Filmteamet dokumenterer landslagsroer Martin Helset når han løper med Sweetzpots nye pustebelte. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

De vil revolusjonere trening: Men finansierer det med tau til skip

Publisert

«Pustebeltet» til de norske gründerne skal få alle til å trene bedre.

I et studio i Nydalen møter vi Håvard Bjor og Arne Laugstøl. Der er de for å lage en video til sin nye Kickstarter-kampanje for brystbeltet Flow, som ifølge gründerne i Sweetzpot skal «revolusjonere sportsmarkedet med sin sensor som kan måle pust i tillegg til puls.» På en tredemølle foran kameraene løper landslagsroer Martin Helset.

-- Pust er noe som vil revolusjonere intensitets- og fremgangsmålinger. Pust gir en langt raskere og mer stabil tilbakemelding om kroppens faktiske arbeidsbelastning, der puls er ustabilt og tregt. Det gjør at treninger kan utføres i riktigere intensitet og gi større effekt, forklarer Bjor, daglig leder hos Sweetzpot.

I tillegg kan pust og puls sammen si hvilken formendring personer har hatt. Det nye beltet kan på denne måten gi informasjon som du tradisjonelt har måttet ha en pustemaske for å få.

Pustebeltet Flow er nå lansert på Kickstarter. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Inspirert av medtech

Det som kan bli et norsk sportstech-eventyr begynte med at «oppfinner» og ingeniør Arne Laugstøl hadde jobbet som konsulent for det bergenske oppstartsselskapet Volusense -- en medtech-startup som lager en strekkvest som måler pust på spebarn i forbindelse med medisinsk behandling.

-- Jeg tenkte at sportsmarkedet var enklere å forholde seg til enn helsesektoren. Og sammen med idrettshøgskolen begynte vi å se på om teknologien kunne være nyttig for idrettsutøvere, sier Laugstøl.

I Gründergarasjen hos Simula møtte han Håvard som ble daglig leder i startupen.

Arne Laugstøl og Håvard Bjor (t.v.) følger filminnspillingen, der landslagsroer Martin Helset løper med det nye pustebeltet deres. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

-- Vi gjorde noen enkle forsøk, og fikk gode signaler fra miljøet, forteller Laugstøl.

Uvanlig finansiering

Det snart fem år gamle prosjektet har nå gått over i en ny og intensiv fase, der det skal rulles ut i markedet. På vei dit har startupen fulgt en noe uvant rute. De har klart seg uten eksterne investorer, men med penger fra egen lomme. Det har de gjort gjennom å selge sensorteknologien til helt andre sektorer enn trening -- blant annet til måling av strekk i tau, med rederiet Wilhelmsen som kunde.

-- Sensoren måler kraft, enten det er i åretak, slynger eller hva det måtte være. Vi har satt den inn i tauverket til skipene. For oss har det betydd at vi har fått både inntekter og læring om hvordan sensoren virker, forteller Laugstøl.

Bjor forteller at det også har vært henvendelser fra andre sektorer som ønsker å benytte seg av sensorteknologien som Sweetzpot har søkt å patentere.

-- Det gjør at vi ikke har trengt funding på samme måte som andre startups, sier Bjor.

 

Proff trening

Frem til i dag har mobile apparater for måling av pust vært maskebasert utstyr som er stort, ubehagelig og svært dyrt. Det mest anvendte utstyret for måling av pust er stasjonært utstyr som står på sportslabber hvor man måler VO2maks. Det har primært blitt benyttet av toppidrettsutøvere.

-- Er det noen andre der ute som gjør noe lignende?

-- Det finnes en konkurrent, men der er det snakk om en drakt og ikke et enkelt belte som vi nå har utviiklet, sier Laugstøl.

-- Vi har det første «consumer-anvendelige» produktet for måling av pust, hevder Bjor.

Bjor viser til hvordan «pustebeltet» kan bidra til at også vanlige mosjonister, ikke bare proffene, finner den perfekte treningsbelastningen, for eksempel når de når den anaerobe terskelen, eller sin «sweetspot» (derav navnet).

Selskapet har nå syv ansatte på fulltid, og samarbeider tett med idrettsfysiologer på Idrettshøgskolen. Siden det ikke har vært behov for de store eksterne investeringene sitter gründerne fortsatt på rundt 75 prosent av aksjene. Foruten salget av sensoren til andre sektorer, har selskapet fått finansiering fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge.