Tapad-gründeren advarer mot å tro at man kan velge å "bare" ha Norge som marked, og oppfordrer norske startups til å tørre å speede opp.
Annonse
Det var en fullpakket sal i kjempebadstuen på Salt da Tapad-gründer Are Traasdahl, BI-professor Torger Reve og BI-rådgiver Dilek Ayhan møtte hverandre til en ”fireside chat” om scaleups og hvordan norske startups må tenke når de skal ta turen til utlandet.
Dilek intervjuet Traasdal og Reve, og tilhørerne fikk blant annet høre om hvilke erfaringer Traasdahl hadde gjort seg med Tapad da han skulle skalere.
-- Å gjøre en voldsom mengde feil er den eneste måten å lykkes. De første 15 årene av min karriere var slik. Bygg opp et miljø med flere enheter som kan hjelpe deg. Evnen til å akselerere mye raskere enn du tror du bør er også viktig, sa Traasdahl fra scenen.
Annonse
Han mener norske startups må se utover norske landegrenser helt fra begynnelsen, fordi de reelt sett konkurrerer med resten av verden.
-- I dag er alle selskaper ”born global”, og må tenke slik også. Det gjelder uansett hvor de er. Hjemmemarkedet ditt er ikke hva det pleide å være, fordi hele verden er markedet ditt -- helt fra begynnelsen, sa Traasdahl.
Viste til Mike Tyson-sitat
Han mener det er viktig å være forberedt på at man kan få seg noen nedturer allerede tidlig i startupprosessen, fordi man ikke lenger bare snakker til ”sine egne”.
Annonse
-- Mike Tyson har en gang sagt at ”alle har en plan inntil de blir slått i ansiktet”, sa Traasdahl.
Torger Reve fortalte at han i sin stilling som foreleser ved BI i dag opplever at verden har kommet til Norge på en annen måte enn tidligere: Oppimot 60 prosent av studentene som møter opp på forelesningene hans, er utenlandske. Han mener de anerkjenner mulighetene ved å se utover sitt eget land.
Annonse
Samtidig vil han ikke undervurdere kraften i en god, norsk startup.
-- Noen ganger synes jeg vi undervurderer den norske startupscenen. Jeg mener det er flere vellykkede norske startups, men man har ikke sett godt nok etter. Det finnes enhjørninger her også, for eksempel et selskap jeg bruker som eksempel i forelesningene mine -- Acano. Dette selskapet ble startet av tre personer som jobbet sammen i McKinsey. På tre år skalerte de selskapet, og solgte det til Cisco for 700 millioner dollar, sa Reve.
Annonse
-- Som om alle burde være som Norsk Hydro
Han henviser til at vi i Norge har flere store, vel etablerte selskaper, som ofte skaper presedens for hva folk kan tro at et selskap skal være.
-- I Norge har man en oppfatning om at det kun er de første store som egentlig betyr noe – som om alle burde være som Norsk Hydro. Scaleups og nye, unge firmaer representerer derimot to tredjedeler av skapelsen av nye jobber, sa Reve.