Bygger Airbnb for varetransport: -- Det er flere som har forsøkt å lage noe av det samme uten å lykkes i Norge
Varetransportstartupen ASAP vil la deg velge hvilken bil som skal levere varen du har bestilt, samt hvor og når dette skal skje.
ASAP vil snu "opp ned" på bransjen for varetransport, ved å koble tusenvis av selvstendige sjåfører og samle alt det administrative under én tjeneste. Tommy Larsen har gründet ASAP sammen med Mavi Group Holding, som har investert tre millioner i selskapet. Larsen forteller at tjenesten er laget med tanke på å bedre kommunikasjonen mellom kunden som skal ha en vare levert, og sjåføren som transporterer varen.
I flere tilfeller kan kunden bare henvende seg til sentralbordet for firmaet sjåføren er en del av, for å for eksempel gi beskjeder om hvordan varen skal håndteres, eller når den skal leveres.
-- ASAP er en plattform, på web eller som app, og på plattformen kan man bestille transport av en vare. Man bestemmer når varen skal hentes og leveres, men du som bruker kan også be om raskest mulig levering, og at varen skal leveres innenfor eller utenfor tomtegrensen, sier Larsen.
Blant andre typer service i tjenesten er det at kunden kan sende sjåføren et bilde av den nødvendige informasjonen som trengs for transporten.
Når en kunde har registrert sitt transportbehov i på nett eller i appen, får vedkommende tilbud fra ulike sjåfører. Da er det mulig å filtrere på pris, tilbakemeldinger og lignende. I tillegg får man informasjon om selskapet sjåførene jobber for, hvilket språk de snakker og hvor lang erfaring de har.
Delingsøkonomi for varetransport
Larsen har de siste fem årene har vært ansatt i Mavi Logistikk, og har 10 års erfaring innen transport og logistikk. I Mavi Logistikk er de fokusert på "last mile"; at transport skal være mer enn å lever en vare fra A til B. De har blant annet tilbudt hjemlevering, montering og retur av emballasje.
Larsen sier at ideen til ASAP kom fra at det inntil da ikke var utviklet noen forenklende løsninger for transport av varer. Til tross for at tjenester som AirBnb og Uber hadde lykkes i markedet, var det få som hadde lykkes med delingsøkonomi for varetransport.
-- Vi så for eksempel nærmere på tilbudet om sporing av en vare: Det er vanlig å se at noe er fraktet fra et sted til et annet, men det er jo egentlig bare informasjon, ikke en live-visning av hvor varen er. I tillegg er det ofte tungvint å bestille transport... Og hvorfor skal man ha faste priser for varetransport, uavhengig av om bilen er full eller ikke, og hvilken bil som sendes? Hvorfor kan du ikke snakke med sjåføren som kommer direkte til deg, i stedet for å forholde deg til sentralbordet?, sier Larsen.
Så langt har omkring 100 selskaper laget en profil i appen, og like mange kunder har bedt om å få varer levert. Larsen forteller at også andre selskaper har forsøkt å fornye transportbransjen i Norge, uten å lykkes.
-- Det er flere som har forsøkt å lage noe av det samme uten å lykkes i Norge. Det finnes mange varetransporttjenester i Norge i dag, men alle tilknyttet større selskaper med underleverandører. Tjenestesortimentet begrenses av dem som håndterer ordreflyten. Prisene blir høyere for en bruker, fordi det blir for mange ledd, og transportørene sitter med kun en bit av kaken, sier Larsen.
-- Privatperson i en skranglekasse
At man med ASAP kan bestille varetransport direkte i en app der transportører kan komme med tilbud, forkorter antallet mellomledd som håndterer leveransen av varene.
-- Trygghet har vært veldig viktig for oss, og at man føler at man sitter med kontroll som transportbestiller. Kommunikasjon direkte mellom transportbestiller og transportør er viktig for oss. Vi integrerte en chatløstning i systemet, så transportør og transportbestiller kan sitte og chatte med hverandre dirkete, så man slipper unødvendige tredjeparter, sier Larsen.
Transportørene får ikke se hverandres tilbud i tjenesten, og på den måten unngår man at det blir en konkurranse på pris. Larsen forteller at ASAP er innenfor det juridiske, og at de stiller krav til hvordan varen leveres.
-- Vi har sikret at dette er forankret til lovverket, med tanke på avtalevilkår og personvern. Det utstedes også en automatisert kvittering og et salgsdokument ved kjøp. Dette er "Business to Consumer", så det er ikke en privatperson i en skranglekasse som kommer hjem til deg, he-he!