Nå skal de bruke vinnerpengene på å bli bedre selgere.
Gunnar Vartdal er biofysiker. Lise Lyngsnes Randeberg er professor i biomedisinsk optikk og president i ingeniørorganisasjonen Tekna. Anders Aune er barnelege og har i tillegg en mastergrad i "public health" fra Yale-universitetet. Raskt regnet utgjør det nærmere 30 år med høyere utdanning.
- Målet var å få pengene, men også å lære av hele investeringsprosessen og hvordan den fungerer. Aller mest å få tilbakemeldinger på hva vi må få på plass for å være "investeringsklare", hva vi mangler i bedriften, sier en meget fornøyd Gunnar Vartdal i Picterus etter seieren i finalen i Angel Challenge i Oslo mandag kveld.
Premien var en million kroner i investeringer fra investorene i nettverket til Angel Challenge.
- Hva lærte dere, da?
- Vi lærte hvordan prosessen fungerer fra investorens perspektiv. Vi fikk en tydelig tilbakemelding på at vi er og har vært for svake på markedssiden. Vi er et veldig sterkt faglig team, både teknisk og medisinsk, men investorene mener vi mangler kompetanse til å ta produktet ut i markedet, sier Vartdal.
Når milepæl
Teknologien til Picterus måler fargen i huden svært nøyaktig. Appen sammenligner den målte hudfargen med simulerte hudfarger basert på matematiske modeller. Målet er å fastslå om et nyfødt barn har gulsott i en så alvorlig grad at det trengs videre oppfølging på sykehus. Det beskrives som en billig og effektiv måte å diagnostisere sykdommen, det kan også brukes i områder det er langt til nærmeste lege, som på landsbygda i fattige land.
- De kliniske studien viser at vi er i ferd med å nå en viktig teknisk milepæl. Resultatene er veldig lovende, og teknisk ser det ut som det faktisk fungere. Vi trenger fortsatt et par måneder før det er endelig på plass. Men det er veldig viktig for oss å styrke det kommersielle fokuset nå, sier Vartdal.
- Er det litt typisk ingeniører å være gode på det tekniske, men glemme å tenke salg?
- Ja, veldig typisk. Det er noe med at man kan faget sitt, og utvikler en veldig spennende teknologi, basert på det man selv synes er en veldig god idé. Man tenker at det vil selge seg selv, når man får teknologien til å fungere, men det er overhode ikke sant. Uansett hvor god ideen er, gjenstår det en tung markeds- og salgsjobb.
- Og de regner med at verden vil komme til dem, når man sitter på en så god teknologi?
- Ja, litt sånn. Og selv om man har sittet i en forelesning og blitt fortalt hva som må til, er det noe annet å gjøre det i praksis, selge det.
- Men dere klarte jo likevel å selge dere godt i Angel Challenge?
- Ja, de synes vi er veldig gode teknisk. Det at vi er svake på markedssiden, kan de være med og fikse, sier Vartdal.
Utvider
Etter seieren vurderer Picterus å styrke teamet med en daglig leder med nettopp denne kompetansen - en som helst har bragt frem medtech-selskaper tidligere.
- Hva er fallgruvene på veien til å lykkes?
- Det er viktig å finne riktig første marked å gå inn i, hvor vi skal skalere opp.
I første omgang planlegger Picterus å teste ut appen sammen med et utvalg norske jordmødre, hvor veien går etter det, er ennå ikke helt avgjort.
- Kan teknologien bare brukes på gulsott?
- Vi har bare fokus på gulsott. Men teknologien kan potensielt brukes på andre ting også, sier Vartdal.
Trenger businesserfaring
Knut Wien i Angel Challenge er selv utdannet sivilingeniør, og har sett hvordan enkelte teknologer gjerne har det krevende når de skal kommersialisere ideene sine.
- De er gjerne glade i labben sin og papirmølla. Det er veldig typisk at slike selskaper må jobbe mye med kommersialiseringen. For selv om man har 15 års utdanning i et fag, tar det også mange år å bli en god forretningsutvikler. Tross fagkompetansen kan de stå på like bar bakke som en nyutdannet når de skal bygge business uten at de har et eneste minutt med businesserfaring, sier Wien.
Selv om han tidligere har jobbet inn mot TTO-miljøet, har han ikke sett et tilsvarende heftig fagteam i Angel Challenge. Og når de klarer overgangen fra fag til kommersialisering har de høy sannsynlighet for å lykkes.
- Statistikken viser at de som har denne typen bakgrunn da har et meget godt utgangspunkt. Picterus har et spennende fag team, og det er kjempegøy at de nå får med seg et investorteam på laget, sier Wien.
Vi tester ut et nytt podcast-format.
Lucas Weldeghebriel, journalist i Shifter diskuterer med Salvador Baille om ting som har skjedd i internettøkonomien de siste ukene.
1. Snapsale vs Schibsted. Er Schibsted en skurk? Eller var gründerne naive? Saken bærer preg av følelser og idealisme, men lite analyse.
2. Amazon og Facebook har sluppet kvartalstallene. Hva forteller de om selskapenes evne til å kommunisere? Og hvilken rolle relasjonen til aksjonærbasen spiller?
3. Vipps Go. Vipps fra betalingstjeneste til betalingsplattform?
4. Bitcoin i Skandiabanken. Hva skjer? En norsk etablert bank gir deg muligheten til å sjekke din bitcoin-beholdning.
5. The Economist vil regulere internettgigantene. Salvador mener det er en dårlig idé. Hør hvorfor.