DOGU: Derfor takker de ja til Are Traasdahl og 20 millioner kroner
Etter flere år med vekst, lønnsomhet og mange avslåtte tilbud fra investorer har software-selskapet Dogu fra Trondheim valgt å hente inn ekstern kapital. Årsak: The need for speed.
Før helgen ble det kjent at super-entreprenør Are Traasdahls investeringsselskap Spring Capital Polaris har investert 20 millioner kroner i Dogu.
Inntil da hadde Dogu AS eksistert i sju år uten å ta inn ekstern kapital, og det har vært et bevisst valg, forteller CEO i selskapet, Sindre Haaland:
— Timingen for når en skal ta inn investorer i selskapet er alltid et komplisert spørsmål, men jeg tror generelt at flere oppstartsselskap kunne hatt godt av å vente lenger enn de gjør. Da får man blant annet tid til å bygge opp et solid team og kultur, og verdsettelsen av selskapet vil normalt bli høyere.
Dogu ville dessuten vente til alle gründerne var enige om å slippe til nye eiere.
— Fart ble til slutt avgjørende for oss. Alle innså at for å opprettholde den vekstraten vi har hatt, så måtte vi ta inn en ny eier som kunne hjelpe oss med nettverk og rekruttering, sier Haaland.
Leverte før investeringen
--Dere har hatt flere interesserte investorer på døren de siste årene. Hvorfor endte dere opp med Are Traasdahl?
— Ikke bare Are, men hele teamet (Spring Capital Polaris) gjorde et utrolig godt inntrykk på oss med egenskaper som entusiasme, åpenhet og tillit. Det ga oss en god personkjemi. De har også en god historie bak seg, de vet hva som ligger bak neste sving for Dogu.
--Men dette høres jo ut som den pitchen alle investorer drar om seg selv?
— He-he, det stemmer jo for så vidt, men Are og gjengen hans begynte faktisk å åpne dører for oss allerede før investeringen. De beviste at de kunne levere, ikke bare snakke.
Les også: Livet etter Tapad: Are Traasdahl reiser jorda rundt mens han ruger på neste store idé
Gamifiserer arbeidsdagen
Dogu leverer det digitale salgsmotivasjonssystemet SalesScreen, som skal gjøre arbeidsdagen mer morsom og interaktiv med gamification og konkurranser. Siden oppstarten i 2011 har Dogu over 10.000 aktive brukere fordelt på over 300 kunder i Norge. Blant kundene finnes flere av de største nordiske bank- og forsikringsselskapene, bilsalg, telecom, eiendomsmegling og mediebransjen.
-- Har dere flere produkter i pipeline?
— Nei, for det mener jeg er gründerfelle nummer én. Med for mange produkter mister man fokus og fart. Vi har tidligere skrinlagt lønnsomme produkter fordi vi vil prioritere SalesScreen, sier Sindre Haaland.
Les også: Are Traasdahl ga Unacast «et spark i ræva». Så flyttet de til USA
-- Salgsfokus fra dag én
Dogu-sjefen har vært datanerd siden han var barn, og det i slik grad at han fikk være IT-assistent for lærerne sine både på barne- og ungdomsskolen. Unge Haaland var imidlertid like interessert i økonomi og business. Han skrev sin første forretningsplan i 2005, altså lenge før resten av Norge hadde lært å stave ordet forretningsplan. Da var han 16 år gammel.
Til slutt måtte far gripe inn, og få Sindre til å prioritere studier før entreprenørskap. Dogu AS stiftet han i 2011, to år før han var ferdig med entreprenørskapslinjen på NTNU. Medgrundere Øystein Heimark og Marius Ekerholt kom inn seks måneder senere.
— Vi begynte med konsulenttjenester, og har satt salg i fokus fra dag én. Vi hadde som mål å bygge høy nok omsetning til å kunne leve av Dogu så fort vi var ferdige på NTNU, forteller Sindre Haaland.
Ideen til SalesScreen oppsto og ble utviklet sammen med selskapets første kunde. Sindre Haaland solgte faktisk produktet før det var ferdig utviklet:
— Vi viste en demo til et forsikringsselskap, og de ville ha løsningen med en gang.
-- Hæ? Alle oppstartsselskap klager jo over at store «corporates» er trege, risikoaverse og ikke vil prøve nye løsninger?
— Det handler om å presentere noe som gir verdi for kunden, sier Dogu-gründeren.
Soft start i USA
Sindre Haaland kommer til å flytte til New York sommeren 2019, for å følge opp Dogus ekspansjon i det amerikanske markedet. Selskapet, som i dag har 26 ansatte, har som ambisjon å rekruttere flere titall nye hoder i USA.
— Vi skal fortsette å vokse i Europa også, men målet vårt er at 50 prosent av kundemassen skal komme fra USA, sier Sindre Haaland.
Dogu har hatt to ansatte i San Diego helt siden 2016, men nå velger de altså New York som base, med ekstern investor i ryggen.
— Betyr det at det amerikanske markedet bød på mer oppoverbakke enn ventet?
— Nei, vi er allerede profitable der borte. Vi valgte å begynne soft, det var helt bevisst. Vi ville først teste product-market fit i USA.
SalesScreen er jo ikke fundert på patentert grunnforskning. Hvordan skal dere beskytte mot konkurranse?
— Det er bare én ting som gjelder: fart. Vi må ta posisjonen som ledende autoritet på dette feltet, før noen andre gjør det. Og det er som sagt årsaken til at vi nå har sluppet til den nye eieren.
Vil du bli gründer? Les dette før du sier opp jobben.