekspedisjon. Det blir i hvert fall ingen positive overraskelser.
Å forklare noen som ikke er gründere hvordan det er å være gründer, er som å forklare folk som ikke har barn hvordan det er å ha barn. Det er altoppslukende, sier Otovo-gründer Andreas Thorsheim.
Med bakgrunn som finansdirektør i Schibsted Norge, administrerende direktør i Bergens Tidene og produktdirektør i Opera, valgte han å selge bilen for å bli solgründer i Otovo, som installerer solceller på norske tak mot en månedlig pris.
Selskapet hentet nylig inn 22 millioner kroner, og på torsdag ansatte de tidligere finansdirektør i Circle K, Lars Syse Christiansen, som CFO i Otovo.
Siden oppstarten i februar har selskapet gjennomført om lag 300 salg og er blitt verdisatt til 50 millioner kroner.
Brukte et år på å bestemme seg
–Hva fikk deg til å hoppe ut i gründerlivet?
–Det var bare trangen på at jeg måtte gjøre det det. Man tør kanskje ikke med engang. Jeg brukte et år på bestemme meg for at dette var noe jeg ville gjøre. Det er som en romantisk komedie. Du vet at det må bli gründerskap til slutt, men det er noen forviklinger underveis, sier Thorsheim i podcasten som ble spilt inn på Gründermessen 23. november.
Han sier det er vanskelig å forklare hva det vil si å være gründer til de som ikke er det.
–Det er som å forklare folk som ikke har barn hvordan det er å ha barn. Det er altoppslukende. Du kan ikke la være å prioritere det, ellers går det til helvete. Det er kjempeoppturer, det beste du har opplevd, men så er det også jævlig hardt.
Han mener at forskjellen på å være gründer og jobbe i et storselskap, er det samme som å sammenligne det å reise på ekspedisjon med det å være hjemme.
–Hjemme så har du mat i kjøleskapet og kan legge meg i en varm seng. Og det er fint. Eller så kan du dra på ekspedisjon, og det du bærer i sekken og klarer å fange på egenhånd, er komfortnivået du klarer å få. I beste fall går det som planlagt. Det blir i hvert fall ingen positive overraskelser, sier han.
Riktige produktvalg
I tillegg til å finne det riktige teamet og treffe på timing med investorer, understreker han viktigheten av å ta riktige produktvalg.
–Og det kommer man ikke til å gjøre på alt hele tiden. Hvis man gjør ti produktvalg i måneden, for eksempel pris på produktet, hvem som er målgruppen, skal man jobbe med UX eller backend, forteller han.
–Vår error-liste er veldig stor, men en bra startup gjør det oftere bra. Man må tåle å feile, men jeg tror også det er en funksjon av erfaring. Det er en fordel å ikke være 19 år og komme med appen din, som kan være bra, men du har mindre erfaring, da du ikke gjenkjennelse på disse tingene. Jeg har sittet i styret til Finn og sett produktvalg bli tatt der og kjenner igjen en del av de tingene. Simen har sittet i styret i Sol og sett det samme, og da kan vi utelukke noen valg fordi vi har erfaring med dem fra tidligere av, sier han.
Kundefokuset trekker han også frem som særdeles viktig med tanke på produktvalg.
–Jeg tror det er viktig å være ekstremt nysgjerrig på kundene sine. Vi gjør nesten alle produktvalg manuelt før vi gjør dem i kode. Vi gjør det manuelt før vi lager tilbud og produkter av dem, sier han.
–Jeg er ute to kvelder i uka og prøver å selge solceller til borettslag, med nokså dårlig uttelling. Vi prøver nye strategier hver gang. Bedre å selge solceller feil ni ganger, men kanskje på den trettende gangen så finner vi suksessoppskriften, så kan vi kode det inn og lage et produkt rundt det, sier han.
I podcasten er han blant annet innom hvordan han fant teamet sitt, hvorfor solceller er undervurdert i Norge og hvorfor kraftmarkedet er utsatt for disrupsjon.
Hør på episoden her, eller enda bedre, last den ned i Itunes/podcaster eller hvis du har Android-telefon, kan vi anbefale appen podkicker.