Advokaten svarer: Slik får du sagt opp ansatte som ikke fungerer
Stillingsvernet står sterkt i Norge, men det er likevel mulig å bli kvitt ansatte som ikke fungerer.
Vi spør advokat Per Ragnar Bronken, advokat og leder av arbeidslivsavdelingen i advokatselskapet SANDS, om hvordan man kan bli kvitt feilansettelser.
Samme rettigheter som i et stort selskap
--Kan en startup bare si opp folk hvis de ikke fungerer?
--Nei. Jeg blir spurt mye om dette, men en arbeidstaker som er ansatt i et oppstartsselskap har akkurat de samme rettighetene som en som jobber et stort selskap.
--Du mener startups er ekstra sårbare. Hvorfor?
---Ja, absolutt. De har mindre ressurser og bør unngå krevende tvister. Min erfaring med oppstartsselskaper er at de ansetter mye på nettverk og fra samme miljø. Mye handler om å se etter entusiasme og glød, og så viser det seg at det man har ansatt ikke reelt sett har kompetansen som kreves. Da kan det blir vanskelig å gå til oppsigelse, hvis man ikke har tatt sine forholdsregler, sier Bronken.
Bruk prøvetiden aktivt
--Hva kan man gjøre?
--Vår største kjepphest er å ansette på prøvetid og bruke prøvetiden aktivt. Bruker arbeidsgiver prøvetiden godt, er det mye enklere å gå til oppsigelse. Det blir mye vanskeligere etter prøvetiden.
--Prøvetid er noe som faktisk må inn i arbeidskontrakten?
--Ja, det må skriftlig avtales og legges inn i kontrakten. Det vanlige er en seks måneders prøvetid. Men det er enda viktigere hvordan den brukes.
--Hvordan skal den brukes?
--Arbeidsgiver bør ha en plan for prøvetiden og en plan for den nyansatte som skal føres inn i rollen. En opplæringsplan og en tilbakemeldingsplan. Det er viktig å gi tydelige tilbakemeldinger og klare instrukser. Deretter er det viktig å dokumentere at dette er blitt gitt. Gjør man dette, og finner ut at vedkommende ikke passer, så er det forholdsvis enkelt å gå til oppsigelse. Da gjelder det i utgangspunktet en oppsigelsestid på 14 dager, så er arbeidsforholdet over, sier Bronken.
--Er det et gitt antall tilbakemeldinger man må komme med?
--Det viktigste er at det er flere tilbakemeldinger. Vi anbefaler at man minst har tre evalueringsmøter og sende evalueringen på epost til den ansatte. Man trenger ikke å skrive en enighetsprotokoll.
Stor forskjell uten prøvetid
--Hva hvis den ansatte motsetter seg dette?
--Hvis den ansatte bestrider oppsigelsen så har han eller hun all rett til det, men dersom oppsigelsen skjer innenfor prøvetiden så har ikke vedkommende rett til stå i stillingen etter utløpet av de 14 dagene. Hvis oppsigelsen skjer etter prøvetiden, så har den ansatte rett til å stå i stillingen til den blir prøvd for en domstol. Dette blir ofte veldig ressurskrevende for arbeidsgiver.
-- Men hvis man har brukt prøvetiden godt og den ansatte er uenig. Hva skjer da?
--Den ansatte vil ofte få hjelp av en advokat for vurdere om dette er en sak vedkommende bør ta videre. Hvis arbeidsgiver har gjort en god jobb i prøvetiden, så står man sterkt i retten.
--Kan man anslå en sannsynlighet for å vinne?
--Nei. Det er forskjellig fra sak til sak. Det vi har sett, er at i de tilfellene en prøvetidssak kommer for retten så har arbeidsgiver tapt nettopp fordi de ikke har vært flinke nok i prøvetiden. Det er en presedens for at arbeidsgivers innsats når det gjelder oppfølging osv. har vært avgjørende for utfallet, sier Bronken.