Pindem vil redde lokalmiljøene ved hjelp av turister fra Japan og Kina
Startupen Pindem utfordrer e-handelen med en app som skal inspirere til å handle lokalt.
Netthandelen øker, på bekostning av de fysiske butikkene. Aftenposten skrev i slutten av 2017 at man innen 2035 frykter at 50 prosent av dagens butikker ikke lenger vil eksistere. Også de byene og tettstedene som har et begrenset antall kunder -- kunder som kanskje handler på internett i stedet for å dra til en fysisk butikk -- opplever at netthandel tar over.
Den norske startupen Pindem skal forsøke å gjenreise butikkhandelen i lokalmiljøer, både i byer og i distriktene.
-- Vi har jobbet veldig tett med flere butikker. Når vi skal lansere nå, lanserer vi først i Saltdal kommune, med Rognan sentrum. Der har samtlige butikker meldt seg på, så nå er Rognan sentrum verdens første heldigitale sentrum. Så skal vi lansere i Odda og Kristiansund. I tillegg har vi gjort alt klart så vi kan lansere på Grünerløkka, i Torggata og på Skøyen, sier Ørjan Aleksander Jenssen, gründer av Pindem.
Avhengig av annonseplass på Nettavisen
Pindem har fått avtaler med flere restauranter, hotellsportsbutikker, kjedebutikker og frittstående butikker. Samtidig er appens lønnsomhet avhengig av at særlig forventningene knyttet til trafikk fra Nettavisen og annonsekarusellen innfrir.
-- Vi valgte en web-app og annonsekarusell med Geo-tagging som mediepartnere, kommuner og lokale handelsforeninger kan bruke. Det er liten tvil om at mye av vår trafikk vil komme fra Nettavisen og vår annonsekarusell. Vi når hele 700.000 shoppere med annonsekarusellen vår, hver eneste dag, forteller Jenssen.
Den enkelte butikk i Pindems system skal kunne i hvilke områder de vil markedsføre seg, og alle innenfor de valgte områdene får se annonsene i Pindem-appen. Dette gjør det for eksempel enkelt for en butikk på Grünerløkka å markedsføre regnklær i Pindem-appen, en dag det regner.
-- Kinesisk turisme er et relativt nytt fenomen i Norge, og tilbakemeldinger vi har fått fra turistnæringen er at asiatiske turister ofte blir usikre på forskjellen mellom Euro og norske, svenske og danske kroner, samt at kinesiske turister foretrekker å betale med mobilen eller kontanter. Usikkerheten rundt valuta, betalingsmåte og språk er et hinder for handel i Norden, sier Jenssen.
Sender inn produktønsker
Som en av Pindems andre funksjoner i appen, vil kunder kunne legge inn produktønsker, og vente på at butikker i nærområdet fanger opp ønsket og tar inn varen.
-- Via vår løsning for Tips & ønsker kan forbrukerne fortelle oss hvilke varer og tjenester de ønsker i sitt lokalmiljø, og hvilke kjøp de planlegger. Med vårt verktøy for geo-markedsføring vil vi skaffe hver butikkleder mye kunnskap om lokalmiljøet, våre brukeres ønsker, vaner og preferanser, sier Jenssen.
På spørsmål om Pindem "gaper over for mye" når de tar sikte på å redde butikker med funksjoner som produktønsker, mobil betaling, annonsering og "digitale sentrum" der butikker kan ha egne "websider" i appen, svarer Jenssen at funksjonene i appen er dem butikkene selv mener de trenger mest.
--Vi har eksempelvis testet mange løsninger før de har gått i produksjon. Naturlignok har vi forkastet flere, og står igjen med de løsningene testbutikkene og foreningene har stemt frem som de mest sentrale for deres virksomheter, forteller Jenssen.
Å skulle redde lokalmiljøer med en app kan likevel by på konkurranse. Shifter har tidligere skrevet om den norske startupen FNDR, som skal gjøre det lett for kunder å få kjøpe akkurat den varen de ønsker seg, kortest mulig fra der de er.