Are Traasdahl skal investere i norske selskaper.

Podcast med Are Traasdahl: Slik gir han gass som gründer. Henter inspirasjon fra barna og en viss fotballtrener i Orkdal

Publisert Sist oppdatert

«Vi pøste på med ti ganger så mange ressurser. Til å begynne med var det to biler som kjørte like fort, men så rykket vi fra,» forteller Tapad-gründer Are Traasdahl, som vil at norske selskaper skal våge mer.

– Jeg tar heller 1000 beslutninger, hvor 200 er feil og 800 er riktig, enn ti beslutninger der alle er riktige. Dette tempoet i beslutningene er bensinen som en startup trenger, sier Traasdahl i Shifters seneste podcast.

Are Traasdahl mener gründere må tørre å gå raskt fremover på et tidligere tidspunkt, når de er 70 prosent sikker på det går. For ham handler det om å øke antall ansatte, og satse tungt på teknologi.

– Vi slo alle som ikke investerte så mye i teknologi. Mange fikk til første versjon, men vi pøste på med ti ganger så mange ressurser. Til å begynne med var det to biler som kjørte like fort, men så rykket vi fra, forteller Traasdahl om den første tiden med Tapad, som altså ble solgt til Telenor for over en milliard kroner.

Go big or go home

Han har ikke troen på selskaper som ikke gjør en ordentlig teknologiinvestering.

– Det betyr 30 til 40 ingeniører som jobber med dette på fulltid, sier han i podcasten.

Traasdahl sier at han heller vil bli «utvannet» som eier av eget selskap, enn ikke å satse skikkelig.

– Det er vel en litt amerikansk måte å tenke på. Go big or go home.

Godfotteorien

Men det er ikke bare fra Amerika at Traasdahl har hentet inspirasjon og erfaring til å drive et selskap. Sambygdingen Nils Arne Eggen fra hjembygda Orkdal får en god del av æren, med hans berømte godfotteori som gjorde at  Rosenborg klarte å hamle opp med de beste klubbene i Europa på 90-tallet.

Nils Arne Eggen var trener for Are Traasdahl da han gikk på videregående, og da Tapad-gründeren ble intervjuet av New Tork Times i en fast spalte der næringslivsledere gir gode råd, forsøkte Traasdahl å oversette det som ble til «The Better Leg Theory»

– Du må bli bedre på det du er god på allerede, i stedet for å bli sånn gjennomsnittlig på alt.  

Videre skal lagkameratene spille hverandre gode ved å legge til rette for at alle kan gjøre det de er best på. Traasdahl viser til hvordan Eggen fikk folk til å tro at de kunne slå de beste i verden, selv om de var fra et lite sted.

Investeringsplanen

I podcasten får vi også høre om hvordan han går frem når han nå skal finne det neste store, både i sitt nye gründerprosjekt og når han investerer i norske startups.

I løpet av året skal han også sette opp et nytt investeringsselskap, med spesielt fokus på norske selskap. Tanken er å hjelpe dem inn i USA, som er et sterkt konkurranseutsatt marked. Etter at han gikk ut med dette tidligere i år, har han fått en drøss med epost fra ulike norske startups, med gründere i alle aldre.

– Det er utrolig kult og inspirerende å se de epostene og henvendelsene jeg får, folk som virkelig har lyst til å gjøre noe stort.