Zisson og Penetrace skifter eier - og sikter mot større markeder.

Zisson og Penetrace kjøpt av Verdane Capital Partners -- nå verdsatt til 150 millioner

Publisert Sist oppdatert

Zisson og Penetrace har flere norske selskaper på kundelisten. 

Verdane kjøper nå 58 prosent av Zisson og 42 prosent av Penetrace, og samlet verdsettes selskapene dermed til rundt 150 millioner kroner. Verdane kjøper seg i tillegg ytterligere opp i selskapene, og nå kontrollerer PE-fondet dermed rundt 70 prosent av selskapene, skriver Finansavisen.

Skagerak Maturo har eid både Zisson og Penetrace i ti år, og administrerende direktør i Skagerak Maturo, Erik E. Tønnesen, forteller at de gjerne skulle fulgt selskapenes utvikling videre, som eier.

-- Vi skulle gjerne vært med i fem til ti år til, men fondene skal termineres i år, og vår oppgave med å utvikle Zisson og Penetrace fra tidlig fase-selskaper til selvgående vekstselskaper er over, sier Tønnesen til Finansavisen.

Har norske selskaper på kundelistene

Verdane har en investeringshorisont på mellom fem og åtte år.

Zisson og Penetrace utvikler og selger programvare og teknologi som hjelper kunder i konsulentmarkedet i overgangen til skybasert kundekontakt og salg. Zisson utvikler skybaserte kontaktsenterløsninger som gjør kommunikasjon mellom bedrifter og sluttkunder bedre og enklere. Selskapet omsatte for 37 millioner i 2017, og hadde en vekst på 50 prosent. Norwegian er blant Zissons kunder, og bruker programvaren i 15 land.

Penetrace utvikler og selger programvare som måler og gir oversikt over effektiviteten i nettbaserte og tradisjonelle markedsføringskampanjer -- i sanntid. I 2017 hadde de 36 millioner i driftsinntekter. Selskapet har flere norske kunder -- blant andre Subaru, Telenor, VG og Clear Channel.

Mål om omsetning på inntil 200 millioner

Arne Hadeland, partner i Verdane Capital Advisors, forteller at de vil bruke ressursene sine til å ta Zisson og Penetrace videre ut i verden.

-- Vår oppgave fremover blir å tilføre selskapene ressurser, både kapital og menneskelige ressurser fra Verdane og vårt nettverk, og ta selskapene videre ut i verden, sier Handeland til Finansavisen.

Administrerende direktør i Penetrace, Henning Tunsli, forteller at selv om de har vært fornøyde med Skagerak, er tiden nå blitt moden for å gå videre.

-- Vi er takknemlige for jobben Skagerak Maturo har gjort, men skal vi lykkes med å ta selskapet til en omsetning på 100 eller 200 millioner kroner krever det helt andre muskler enn det vi har i dag, sier han.