Attensi fra 50 til 90 ansatte på ett år: − Vi må finne de riktige folkene. Og nesten «hjernevaske» dem
Anne Lise Waal i Attensi savner nærheten til sine ansatte, men sørger for at alle har en buddy, nå som selskapet vokser seg stort.
Attensi har lært opp ansatte for DNV-GL, Hydro, Avinor og Norgesgruppen. Det siste året har de også jobbet seg inn i food-to-go-bransjen i London. Waal besøker Shifters «Sommerbåt» og «Entrepreneurship», Christian Radich og forteller om et år med stor vekst for spillæringsselskapet.
Buddy-system
Attensi har økt fra 50 til nærmere 90 ansatte på et år. Waal forteller at hvert steg i økningene er både spennende og utfordrende.
− Jeg kom inn da vi var fem ansatte, den første tiden er helt spesiell og veldig gøy. Vi ble raskt 10-15, og har deretter doblet antall ansatte årlig frem til vi nå er nærmere 90 i London og Oslo. Alle fasene er morsomme, hver på sin måte, og det er ikke tvil om at man lærer mye av hver overgang, sier Waal og legger til:
− Vi må finne de riktige folkene. Og onboarde dem godt, nesten «hjernevaske» dem, slik at de vet hva våre verdier er, hvordan vi jobber og hvor vi skal. Jeg tror vi har vært gode på å holde en rød tråd både på strategi og kultur helt fra starten, og at det har gjort veksten enklere å håndtere.
− Mister man litt oversikten når man øker så kraftig?
− Man mister nærheten, det å være tett på de ansatte. Man går fra å huske hvem som skal gifte seg om et halvt år, til å plutselig få beskjed om at en ansatt går ut i fødselsperm om en måned.
Waal husker at dette skiftet kom brått.
− På et tidspunkt kan man ikke være like nær alle lenger. Det er uvant. Da må man heller sørge for at alle har en "buddy". For selv om du som daglig leder ikke kan være "buddyen" til alle, skal alle ha et nettverk med noen, sier hun og legger til at selskapet har månedlige "Attensi-dager" for å bruke tid på det sosiale internt.
Stor etterspørsel i London
For halvannet år siden utvidet Attensi med et kontor i London. Her så de et enormt marked.
− Food-to-go bransjen i London er veldig stor. Med tydelige rushperioder rundt frokost, lunsj og middag, gjelder det å ha fokus på effektiv, men god, kundebehandling. Det er ikke uvanlig med over 100 prosent "turnover" årlig hos de store kjendene. Det kan være et stressende arbeidsmiljø og folk får ikke den opplæringen de trenger før de blir kastet rett ut i det.
Waal forteller at dette er noe alle de store food-to-go kjedene sliter med, og at Attensi nå jobber med noen av de største selskapene i England i denne sektoren.
Men til tross for satsingen i London, har ikke læringsgründerne gitt opp markedet i Norge.
− Norge er ikke tømt. Men her hjemme er det slik at 80 prosent jobber i selskaper med under 100 ansatte, og vi skalerer best i organisasjoner som har fra 500 ansatte og oppover. I Norden er det 93 selskaper med over 10.000 ansatte, I Storbritania alene er det over 1200, så det er helt andre størrelsesforhold.
Selskapet jobber også bredt i andre sektorer, deriblant helse og farma, industri, IT-leverandører, HMS, kultur- og ledertrening.
Underskudd i vekstfase
I fjor sommer reinvesterte Viking Venture i selskapet, og økte sin aksjeprosent fra 30 til 44.
− Selskapet utvikler seg bra og får nye kunder, også internasjonalt. Det viser at teknologiplattformen skalerer, og det påvirker totalvurderingen, sa Eivind Bergsmyr i Viking Venture til Shifter den gang.
Attensi har vært lønnsomt helt fra starten i 2009, og har de seneste årene økt antallet ansatte samtidig som omsetning har blitt mangedoblet.
2017-resultat lå på 5,8 millioner kroner, og regnskapet viser en økning i inntekter fra 36 millioner til 41 millioner i 2018.
Årsregnskapet for i fjor viser imidlertid et underskudd på 961.000 kroner. Det skyldes utelukkende vekstbygging, forteller Waal.
− Vi er i en sterk vekstfase, og fokuserer på å vokse våre abonnementsinntekter gjennom å bygge kommersielt team både i Norge og London, samt utvide teknologiplattformen og produktporteføljen, sier hun.
Selskapet har i dag kontor i Oslo, London og Palo Alto i USA. Og drømmen om å gjøre storinntog over dammen er til stede - men kanskje ikke helt ennå.
− I det fjerne er USA, men da skal tid, sted og planer være klare. Det er ikke noe vi må gjøre for en hver pris. Først skal vi ta Europa, forteller Waal.
− Hvor er dere da om ti år?
− Unicorn? Neida. Om ti år er vi globale, med store navn på kundelista. Jeg håper vi er kjent for å være et selskap som leverer verdi til kundene og pusher grensene for ny læringsteknologi. Og vi skal fortsatt være et fantastisk gøy sted å jobbe.