Etter mye om og men ble det kinesiske tilbudet på Opera Software akseptert. På grunn av vilkåret om å kjøpe over 90 prosent, hadde det tatt tid å få aksjonærene til å akseptere tilbudet fra Golden Brick Silk Road.
Tilbudet verdsatte selskapet til 10,5 milliarder norske kroner. Gründeren Jon Von Tetzchner hadde lenge kritisert dagens ledelse for å ha fokus på salg fremfor å bygge selskapet videre, og var ikke nådig i sin kommentar:
"Den uavhengige nettleseren som utfordret de dominerende tech-gigantene, besluttet at «if you can’t beat them, join them». En levende norsk tech-pioner, som en gang kun brydde seg om sine brukere, ble i stedet spist opp av en gruppe utenlandske selskap som ønsker å skvise ut hver eneste profitt-dråpe fra brukerne sine."
Unacast har vært et av årets store navn, både på grunn av den lovende teknologien og den utrettelige medgründeren Kjartan Slettes engasjement i samfunnsdebatten.
Selskapet har laget en plattform for fysiske sensorer som gjør dem i stand å koble data mellom den digitale og fysiske verdenen. I første omgang for å kunne drive målrettet markedsføring. Annonsører kan identifisere en bruker i en bestemt butikk i den virkelige verden og kjøre annonser mot vedkommende når hun eller han er på nett. Og omvendt.
Annonse
Før sommeren landet selskapet en finansieringsrunde på 41 millioner kroner, noe som verdsatte Unacast til over 200 millioner kroner.
Frem til i sommer hadde gründer Mathias Mikkelsen i Timely levd for nesten ingenting i et knøttlite krypinn i San Fransisco. Men det var før nyetablerte SNÖ Ventures gjorde sin første investering, i nettopp 25 år gamle Mikkelsens automatiserte timeførings-app.
– Nå skal vi triple størrelsen fra seks til atten, for å bygge videre på en plattform som kan løse utfordringen med tid i verden. Tid er vår mest verdifulle ressurs, og vi tror vi kan bidra til langt mer effektiv tidsbruk både i arbeidslivet og privat, sa Mikkelsen.
I tillegg til SNÖ gikk også 500 Startups ginn med midler. Fordelingen var henholdsvis 6,5 millioner og 1,5 milloner kroner. Investeringen gjorde at det lille selskapet ble verdsatt til 41 millioner norske kroner.
Når du er kongen av videokonferanse, ser du ingen hindring i at investeringen din er på andre siden av kloden. Australske Graham Williams investerte i juni 13 millioner kroner i norske Kubicam.
– Jeg har valgt å gå «all-inn» i Kubicam, da jeg ser et selskap med enormt potensial og et voksende marked for sitt fantastiske kamera og teknologi, sa videokonferanse-nestoren Graham Williams.
Han har 36 års fartstid som selskapsbygger. Han har blant annet vært med å bygge australske iVision fra å være et lite selskap som drev med utleie av AV-utstyr til å bli en av de ledende telekonferanseaktørene i Asia og Stillehavs-regionen. Kubicam skiftet senere på året navn til Huddly.
Det trondheimsbaserte tech-selskapet Zedge inntok New York Stock Exchange i juni. Zedge er en innholdsplattform for blant annet ringetoner, bakgrunnsbilder og ikoner for smarttelefoner og nettbrett. Det brukergenererte innholdet har flere titalls millioner brukere.
"For gründer Tom Arnøy i Zedge er dette et umistelig øyeblikk," skrev kommunikasjonssjef Thor Richard Isaksen i et reisebrev fra New York i forbindelse med børsnoteringen.
Prissettingen på aksjen etter forhåndssalget antydet en selskapsverdi på rundt 500 millioner kroner.
Forskningsparken har lenge hatt sin StartupLab som hjelper ulike teknologiselskaper opp og frem. I sommer kom nyheten om at det også blir en «MedtechLab», spesialisert innen helseteknologi.
Både et akselleratorprogram og et aktivt investornettverk blir å finne i den nye inkubatoren. Det er Oslo Medtech, Inven2 og Oslotech som står bak initiativet. Ambisjonene er å skape en nasjonal helseinkubator med nordisk hjemmemarked og internasjonalt nedslagsfelt.
– Helseinkubatoren vil bli den motoren vi i dag mangler i innovasjonsøkosystemet innenfor helse, som skal bidra til oppstart og akselerasjon av helsestartups, sa Kathrine Myhre i Oslo Medtech.
Telenor og StartupLab gikk sammen om å teste ut en ny akseleratormodell, hvor hvert utvalgte selskap får investert 1,3 millioner kroner fra dag én, i tillegg til coaching fra et team med erfarne gründere. Seks selskaper fikk sjansen til å vise hva de var gode for i det tre måneder lange programmet.- Vi skreddersyr teamet avhengig av hvilke selskaper som blir plukket ut. Hele Founders fund stiller seg bak, og vi har 60 mentorer i vårt Industry Expert-nettverk som vi vil trekke på, sa StartupLab-partner Rolf Assev til Shifter.
Presåkorn het det, og en ny ordning og nye penger var det. På forsommeren offentliggjorde Innovasjon Norge hvem som hadde fått del av potten på 100 millioner kroner som skulle investeres i gründere. Midlene skal hjelpe gode oppstartsbedrifter ut av "Dødens dal", tiden mellom de første investeringene og de første inntektene. Pengene matches med minimum 50 prosent fra private investorer, så bevilgningen utgjorde til sammen 200 millioner kroner i potensielle investeringer.
– Pengene skal investeres i to til seks av regionens mest lovende oppstartsbedrifter over de neste tre årene, sa Bjarte Magnussen, kommersiell direktør i Validé til Shifter.
NLink har fått stor oppmerksomhet for roboten “Drilly” som borer hull i betongtak. I sommer ble det klart at gründerne fra Sogndal og Oslo skal samarbeide med noen av de tyngste aktørene i den europeiske byggebransjen, for å utvikle en ny type byggeplassrobot som skal montere fasadeelementer på store bygg.
– Jeg kan ikke gå nærmere inn på detaljene per i dag, da noe prosjektplanlegging gjenstår, men dette blir noe verden ikke har sett før, sa gründer Konrad Fagertun i nLink.
I desember i 2015 sto medietech-selskapet Socius på scenen som den første vinneren av Angel Challenge. Åtte måneder senere fikk de nye, pengesterke investorer med på laget. 500 Startups fra Silicon Valley og Raa Invest fra Bergensregionen puttet til sammen inn 3,5 millioner kroner i selskapet, noe som betydde en verdivurdering på 16 millioner kroner.
− Jeg er kjempefornøyd med investorene vi har fått inn. Nå har vi fått pengene vi så etter for denne runden. Det betyr at vi fremover kan ha et mer stabilt fokus på produkt og marked, og at vi kan hente inn noen av frilanserne våre i mer permanente roller. I tillegg betyr det at vi kan bruke mer tid hos kunder, som for eksempel i New York, sa Frode Jensen, gründer og CTO i Socius.
No Isolation lager roboter som hjelper langtidssyke barn med å holde kontakt med venner og familie, ved at barnet får en «avatar» som kan være til stede der barnet skulle vært. Gründer Karen Dolva har imidlertid ikke hatt noen grunn til å føle seg alene. Hun har på rekordkort tid blitt en stjerne på den norske startuphimmelen. Priser og premier har strømmet på, og pågangen har vært enorm fra både medier og kommersielle aktører. Her er noen av dealene No Isolation har landet i år:
Telia bestemte seg for at pengene fra deres mobilpantordningen skulle gå til å finansiere AV1 roboter for familier som ikke har muligheten til å kjøpe disse selv.
PR-byrået Trigger gikk inn med kompetanse og et konvertibelt lån på 2,5 milllioner.
No Isolation fikk gratis hardware for 400.000 kroner fra 4G-selskapet U-blox.
Konsus ble etablert i august 2015, og lager en plattform som kobler oppdragsgivere med frilansere som jobber med webdesign, powerpoint, grafisk design, dataregistrering og tekstproduksjon. Det er også integrert i Slack, som betyr at dersom du jobber i verktøyet, er du kun en lynmelding unna å få satt ut oppdrag til Konsus sine frilansere.
En kavalkade om norske startups må nødvendigvis ha en god del elementer av Kahoot i seg. 2016 har vært et eventyrlig år for den norske læringsplattformen. Veksten har vært enorm, og i september kom nyheten om at selskapet henter inn 85 millioner kroner, og endelig fikk en investor fra Silicon Valley. Selveste Microsoft kom inn på eiersiden. Blant investorene i den nye runden var også Creandum og Northzone, som var inne i Kahoot fra før.
Pengene skal gå til å skru opp tempoet i den globale satsingen, og ta Kahoot fra et gratisprodukt til milliardprodukt, og som det senere på året skulle vise seg: Hente inn en ny sjef.
Etter noen måneder med prøvekjøring åpnet Tøyen Startup Village offisielt i september. En variert miks av selskaper har etterhvert flyttet inn. Den foreløpige juvelen blant selskapene som har etablert seg i startuplandsbyen er Schibsted Vekst.
− Tøyen er et byområde i sterkt utvikling og et samlingssted. Det satses og investeres mye i området og vi ønsker å være tett på der det skjer. Samtidig ønsker vi å bidra aktivt til utviklingen av Oslo, og gjøre vår skjerv for at byen generelt og Tøyen spesielt blir er et enda mer attraktivt sted for entreprenørskap. Vi støtter aktivt initiativet Tøyen Startup Village og gleder oss til å bli deres naboer på Tøyentorget, sa Christian Horn-Hanssen, investeringssjef i Schibsted Vekst til Shifter, da det var klart at de skulle flytte inn.
Musikkstartupen Oiid hadde fra før hentet 20 millioner kroner, og i september hentet de 20 nye millioner. Tjenesten gir brukerne mulighet til å remikse sine favorittlåter.
– I streamingtjenester som Spotify og på CD får man en ferdig mikset stereo-fil. Vi får flersporsinnspillingene, og gir de ut. Slik at man kan styre instrumentene selv. Eksempelvis kan man fjerne bassen eller trommene, og høre på låten i et nytt perspektiv, sa Yrjan Tangenes som er gründer bak tjenesten Oiid.
Musikkgründerne skal ha inngått kontrakter med de store internasjonale plateselskapene, samt en rekke uavhengige plateselskaper.
Det har vært hett rundt solcelleselskapet Otovo den siste tiden.
Selskapet installerer solceller på boliger og bygninger. De står for kosten ved installasjonen. Deretter betaler husstanden en fast månedspris som er en nedbetaling av anlegget. All solstrøm som produseres går til husstanden. Overskuddsstrøm kan selges tilbake til strømnettet.
StartupLabs Founders Fund fikk i høst en oppfølger. Det første fondet var på 30 millioner kroner og har primært blitt brukt til å investere i startups som sitter ved Startuplab. I september etablerte man et nytt fond på 70 millioner kroner, og med seg på laget hadde man blant annet Kjell Inge Røkke, Johan H. Andresen jr, Are Traasdahl og Jon von Tetzchner (som også var med i forrige runde).
Det nye fondet skal investere i minst 50 oppstartsbedrifter og investorene går alle inn med minst 2 millioner kroner hver. Fondet vil ikke investere mer enn 3 millioner kroner i én bedrift.
Amerikaneren Erik Harrell løftet Opera Software fra gratisprodukt til milliardprodukt. Nå skal han gjøre det samme med Kahoot.
Gründerne hadde lenge jobbet for å få inn en leder med kunnskap og erfaring som kunne ta læringsteknologi-selskapet videre. Nåværende administrerende direktør Johan Brand hadde også vært åpen om at han ikke ønsket å være øverste sjef for evig og alltid. Han var mildt sagt lykkelig over at selskapet nå fikk den tidligere Opera-direktøren Erik Harrell inn som ny daglig leder.
– Det vil skape rom for oss andre gründere til å bygge et kjempeselskap, sa den avtroppende Kahoot-sjefen, og viste til Harrells erfaring med å ta «et gratisprodukt i en gratiskategori og bygge milliardbedrift ut av det».
– Vi har fått inn en som tidligere har vært med på det vi ønsker å få til. Det er spinnvilt, fastslo Brand.
En rekke kjente gründere skrev under Fremtidsmanifestet, med 12 krav til norske politikere. Gründeroppropet krevde blant annet obligatorisk programmering i skolen, ny opsjonsskatt, nytt superfond og offentlige innkjøp som støtter oppunder gründere.
Ingmar Høgøy i fiskefôr-startupen Minipro fikk tårer i øynene da han vant en million kroner i investeringer i Angel Challenge i Bergen før sommeren. I oktober kunne gründeren gråte av glede nok en gang. Momentum Partners – med Arve Fresvik og Hilde Støle Pettersen i spissen – gikk da tungt inn i selskapet. Med på investorlaget var også gründerne av Adams Matkasse, Lasse Smedsvig og Harald Aalvik. I tillegg økte en rekke av investorene i Angel Challenge innsatsen.
Minipro lager mat til hvitfisk og reker. Disse artene er mindre hardføre enn laksen, og trenger levende fôr den første tiden for å overleve. Høgøy har utviklet et substitutt for dette «babyfiskeforet».
Kolonial.no hentet i høst mer penger. Ifølge Finansavisen, gikk tre familiefond inn i nettmatbutikken med til sammen 150 millioner kroner. Dette betyr at selskapet nå er verdt 1,1 milliard kroner.
– Vi skal inn i nye byer og få bedre utbredelse på Østlandet, sa daglig leder Karl Munthe-Kaas til DN.
I oktober ble det kjent at gründerkollektivet Mesh hadde hentet penger, for å ekspandere både digitalt og fysisk. Blant annet skal lokalene utvides kraftig i Oslo, og det skal bygges en digital plattform. Eiendomsinvestor Ivar Koteng og tech-gründer Jørn Lyseggen var hovedinvestorer i emisjonen.
Den norske droneprodusenten Prox Dynamics ble i november solgt til det amerikanske selskapet FLIR Systems for 1,13 milliarder kroner. Og det var ikke første gangen styreleder Geir Førre var med på en storexit, heller ikke andre gangen. Tilbake i 2007 solgte han Chipcon for over en milliard kroner. Deretter solgte han Energy Micro for over en milliard i 2013, noe han angret på. Gründer Peter Muren er ifølge Teknisk Ukeblad blitt omlag 400 millioner kroner rikere, men har ingen planer om å gi seg.
– Tvert imot er jeg minst like motivert nå som tidligere. Nå er det andre som overtar butikken, mens jeg skal konsentrere meg kun om teknologien, sa han til Teknisk Ukeblad.
Det hadde lenge vært kjent at Mesh har tenkt til å ekspandere i Oslo. Men siden sommerferien hadde gründerfellesskapet også jobbet med en småhemmelig nordisk plan. I høst kom nyheten om at Mesh i Oslo og Founders House i København smelter sammen til ett fra april.
– Vi har hatt noen yndlingsmiljøer som vi har håpet å slå oss sammen med. Founders House er et av de råeste i Norden, sa Mesh-gründer Anders Mjåset.
Med dette tar Mesh steget for alvor ut i Norden, og lever nå opp til det de en stund har proklamert på sine nettsider: The Nordic Creators’ Community.
Lokalenes Airbnb hentet åtte millioner kroner, og verdien av selskapet ble anslått til 24 millioner kroner, meldte Dagens Næringsliv i november. Blant de kjente fjesene som gikk inn i Eventum, var den tidligere McKinsey-toppen Trond Riiber Knudsen og gründer i kommunikasjons- og eventbyrået JCP, Øystein Tynning. Alliance Venture og Angel Challenge var også blant investorene.
– De proffe ventureselskapene er interessert først når vi er blitt internasjonale. Men vi har levert god vekst måned etter måned. Hvor er engleinvestorene i Norge, sa Martin Rød og Bjørnar Skog i Eventum til Shifter den gangen.
Den statlige kraftgigantens investeringsarm gikk denne høsten inn i programvarehuset Greenbird Integration Technology AS. Og det så det monnet. Investeringen fra Statkraft Ventures og ETF Partners ble beskrevet som en av de største såkalte A-rundene her til lands.
Greenbird er spesialist på integrasjon av IT-systemer. Tjenesten Metercloud.io og Ghostwriter hjelper nettselskaper med en IT-arkitektur for drift av smarte målere for strøm. Ny teknologi og nye IT-systemer kan settes i drift i løpet av noen dager i stedet for flere måneder.
Norske gründere snur opp-ned på et tregt amerikansk helsevesen, når de leverer p-piller og forebyggende hiv-medisin rett hjem i en fei. Helseappen Nurx har allerede vokst raskt siden appen ble lansert i 2014.
I november ble det kjent via TechCrunch at anerkjente Union Square Ventures ønsket å være med på det begynnende startupeventyret. De hadde gått inn med 5,3 millioner dollar i oppstartsbedriften som nordmennene Hans Gangeskar og Edvard Engesæth står bak. Investeringen ble gjort tidligere i år, men først nå hadde Nurx valgt å gå ut med nyheten.
Årets julegave til gründere i Bergen var tidlig i boks i år. Den kjente IT-gründeren Henrik Lie-Nielsen (39) og finansmann Harald Mowinckel Troye (57) gikk sammen med en rekke profilerte gründere og forretningsfolk fra bergensregionen om et nytt investeringsmiljø, Tripod Capital Collective (Tripod), meldte Dagens Næringsliv.
De hadde allerede «hentet inn» 500 millioner kroner fra ulike investorer. Når innsamlingen er ferdig regnet de med å sitte på en investeringskapital på rundt 2,5 milliarder kroner. Det går gode tider i møtet for gründere på Vestlandet.
Den norske læringsplattformen har hatt enorm vekst denne høsten. Gründer Johan Brand beskrev desember som en episk måned for selskapet. Kahoot nådde førsteplassen for læringsapplikasjoner i App Store både i USA og Storbritannia. Plattformen har nå over 40 millioner unike brukere i måneden – en sterk økning fra oktober, da selskapet passerte 33 millioner.
Juleferien kom sent i år for teamet i Listen, men den kunne de nok til gjengjeld feire litt realt. Nå på tampen av året landet hørselsgründerne på StartupLab i Oslo en fundingrunde på hele 23,3 millioner kroner.
– Dette betyr alt. Nå kan vi ta selskapet til neste steg. Dette skal gå til utvikling og markedsføring, og det løftet vi har planlagt, sa CTO Ralph Bernstein.
Selskapet lager en digital hørselshjelper, der man med smarttelefon og ørepropper skal kunne høre bedre i ulike sammenhenger.
Anita Schjøll Brede og hennes Iris.ai utmerker seg stadig som et av de mest lovende selskapene innen kunstig intelligens. I høst var hun med i Shifters podcast, der hun fortalte hvordan Iris bruker kunstig intelligens til å finne svar i enorme mengder med forskning. Under Slush-konferansen var selskapet et av de hotteste navnene og Schjøll Brede var stadig på scenen. Uken etter var AI-gründeren med i finalen i den ikoniske tech-kampen TechCrunch Disrupt i London, som en av 15 startups.
Folklore-tech-selskapet Hidden fra Hemsedal gikk til topps i Hack4Norden under Slush-konferansen i Helsinki.
De løser kanskje ikke de største samfunnsproblemene, men de vil helt klart gjøre kampesteiner og juv i norsk natur betraktelig mer spennende. I et slags fjellheimens Pokemon Go bruker Hidden «augmented reality» til å fortelle myter og sagn om ulike formasjoner man måtte komme over. I Hiddens kart er det merket av en rekke naturlige landemerker i terrenget, som ligner drager, troll og andre vesener. Ved å klikke på disse «stoppene» får man opp animasjoner om hvordan de ifølge folketroen ble til.
Etter at høstens statsbudsjett hadde vært full av skuffelser for norske startups og engleinvestorer, fikk de en skikkelig julegave av Stortinget nå i desember. Finanskomiteen vedtok helga før jul at regjeringen må sørge for å innføre skatteincentiver på tidligfaseinvesteringer i 2017.
Tapad-gründeren trenger muligens nye hyller hjemme i New York, etter at han fikk enda en «gründer-pris».
Tidligere i år stakk Tapad-gründer Are Traasdahl av med seieren i Nordic Startup Awards som kvalifiserte til deltagelse i Global Startup Awards i Kuala Lumpur i Malaysia. I desember trakk han det lengste strået igjen og kunne nå kalle seg «årets gründer» i hele verden.
– Juryen trakk frem at jeg hadde engasjert meg en del i norske rammevilkår for gründere. Jeg ønsker at Norge skal ha et skikkelig startupmiljø. I den sammenhengen synes jeg det er veldig artig, sa Traasdahl på telefon til Shifter.
Ja, det finnes andre fiffige mobilbetalingssystemer enn de som er utviklet av Norges største bank, og de gjør det også bra. Det norske tech-selskapet Auka, tidligere mCash, ble kåret til det raskest voksende fintech-selskapet i Europa, i Deloittes Fast 500. Selskapet endte opp på en svært sterk 4. plass av alle selskapene uansett kategori.
Auka ble sendt til finalen i Paris etter å ha gått rett til topps i den norske kåringen Fast 50, med en omsetningsvekst på imponerende 11.487 prosent, tidligere i høst.
– Vi er stolte og glade over å havne nesten helt på topp av denne listen, den er et tegn på at vi er på riktig vei. Vi vokser fordi bankene forstår at mobilbetaling vil bli deres viktigste kanal, og at de trenger hjelp til å levere et god produkt til kundene sine som samtidig sikrer bankens videre vekst, sa Daniel Döderlein, CEO i Auka.
Det har vært et innholdsrikt år for den norske smarthus-startupen. I oktober stakk gründer Yngvar Pettersen og HomeControl av med 300.000 kroner i finalen i 100 Pitches på DNB NXT under Oslo Innovation Week. De har også store kunder som Lefdal og Elkjøp ombord, til systemet som styrer en rekke enheter i hjemmet,
I forbindelse med seieren i pitchekonkurransen i Bjørvika i Oslo fortalte Yngvar Pettersen at han hadde fått henvendelser fra 12 ulike land, og at Homecontrol nå skulle gi full gass internasjonalt.
Kort tid etter fikk selskapetjackpot under Smart City Expo World Congress i Barcelona, med en avtale om å installere smarthjem i 7000 spanske leiligheter, en deal verdt over en million euro.
IKT-Norge og norsk fintech-bransje hadde i lengre tid jobbet for at Norge skal innføre en såkalt «regulatorisk sandkasse» for startups innen finansiell teknologi. Tidlig i desember kunne de feire en seier etter at et bredt flertall på Stortinget ga støtte til forslaget. Stortinget vil dermed la fintech-gründere prøve løsningene sine i en virkelig verden, uten å kreve konsesjon.
– Jeg er glad og stolt over at denne saken som vi har jobbet så hardt for, har gitt resultater. For våre techselskaper gir dette en mulighet til å komme raskere med nye løsninger til markedet. For bankene gir det en unik mulighet til å teste ut løsninger i et kontrollert miljø, sa Liv Freihow, direktør for næringslivspolitikk i IKT-Norge.
Den digitale notatblokka til reMarkable hadde årets mest bemerkelseverdige lansering. Målet var å forhåndsselge nettbrett for 1 millioner kroner innen utgangen av februar. I løpet av de første 24 timene solgte de "notatblokker" for 1,5 millioner kroner.
"At vi klarte det målet på under et døgn, er helt utrolig," sa kommunikasjonsansvarlig Henrik Gustav Faller.
Nyheten om nordmennene som skulle ha klart å gjenskape papirfølelsen digitalt, gikk smått viralt her på Shifter og i internasjonale medier. Nettbrettet beskrives som en «mottrend-device», en løsning som tvinger deg til å konsentrere deg om det du bør konsentrere deg om. Foruten å gjenskape lese-, skrive- og tegnefølelsen fra papir, har den noen ytterst få funksjoner. Det er ingen Facebook, ingen Instagram, ingen Twitter eller andre forstyrrende elementer.
Da gjenstår det bare å si: Godt nyttår! Det blir garantert spennende!
Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss påFacebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Hør også vår seneste podcast med den levende gründerlegenden Jon Von Tetzchner. Sammen med Geir Ivarsøy bygget han en nettleser i 1994 som ingen hadde tro på, men som endte opp som et av Norges største og mest kjente IT-selskaper som tiltrakk seg talenter fra hele verden. I podcasten forteller han om hvorfor ting til slutt gikk galt i Opera. Om salget til Kina. Om sin nye nettleser Vivaldi og hvilken type investorer du bør holde deg unna.
Hør hele podcasten på Shifter. Eller last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter». Og sist, men ikke minst: Glem ikke å rate oss i iTunes hvis dere er fornøyd.