Ariel og Henrik mener de har en løsning på noe de beste bedriftene sliter med
Det er flere utfordringer i dataanalysemarkedet. Nå skal Ariel og Henrik ta opp kampen med det store. De tror de har skjønt hva som trengs.
Analyse er en grunnleggende del av hvordan moderne selskaper utvikler seg og sine tjenester. Er du en liten startup, kan god analyse hjelpe deg å komme raskere gjennom startfasen og finne en riktig "product-market-fit". Desto større selskapet blir, jo mer avansert vil det bli, og jo vanskeligere er det å få hele team til å jobbe effektivt sammen i analysearbeidet.
− Jeg var ansatt som analytiker i et selskap for å bygge en analyseplattform. Resultatet ble et system som på flere måter erstattet meg selv og som gjorde analysearbeidet og teamet mer effektiv. I prosessen og årene etter har jeg sett hvor lite effektivt eksisterende analyseplattformer fungerer og som en konsekvens hvor lite effektivt de ulike menneskene jobber sammen, sier Ariel Fischer, gründeren bak Quantifio, til Shifter.
Selskaper har i dag mer data enn noen gang. Så spørsmålet videre er hvordan få noe fornuftig ut av dataene, noe som kan gi dem til et konkurransefortrinn, forteller Fischer.
Dårlig kommunikasjon og samarbeid
Han og partner Henrik Eikeland møttes i 2005 mens Ariel tok mastergrad i fysikk og matematikk og Henrik studerte energi, prosess og strømningsteknikk ved NTNU. Nå sitter de på StartupLab i Oslo og jobber hardt for å ha klart en prototype til høsten.
Ifølge Eikeland, som har bakgrunn fra Veritas som risikoanalytiker, er utfordringene at både tekniske- og ikke-tekniske personer jobber i ulike analysesystem, og at disse ikke er spesielt tilpasset noen av dem.
− Det finnes få løsninger som adresserer begge brukergrupper. Derfor brukes også flere forskjellige analysesystemer som gjør det enda mer kronglete. Videre er det få systemer som legger til rette for kommunikasjon direkte i plattformen, knyttet til konkrete analyser, så denne informasjonen ikke blir spredd på ulike plattformer og blir «umulig» å finne tilbake til, sier Eikeland.
Hvorfor ulik forsikringspremie på samme motorsykkel?
Fischer forteller at ulike selskaper bruker ulik strategi og har veldig ulik kvalitet på systemene sine.
− Jeg skulle eksempelvis kjøpe forsikring til motorsykkelen min. Hos det ene forsikringsselskapet jeg sjekket, ville det kostet meg over 20.000 kroner. Et annet tilbød meg det til 3.500 kroner. Da er det åpenbart for meg at det siste selskapet sitter på mye bedre data og en bedre analyse av min risikoprofil. Det er også tydelig at de har brukt mye mer penger på å utvikle dette systemet, og det kan for så vidt være greit for store selskaper, men vi leverer en løsning, hvor de kan bygge tilpassede systemer til en mye lavere pris. I tillegg er vår løsning bygget for samarbeid og transparens, som gjør at analyseprosessen får en høyere kvalitet og analyseresultatet blir mye bedre.
− Hvorfor er transparens så viktig?
− Fordi ulike folk sitter på ulik kompetanse. Så å legge til rette for at data får flere vurderingsøyne på seg, også fra ikke-tekniske personer, vil høyne kvaliteten. Jeg har gjort analyser før hvor jeg ikke har hatt nok erfaring med tallsettet, men sjefen min har kunnet si med engang at resultatene ikke stemmer. Vi vil gjøre det mye lettere å oppdage slike feil. Vi vil forbedre hele analyseprosessen og faktisk gjøre det mulig for hele organisasjonen å delta, sier Fischer.
I første om gang skal de løse analyseproblemer for bank- og finanssektoren. Deretter er hele analysemarkedet egentlig åpent for erobring, mener de.
Analyseselskapet Gartner anslår at Business Intelligence- og avansert analyse-markedet i 2016 er verdt om lag 140 milliarder norske kroner.
Brukerstyrt design
Problemet med mange av dagens analyseplattformer, er at de enten blir for enkle eller for avanserte, mener duoen.
− Nøkkelen vår ligger i at vi har et rollestyrt brukergrensesnitt. Er du en «executive», vil du ha et bestemt grensesnitt å forholde deg til. Er du en utvikler, vil skjermen din se helt annerledes ut, men alt ligger i samme system, påpeker Fischer.
Hvis du har behov for avansert dataanalyse, kommer du ikke utenom å ha noen med teknisk innsikt med i teamet, mener gründerne.
De har identifisert fire typiske roller som er involvert i analysearbeidet:
- «Executive», gjerne uten teknisk innsikt.
- Datanalytikeren
- Programmereren
- Database (IT)
− Vi vil lage et system som både gir programmereren et godt verktøy å jobbe og forretningsutvikleren et enkelt system å kvalitetssikre data i og hente ut analyse fra, hvor all kommunikasjon om analysen ligger tilgjengelig i systemet og hvor funksjonaliteten er tilpasset bedriftens behov.
− Har dere testet ideen deres på potensielle kunder?
− I tillegg til våre egne erfaring, har vi har snakket med noen større banker. Deres hovedproblem er at ingen analysesystemer er tilpasset sammensatte team, som i realiteten betyr at de må benytte flere verktøy for å hente ut analyser, hvor kvaliteten kan diskuteres, men som også kunne vært generert i ett system,
Åpent system
Quantifio skal være et åpent system som åpner for programmering i alle språk. Videre skal det være modulbasert, så bedrifter enten kjøper moduler de har behov for, eller utvikler dem selv. Ariel og Henrik ser også seg for at man kan lage en markedsplass hvor moduler kan omsettes mellom tredjeparter.
− Har dere noen kunder?
− Vi har to pilotkunder vi skal jobbe med til høsten, men vi vil ikke gå ut med navn ennå, forteller de. Akkurat nå er vi i produktutviklingsfasen.
− Hvordan skal dere tjene penger?
− Vi vil ha en abonnementsmodell med ulike nivåer. I tillegg kan der være snakk om salg av enkeltmoduler oppå det. Vi er også åpne for en whitelabel-løsning, hvor vi lisensierer ut kalkuleringsteknologien som andre kan bygge egne produkter på, sier Fischer.
− Datanaalyse er kreativt arbeid, men dagens systemer er hverken bygget med det som utgangspunkt eller bygget for samarbeid. I dag bruker bedrifter altfor mye tid på datahåndtering og alt for lite tid på dataanalyse. Vi ønsker å snu opp ned på det, forteller Fischer.
− Har dere investorer?
− Vi har fått noen forespørsler, men er så heldige at vi ikke trenger det på nåværende tidspunkt, men det kan hende det er noe vi må ta stilling til ganske snart. I utgangspunktet ønsker vi å komme så langt som mulig uten investorer.
− Når skal dere ut i verden?
− Nå har vi fullt fokus på å løse problemer for norske selskaper, men vi har helt klart globale ambisjoner etter hvert.
Følg oss på Facebook og Twitter, så får du nyhetene rett inn i feeden.
Ariel og Henrik tror de kan knekke koden i et 140 milliarders-marked. @StartupLabNo https://t.co/wcECamzxdB
— Shifter (@Shifter_no) 20. mai 2016