For ett år siden var de på desperat jakt etter investorer. Nå lanserer de i USA med over 50 partnere
Den norske booking-startupen Eventum må sies å ha hatt et godt år. Fra desperat investorjakt til medvind i USA.
–Vi har fått mye hjelp av Are (Traasdahl) og teamet hans i USA, sier Martin Rød, salgs- og kommunikasjonsansvarlig i Eventum til Shifter.
For ett år siden sto Rød og gründer Bjørnar Skog frem i Shifter og etterlyste investorpenger. Til tross for at plattformen som lar deg booke eventlokaler hadde vokst måned for måned, uteble investorkronene.
Så kom investorene
Programmet startet høsten 2016, og de fikk hjelp til å etablere amerikansk kontor, introduksjoner til nøkkelpersoner og tilgang på coaching.
Og nå, i begynnelsen av mai 2017, lanserer de tjenesten (eventum.us) i New York med over 50 lokaler i databasen.
– Vi kommer til å kjøre en «soft-launch» med utvalgte partnere for å teste plattformen før vi markedsfører for fullt. Vi har blant annet signert avtaler med W Hotels, Le Pain og 40/40, klubben til Jay Z, sier Rød.
For stor mulighet til å si nei til
Han forteller at de i utgangspunktet hverken hadde midler eller kapasitet til å reise over til USA, men med muligheten de fikk av Traasdahl var for stor til å si nei til.
–Vi tenkte at denne muligheten ville vi ikke få igjen. Markedet i New York alene er større enn hele i Norge, og tilgangen til vekstkapital er også mer tilgjengelig. Det skal sies at det er flere konkurrenter i USA enn i Norge, men vi er trygge på at vår løsning er meget konkurransedyktig på det amerikanske markedet. Det er bedre for oss å konkurrere med dem der borte enn her hjemme, så da reiste vi over, sier han.
–Hvordan er det å sette opp kontor i USA?
–Det er mange flere lover og regler å forholde seg til, og mange flere tredjeparter man er avhengige av. For eksempel er vi avhengige av fire systemer for å styre økonomien vår. Når man ikke har et «social security»-nummer, er ting mer kronglete. Ting er mye mer byråkratisk enn i Norge og alt tar lenger tid, sier Rød.
Fokuserer på Manhatten
–Hvordan er erfaringene fra propeller?
–Vi sitter i et åpent landskap sammen med de andre startupene som har utviklet seg til et godt fellesskap. Vi har veldig lett tilgang på coaching og god tilgang på investorer. Det har vært et kvalitetsstempel at Are har hatt tro på dette. Det er en viktig årsak til at det har løsnet, sier Rød.
–Hva er strategien deres fremover i USA?
– Vi har fokus på etablere oss i New York i første omgang, og vil raskt ekspandere til andre storbyer. Vi konsentrerer oss om hoteller, selskapslokaler og restauranter, og har en annen modell enn våre konkurrenter som er Splacer og Peerspace, sier han.
Han forteller at konkurrentenes modell er mer basert på «tvang», mens Eventum har et større fokus på konvertering, og opererer etter «no cure, no pay»-modellen.
–Det er mye hyggeligere å markedsføre konvertering enn å markedsføre klikk, sier Rød.
Ikke lenger bekymret for manglende investorer
Selskapet har ansatt en salgsleder og to back office-ressurser i USA, og er ikke lenger bekymret for manglende interesse fra investorer.
–Vi opplevde tidlig interesse fra amerikanske VC-er, og har hatt en firedoblet vekst siden i fjor. Vi håper vi får like mye fart i USA som i Norge, da vil vi tilfelle ta sikte på å kjøre en A-runde i år, sier Rød.