WeClean vant igjen. Denne gangen Telenor Mobile Challenge
Den digitale vasketjenesten til brødrene Kim Haagensen og Sindre Røstad gjorde nok en gang rent bord.
– Vinneren av Telenor Mobile Challenge har med stor entusiasme utviklet en tjeneste som er relevant for alle innbyggere i Norge, sa innovasjonssjef Gisle Pedersen i Telenor da prisen ble delt ut på Mesh i Oslo mandag, ifølge en pressemelding.
Vasketjenesten WeClean får 100 000 kroner i førstepremie i Telenor Mobile Challenge-konkurransen, en gründer-konkurranse som arrangeres i samarbeid med Startuplab.
WeClean ble startet opp av brødrene Kim Haagensen og Sindre Røstad i fjor høst, og er enkelt forklart en «markedsplass» som skal koble kunder og tilbydere av vasketjenester via en egen app.
Løser et "stort problem"
Telenor skriver i pressemeldingen at tjenesten løser et "stort" problem mange har. Den bidrar også til å endre en bransje som i liten grad er digitalisert. Totalt var det 70 innsendte bidrag til Mobile Challenge, innenfor et bredt spekter av kategorier.
Kriteriene for å delta i Telenor Mobile Challenge var at løsningen må være relevant for sluttbrukeren i det norske mobilmarkedet. Tjenesten må også løse et reelt, tydelig definerbart problem, allerede være lansert eller være nær lansering samt ha en høy grad av innovasjon. I tillegg ble «wow-faktor» vurdert både for tjenesten og presentasjonen.
– Tusen takk for tilliten. Det har vært en fantastisk reise så langt, og vi ser fram til et fint samarbeid videre, sa Sindre Røstad fra scenen.
Vant Angel Challenge
Tidligere i vår vant WeClean også 1,3 millioner kroner i investeringer i gründerkonkurransen Angel Challenge.
Selskapet skal nå jobbe videre med å bygge opp en struktur i Oslo, før de går videre ut i resten av landet – og forhåpentligvis også verden.
– Bare i Oslo og omegn er markedet for vask på over én milliard kroner, ifølge tall fra NHO – og dette inkluderer ikke engang det enorme svarte markedtet, forteller Haagensen, ifølge Telenor.
Stor pågang
I pressemeldingen forteller han at de nylig la ut en Finn-annonse der de søkte etter vaskepartnere til tjenesten.
– Etter to døgn måtte vi bare stenge den, etter at det hadde kommet inn over 300 søknader. Mange av søkerne hadde utenlandsk bakgrunn, dette er gjerne folk som hittil har vært henvist til svart arbeid. Vi ser imidlertid at mange av disse ønsker å bli mer integrert i samfunnet ved å jobbe hvitt, sier Haagensen, og legger til:
– Men 30 prosent av de som svarte på annonsen var også unge nordmenn, som typisk kunne tenke seg å vaske ved siden av studiene.