Shazam.
Apple gjør et strategisk oppkjøp som kan bety mer penger og mindre konkurranse fra Spotify
Apple vil tjene mer penger og redusere konkurransen fra Spotify.
Det britiske selskapet Shazam som lar folk bruke telefonen til å identifisere og kjøpe musikk har ifølge selskapet selv over 100 millioner månedlige brukere. Ifølge Techcrunch er Apple nær ved å kjøpe selskapet for 400 millioner dollar.
Shazam tjener mesteparten av pengene sine gjennom en cut av salget det genererer for iTunes.
Gjennom å kjøpe opp Shazam, kutter Apple ut mellommannen og tjener selv pengene. Men oppkjøpet vil også ødelegge konkurransen, etter som appen mest sannsynlig ikke vil sende folk videre til hverken Spotify eller Google Play Music.
Handelen vil også, hvis den går igjennom, representere en strategisk knyttneve i magen til Spotify, fra fra Apples egen streamingtjeneste Apple Music, ettersom brukere ikke lenger kan identifisere låter og legge dem til sin Spotify-spilleliste. I tillegg til at teknologien vil kunne styrke Apples lyd-assistent Siri.
Svenske Spotify har i dag 60 millioner brukere mot Apples 27 millioner.
Det er likevel ingen grunn til å fortvile, for det finnes ifølge forbrukerelektronikk-nettstedet BeeBom flere alternativer til Shazam. Den mest populære er kanskje SoundHound.
400 millioner dollar for selskapet er en god deal tatt i betraktning at det var verdsatt til en milliard dollar ved siste emisjon.