Appear.in-TEAMET: Øverst til venstre er daglig leder Ingrid Ødegaard. Foto: Appear.in.

Appear.in bryter dollar-millionmuren! Etter at Telenor solgte selskapet, har inntektene begynt å strømme inn.

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Publisert 3. juli 2018

Videokonferanse-selskapet som ble etablert i Telenor opplever kraftig inntektsvekst.

Videoverktøyet Appear.in ble lansert i kjølvannet av Telenors Comoyo, deres streaming-plattform som skulle være det norske svaret på Netflix, men som kjapt ble utkonkurrert da Netflix selv valgte å gå inn i det norske markedet.

Appear.in utviklet en tjeneste som lot deg kjøre videokonferanser direkte i nettleseren, og antallet brukere har vokst jevnt og trutt siden oppstarten i 2013.

I flere år lå selskapet under Telenor, men før jul i 2017 valgte telecomselskapet å selge det til VideoNor, og tok samtidig en eierandel i VideoNor på 30 prosent.

Økt kommersielt fokus ga resultater

–Vi flyttet ut av Telenor rett før jul, og startet i januar med VideoNor som eier. Det har fungert veldig bra. VideoNor har latt oss jobbe videre med produktet og planene vi hadde. Også har de gjort det enklere for oss administrativt, det er mindre byråkrati enn det var i Telenor, og vi har fått et sterkere kommersielt fokus, samtidig som vi har kuttet kostander, sier daglig leder Ingrid Ødegaard til Shifter.

Appear.in lanserte en betalt pro-versjon av videokonferanseverktøyet i desember, og 21. juni i år passerte de dollar-milliongrensen. Nå tjener selskapet en million dollar i ARR (årlig gjentagende inntekt).

–Vi har nærmere triplet inntektene siden jul. Vi har til sammen 1,3 millioner unike brukere i måneden som gjennomfører 5 millioner samtaler. Pro-produktet koster 9,99 dollar og vi har om lag 8500 betalende kunder. Fortsetter det slik, kan vi bli lønnsomme allerede neste år, sier Ødegaard.

Fokus på brukeropplevelse og oppsalg

–Hva skyldes veksten?

–Vi har jobbet mye med brukeropplevelse og identifisere hva som gir verdi i ulike segmenter blant brukerne båre. Vi har også eksperimentert mye med oppsalg til gratisbrukere. Nå jobber vi videre med å optimalisere trakten fra ny bruker til betalende bruker, sier Ødegaard.

–Var det ett spesielt grep som ga effekt?

–Nei, egentlig ikke. Veksten har kommet jevnt og trutt. Det er ikke alle som bruker appear.in hele tiden, og det kan ta tid før de treffer barrierene. Vi har jobbet mye på marketing-siden og hentet inn referanser fra brukere som jobber «remote», og vi ser at det er stadig flere som kjøper den ideen. Jeg tror særlig den yngre generasjonen som er på vei inn i arbeidslivet tiltrekkes av dette, sier hun.

Selv om Appear.in kaller seg en startup har ingen av de ansatte eierandeler i selskapet.
Det har vært krevende å spinne ut selskapet. Telenor eide 100 prosent og før salget, hadde det en verdisettelse som ikke gjorde det lett å kjøpe seg inn på eiersiden.

Ødegaard er imidlertid åpen for å få inn flere investorer i selskapet hvis de kan bidra til reell vekst.

–Vi har fått mange henvendelser, men det må være riktig investor, sier hun.

Til høsten lanserer de en «business-versjon», hvor bedrifter kan ha sin egen konto på Appear.in, adminstrere brukere og bruke selskapets brand i «videokonferanse-rommene».

–En bedriftskonto med mange brukere kan gi en sterk vekst i inntektene, sier Ødegaard

–Har dere en metode for vekst?

–Vi jobber kryssfunksjonelt, designer, brukertesting og utvikling jobber sammen og det er én product manager som er ansvarlig for dag- til dag-utvikling, og som gjør alle prioriteringene. Vi har to typer prosjekter. Vi skiller mellom en utforskningsfase hvor vi jobber med å identifisere problemer og løsninger. Så har vi en leveransefase, hvor vi jobber mer strukturelt, hvor vi har strenge leveransekrav. Det viktigste er å ha med utvikling tidlig i prosessen, samt involvere brukerne i utviklingsprosessen, som jeg tror er grunnen til at vi har lykkes bra, sier Ødegaard.

Konkurrerer mot Skype og Zoom

Til høsten lanserer de en «business-versjon», hvor bedrifter kan ha sin egen konto på Appear.in, adminstrere brukere og bruke selskapets brand i «videokonferanse-rommene».

En bedriftskonto med mange brukere kan gi en sterk vekst i inntektene, sier Ødegaard

–Dette er jo et marked med mange konkurrenter?

–Det er et tøft marked, men der er veldig mange som er misfornøyd med konkurrentene våre. De ønsker det enklere, raskere og mer fleksibelt.

–Er det deres verdiforslag?

–Ja, jeg tror vi blir brukt fordi vi er så enkle å bruke. Jeg tror ikke det finnes en enklere måte å sette opp et videomøte på, sier hun.

–Hva frykter du mest hos konkurrentene?

–Distribusjonen. Zoom (en videokonferanseplattform) har et svært salgsapparat. Bare det gir det et stort volum. Vi må imidlertid være kreative og bygge videre på viraliteten i produktet. Jeg tror ikke videokonferanse om 5 år kommer til å se ut som Zoom ser ut i dag. At vi er webbasert, gjør at vi enklere kan integrere med andre web-tjenester, og trekker frem deres integrasjon i Trello som et eksempel.

–Når dere går over til bedriftsprodukter må vel også dere begynne med salg?

–Ja, det må vi begynne med, og det har VideoNor mye erfaring med. De selger allerede til SMB og større kunder. Det var også noe av rasjonale for oppkjøpet, sier hun.