Techhoder om Tapad-tapet: Investorer vil ikke miste appetitten av dette. Og Are Traasdahl ser bare fremover
Dette vil ikke dempe lysten på å investere i teknologiselskaper, tror Rolf Assev og Anne Worsøe. Tapad-gründeren selv tar den forsvunnede milliard med knusende ro.
Da Telenor la frem sin resultatrapport tidlig torsdag, hadde verdien av Tapad sunket med over en milliard kroner siden oppkjøpet i fjor. Konsernsjef Sigve Brekke skyldte på dårligere forventninger til utviklingen på det amerikanske reklamemarkedet, men understreket samtidig at hovedmotivet med å ta over Tapad var å digitalisere Telenor. Analytikere var ikke sene med å hevde at Brekke hadde punget ut for mye for Are Traasdahls adtech-selskap.
– Men vi håper nedskrivningen vil føre til mer investeringsdisiplin og ikke flere non-core oppkjøp som Tapad, sa Henriette Trondsen i Arctic Securities til nettstedet Kampanje.
Viser til Google
Partner i StartupLab og investor gjennom Founders Fund, Rolf Assev, er ikke bekymret for at Tapad-nedskrivingen vil påvirke store selskapers appetitt på å kjøpe opp og investere i unge tech-selskaper. Så lenge Telenor ikke har noen planer om å selge selskapet videre med det første, er nedskrivingen en regnskapsmessig sak, ifølge Assev.
– Dette er jo bare en revisorvurdering av verdien til selskapet. Hvilken reell verdi Tapad vil få for Telenor, vil man ikke se før om mange år egentlig, sier hantil Shifter
Han viser til at de mest «aggressive» selskapene i USA, som Google og Facebook, kjøper opp oppstartsselskaper regelmessig, og at det går i begge retninger.
– Noen blir suksesser og andre blir lagt ned, påpeker han.
Samtidig påpeker han det faktum at det er svært få norske internasjonale IT-selskaper som har gjort slike oppkjøp. Opera gjorde det over en periode.
– Om det var smart eller ikke, får vi se om noen år, der også, fastslår Assev, som selv har tjent godt på sin exit fra Opera.
Assev regner med at økonomiavdelingen i Telenor før oppkjøpet kalkulerte med at revisor kunne komme til å gjøre en slik verdivurdering.
– Det viktige for Telenor er hvilken verdi de får ut av Tapad de neste fem årene. Det er det som er interessant, mener Assev.
Gullkantet historie for investorer
Heller ikke porteføljeforvalter Anne Worsøe i Bakken & Bæck tror verdinedgangen vil ha spesielt mye å si.
– Jeg tror ikke en slik enkelt-nyhet vil påvirke M&A-klimaet utover multiplene i annonsemarkedet. Når selskaper kjøper opp startups, er rasjonalet vanligvis at det har en strategisk verdi. Telenor bekreftet spesifikt at "vi har ikke endret vårt syn på Tapads strategiske verdi for Telenor,” påpeker Worsøe.
– For investorene i Tapad er jo den reisen en gullkantet historie, så jeg tror heller ikke utviklingen av selskapet under Telenors eierskap vil påvirker apetitten på å investere i startups/vekstselskaper.
Superengasjert Tapad-gründer
Gründeren selv ser ut til å ta det hele med ro. Are Traasdahl påpeker overfor Shifter at Telenor må få stå for kommunikasjonen rundt fremtidsutsikter og markeder. Men selv merket han seg andre ting enn selve verditapet, i det som ble sagt fra Telenor-sjef Sigve Brekke.
– Vi er superengasjerte her i Tapad. Dette var også første gangen Sigve brukte mye tid på mulighetene i samarbeidet mellom Telenor og Tapad i sin investor-presentasjon. Særlig snakket han mye om de store mulighetene som ligger i å «digitalisere» Telenor, understreker Traasdahl fra sin base i New York.
Avansert plattform
Traasdahl viser til at en stor del av Telenors suksess kommer fra fysisk distribusjon, med 1,5 millioner utsalgssteder.
– Som Sigve sa, skal salg og kundeservice skifte betydelig til digitale kanaler fremover, om hvordan Telenor gjennom en avansert digital salg- og distribusjonsplattform kan kjenne både egne og konkurrenters kunder bedre.
Traasdahl hevder dette gir Telenor muligheten til å selge flere nye produkter til eksisterende kunder og kapre nye kunder på en smartere måte.
– Det er innenfor disse områdene vi i Tapad jobber tett med Telenor, påpeker Traasdahl. Like rundt hjørnet ventes blant annet resultater fra Tapad og Telenors prosjekt i Thailand.
Det er også verdt å merke seg at rent regnskapteknisk kan ikke Telenor bokføre synergier som kommer fra samarbeidet som en verdi av Tapad, ifølge Traasdahl.
– Litt ulogisk kanskje, men det har noe med hvor goodwill i oppkjøpet var plassert. forklarer han.
Forsvarer kjøpet
Konsernsjef Sigve Brekke forsvarer Tapad-kjøpet med at telekonsernet nå kan stupe ut i det programmatiske markedet.
– Vi kan kombinere all kundedata fra alle digitalaktører, både våre egne og fra partnere, i tillegg til Tapads data fra amerikanske kunder, og bruke det til å bygge en tradingdesk internt i Telenor, sier Brekke til Kampanje.
Han mener det også vil være mulig å utvikle personaliserte annonser.
–På den måten kan vi plassere veldig personlige annonser i våre egne tjenester og hos partnere. Vi trenger noen som kan identifisere at dette er samme person, og det er dette som er kjernekompetansen til Tapad, sier han.
Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.