Karen Dolva og No Isolation prøver nye salgsmetoder på Komp-skjermen. Foto: Torill Henriksen
Karen Dolva og No Isolation prøver nye salgsmetoder på Komp-skjermen. Foto: Torill Henriksen

No Isolation ville få fart på salget: Innførte «software as a service» for eldre

Mens No Isolations flaggskip AV1 har vært både en PR-magnet og salgssuksess, ser selskapet nå på hvordan de kan flere Komp’er ut i markedet.

Publisert Sist oppdatert

«Eldreproduktet» ble lansert i 2017, etter at Kreftforeningen hadde tatt kontakt med teamet med en idé om å tilpasse AV1-roboten til kreftsyke eldres behov.

Gründerne bestemte seg for å lage et eget produkt istedenfor: en digital fotoramme der brukere kan legge inn bilder via en app, i tillegg til å ha videosamtaler og sende beskjeder.

Frem til siste halvdel av 2018 kunne man bare kjøpe en Komp til 9990 kroner. Så endret de salgsstrategi og innført månedsleie på 599 kroner.

Det resulterte i en dobling av salget.

– Nå har vi om lag 1000 personer som bruker en Komp-skjerm, og 5000 som ukentlig bruker appen til å kommunisere med en skjerm, sier kommunikasjonssjef Anna Holm Heide og forteller om bakgrunnen for endringen:

– Problemet er at det er mange som ikke vet hvor lenge de kommer til å trenge den, sier hun, og legger til at mange også ønsker å leie først for å prøve produktet.

– De som kjøper den, har prøvd mye annet først, som Ipad og smartelefon. Da vil man jo se at det fungerer først, sier hun.

Kjøper etterhvert

Heide forteller at salget av skjermen alltid har gitt en lav «churn-rate» og omtrent ingen returnerer.

– Dette gjorde at vi kunne prøve en abonnementsløsning og et åpningstilbud frem til desember. Og nå er det flere som har abonnement enn som har kjøpt en skjerm forklarer hun, og legger til at mange går over til kjøpsmodellen over tid, sier hun og legger til:

– Det er mange familier som spleiser, og når man da ser at bestemor trives med Komp, kjøper man gjerne den sammen.

Heide forteller at det også har blitt mye sosialt engasjement rundt skjermen.

Gründer og daglig leder, Karen Dolva, fortalte til Shifter tidligere i år at selskapet da fremdeles jobbet med hvordan de skulle selge Komp.

– Det har vært annerledes å selge Komp, siden det er B2C. Men vi ser også at oldemor fint klarer å bruke den og at salget øker, sier Heide.

Hun hevder også økningen sammenfaller med årstiden.

– Mange kjøper skjermen som julegave til et familiemedlem, og egentlig er det en gave til hele familien.

I tillegg til å laste inn bilder i et digitalt fotoalbum, kan familier bruker Komp til videochat. Foto: Torill Henriksen

I tillegg til å laste inn bilder i et digitalt fotoalbum, kan familier bruker Komp til videochat. Foto: Torill Henriksen
I tillegg til å laste inn bilder i et digitalt fotoalbum, kan familier bruker Komp til videochat. Foto: Torill Henriksen

Femten postkort i uka

Hun forklarer at skjerm-bruken også øker med tiden.

– Med mange «dingser» kan man se at bruken går ned, at man har en «hype» i starten, men her minker den ikke i det hele tatt, hevder Heide.

Ifølge Heide sendes det i gjennomsnitt 14,8 bilder til en Komp hver uke.

– Det er femten postkort, det er kjempespennende. Og det er små mye magi i disse interaksjonene, den følelsen av når bestemor får se bilder hun ellers kanskje ikke ville sett, sier Heide.

Selskapets «eldreprodukt» er lagd så enkelt som mulig, med bare én skjerm og én knapp, slik at den skal være enkel i bruk.

Pro-løsning

No Isolation har også i sommer lansert Komp Pro, som kan brukes av helsepersonell. Den vil gi brukeren oppdatering på kalender, påminnelser om viktige medisiner, og viktige beskjeder.

– Du kan for eksempel sende bilde av hvilken hjemmepleier som skal komme innom og gi beskjed om når. På den måten er brukeren tryggere når vedkommende kommer på døren, forklarer Heide, og legger til at løsningen også kan gjøre brukerne mer aktive.

– Den kan si ifra om aktiviteter på dagsenter, legge inn bilde av tidligere aktiviteter og gi info om når og hva som er til middag.

Pro-løsningen prøves nå ut i over 20 kommuner, av både hjemmetjeneste og institusjoner.

I tillegg er selskapet også i gang med et samarbeid med Jodacare og Sopra Steria gjennom Reodor og Oslo Kommunes Bydugnad.

Der er planen å jobbe frem en plattform og en «chatbot» for dialog mellom pårørende, demente og helsepersonell.

Plattformen lar brukere sette opp rutiner for pasienten, slik at helsepersonell kan huke av at disse er gjennomført, samt melde fra om elementer som tilstand og humør.

Powered by Labrador CMS