Anita Krohn Traaseth
Norge sett utenfra: "Høye priser og god kvalitet, men litt lite nysgjerrige og mangler innsikt i andre kulturer"
Administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth, har undersøkt hva utlendingene tenker om oss nordmenn, når vi nå skal gire opp eksporten utenfor oljeindustrien.
Det var folksomt i Rådhuset under Innovasjonstalen 2018 i Rådhuset. Anita Krohn Traaseth var opptatt av landets meritter som innovatør og hvordan vi oppleves i utlandet. Hun viste til at Norge i deler av det grønne skiftet er ansett som pionerer.
-- Statistisk sentralbyrå viser at vi må doble fastlandseksporten de neste 20 årene, da må vi konkurrere på kvalitet og innovasjon, og sørge for at vi blir valgt, av flere – det er oppgaven. Da må vi bli bedre til å vise frem hva vi faktisk lager her til lands, vi må øke bedriftenes evne til å vokse, fra pilotprosjekter til større produksjoner som kan levere til hele verden, fra Norge, sa Traaseth fra talerstolen.
-- Verdensledende på få, utvalgte nisjer
I Innovasjonstalen viste Traaseth til at det i en undersøkelse av hva utenlandske selskaper mener om nordmenn kommer frem at ting ikke nødvendigvis kun er rosenrødt.
-- Vi beskrives som ærlige, direkte og med lite korrupsjon. Verdensledende på få, utvalgte nisjer -- prisen oppleves som høy, men kvalitet er trumfkortet, men vi har litt å jobbe med: -- Vi mangler innsikt i andre kulturer, kan oppleves som lite nysgjerrige, oppsummerte Traaseth fra undersøkelsen.
"Merkevaren Norge"
I forbindelse med Innovasjonstalen 2018, fikk statsminister Erna Solberg lansere The Explorer-programmet, som skal fungere som et "utstillingsvindu for grønne løsninger". Dette skal fremme "Merkevaren Norge", og hjelpe det norske næringslivet ut av det delvis dårlige inntrykket utenlandske selskaper har av det.
-- "The Explorer" er utformet med utgangspunkt i og i tett samarbeid med FN og FNs mål for bærekraftig utvikling. For norske bedrifter har allerede løsninger i verdensklasse som kan bidra til å nå FNs mål om rent vann, god helse, god utdanning, ansvarlig forbruk og produksjon, og ikke minst bærekraftsmål nummer 17: Samarbeid for å nå målene. Samarbeid, eller dugnad, dét er vi gode på i Norge, trakk Traaseth frem, som henvisning til at hele Norge må jobbe sammen for å muliggjøre "Merkevaren Norge".
Traaseth trakk frem at Norge allerede har en tydelig merkevare, i form av en flere århundrer lang historie innen skipsfart, pionerer og oppdagere.
-- Nå – nå skal vi videreutvikle vårt nasjonale omdømme, statsministeren har pekt ut en tydelig retning. Som Yara sier: Norge må være verdensledende på bærekraft – og det er en posisjon Norge har troverdighet til å ta.