CEO Magnus Valmot i Ardoq. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Ardoqs eventyrlige vekst: Millionene strømmer inn

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 14. januar 2019

Blant kundene er et av de største medieselskapene i USA og en av de største bankene i Canada. Men først nå begynner Ardoq den nordamerikanske satsingen for alvor.

Softwareselskapet i Forskningsparken er ikke de som gjør mest ut av seg, og CEO Magnus Valmot forstår godt at Ardoq kan fremstå som litt kjedelige. Men under radaren har selskapet som hjelper andre bedrifter å få orden i rekkene, hatt en av de mest imponerende vekstkurvene i bransjen. De er nå oppe i årlige abonnementsinntekter på over 2,5 millioner dollar, og er raskt på vei videre mot en milepæl på 10 millioner dollar. Desember var en solid «all time high», både for antall nye kontrakter og profilene på kundene som kom inn.

Bekjemper kaos

Kort fortalt har Ardoq utviklet et verktøy som gjør at kundene kan få oversikt over hvordan hele bedriften henger sammen – en slags digital tvilling av organisasjonen. Deres minste kunde har tre ansatte og den største har over 60.000. Selv små selskaper sitter med en lang rekke applikasjoner og systemer som påvirker hverandre, eller for den saks skyld burde påvirket hverandre, men kanskje ikke gjør det. Oversikten er avgjørende i en verden der ting går raskere og blir mer komplekse.

— Større bedrifter kan ha mer enn tusen systemer. Mange har gjennomført oppkjøp, og et kaos blir slått sammen med et annet kaos. Da får man gjerne inn et fullt team med IT-konsulenter som skal kartlegge og rydde opp, men før disse er ferdige, har ting allerede begynt å forandre seg, forteller Valmot.

Virkelige storkunder

Vekstselskapet som altså kan virke «kjedelig» blant folk flest, har vekket oppsikt blant virksomhetsarkitekter verden over. De siste kundene utgjør både et av de største medieselskapene i USA og en av de største bankene i Canada. Ardoq har også fått inn kunder i Australia, New Zealand, Sveits, Tyskland, Nederland, Storbritannia og våre naboland. De aller, aller fleste har kommet til nordmennene, ikke omvendt – mye takket være en aktiv bruk av søkemotoroptimalisering.

Norge er fortsatt deres største marked, med en sammensetning av både private og offentlige kunder. For sistnevnte er innsikten Ardoq kan gi viktig, blant annet i en tid med kommmunesammenslåinger, der gamle IT-porteføljer skal slåes sammen og fornyes.

Selskapet ble startet i 2013, og hadde en forsiktig vekstkurve frem til utgangen av 2016. De siste to årene har det imidlertid eksplodert, og Ardoq har hatt en årlig omsetningsvekst på over 250 prosent.

«Ekstremt kraftfull»

Graf-spørringene til Ardoq gir presis informasjon på en rekke forretningskritiske områder. Et banalt eksempel er noe så enkelt som å forstå hva som skjer hvis en server knekker sammen, hva konsekvensene blir for andre deler av organisasjonen, hvem som har ansvaret for å fikse problemet. Andre eksempler kan være å forstå hvordan de ulike forretningsområdene og systemene kan bli berørt av de nye personvernreglene gjennom GDPR.

— Bedrifter sliter ofte med å se hvordan IT og forretning er integrert i flere lag og når dette mangler så blir konsekvensen av endring uforutsigbar. Og om det er noe alle skal leve med fremover, så er det kontinuerlig ending. Vi hjelper kundene våre med å holde løpende oversikt, sier Valmot.

Plattformen i seg selv beskrives som «ekstremt kraftfull», men likevel enkel i sin form. De som har vært borti slike verktøy tidligere, setter gjerne i gang umiddelbart. De aller fleste andre har «sett lyset» etter et par timer.

Mona Aarebrot i Aspelin Ramm, Are Traasdahl i Spring Captial og Magnus Valmot i Ardoq tar en runde i de nye lokalene som skal huse vekstselskaper i Myntgata 2. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Tar sats i USA

Med et stort antall nye kunder jobbes det beinhardt når de kommer om bord. Siden det dreier seg om en abonnementsløsning er det helt avgjørende for Ardoq at kundene blir fornøyde. Nå og da sier de derfor nei til kunder som ikke passer.

— Det første året med en kunde er ikke lønnsomt for oss. Hvis vi bruker masse tid på noe vi ikke tror lykkes, er det bortkastet. Vi må bry oss om hver eneste case. Har de suksess, har vi suksess, og de blir værende og kjøper også mer av oss, sier Valmot.

Teamet har for lengst bevist at de kan selge internasjonalt, men markedet er stort, og nå er planen å satse tungt i det amerikanske markedet. Ardoq setter opp et større salgsapparat «over there». På senvinteren flytter de også fra miljøet rundt StartupLab til seriegründer Are Traasdahls nye veksthus for Amerika-lystne superstartups i Myntgata.

Ardoq er for øvrig solid backet. De kjente tech-profilene Geir Førre og Gunnar Evensen er blant investorene i selskapet.