Illustrasjonsfoto. Foto: AP Photo/Martin Meissner, FILE

Legger ned «Norges svar på Amazon»: – Nok er nok

Publisert Sist oppdatert

Komplett legger ned sin norske "Amazon-plattform", kun halvannet år etter at den ble lansert. 

Markedsplassen, som ble annonsert i mediene i februar 2018, skulle være en Amazon-lignende plattform med flere ulike partnere. Blant annet skulle merkevarer som Jernia, Platekompaniet, Elefun, Haugenbok.no og Spaceworld Soundgarden selge varer via online-plattformen, skriver E24.

En del av grunnen til at satsningen nå legges ned, skal være det organisatoriske rundt levering av kundenes bestillinger. Plattformen har hatt totalt 108 partnere, og hadde et mål om 200. Lars Olav Olaussen, konsernsjef i Komplett Group, sier i en pressemelding at kundeopplevelsen har stått i fokus.

-- Med mange eksterne partnere på vår plattform hvor varene kommer fra ulike lagerlokasjoner, har det vært vanskelig å gi kundene en enhetlig frakt- og leveringsløsning. Vi er kompromissløse når det gjelder å gi kundene våre den beste handleopplevelsen, sier Olaussen i pressemeldingen.

-- Ikke gjort det enkelt nok

Med nedleggelsen av plattformen, går Komplett nå tilbake til hovedsatsningen på elektronikk og gaming.

-- Det handler om å være innovativ, men man må også si at nok er nok. Vi har evaluert muligheten for å fikse dette i fart, men det gikk ikke, sier Olaussen til E24.

Han forteller at selv om de involverte ikke har hatt følelsen av at satsningen kom til å mislykkes, men at de har fulgt med kontinuerlig og oppdaget friksjoner de ønsket å utbredre. Til slutt falt altså avgjørelsen på at det ikke var ønskelig å ta satsningen videre.

– Å være innovativ handler om å prøve og feile. Markedsplassen fungerte ikke slik vi ønsket, og da tar vi et steg tilbake før vi staker ut kursen videre. Vi har hatt gleden av å samarbeide med svært dyktige aktører med sterk kundefokus, men samlet har vi ikke klart å gjøre det enkelt nok for kundene, sier Olaussen til E24.

Opprinnelig var målet at 30 -- 40 prosent av omsetningen skulle komme fra eksterne aktører innen fem år. Lederen for markedsplassen, Anton Hagberg, var i februar sikker på at Kompletts norske Amazon ville bli en suksess.

– Dette er Kompletts fremtid. Om ikke Komplett er kjent for mer enn elektronikk om fem år, har ikke jeg gjort jobben min, sa Hagberg til E24 for 10 måneder siden.