I 2012 fikk tre studenter ved NTNU tak i en forskningsrapport som dokumenterte omfanget av fallulykker i boligtrapper i Norge. Seks år senere er løsningen lansert i flere europeiske land.
-- Rapporten viste at rundt 50 mennesker i året i Norge dør av fall i trappen sin. I tillegg er det rundt 30 000 som skader seg i trappen sin i året. I Norge betyr det at de samfunnsøkonomiske kostnadene knyttet til trappefall er på rundt 25 milliarder kroner i året, sier markedssjef Eirik Gjelsvik Medbø i AssiTech.
Medbø studerte sammen med Halvor Wold, som i dag er daglig leder i AssiTech, på NTNUs Entreprenørskole da de kom over forskningsrapporten "Bevegelsesforstyrrelser", laget av Innomed i samarbeid med Parkinsonforbundet. De så umiddelbart at det kunne finnes en forretningsidé her.
-- Det som var tydelig for oss var at det ikke fantes noen mellomting mellom trapp og heis. Vi tenkte at det måtte finnes en enklere og bedre løsning - trolig et fysisk hardware-produkt. Halvor og jeg tok derfor kontakt med Ingrid Lonar, som da studerte produktutvikling, forteller Medbø.
Brukte tid på å forstå problemet
Der mange gründere har en tendens til å raskt lage en løsning som svarer på de åpenbare problemene, tok teamet seg god tid med å snakke med eldre og funksjonshemmede.
-- Vi brukte ti måneder på å intervjue brukere og helsepersonell. Parallelt jobbet vi med å tegne opp mulige prototyper, forteller Medbø.
-- Ti måneder på undersøkelser virker lenge. Var det en fordel å være student på denne tiden?
-- Ja, det var en fordel fordi vi hadde mindre risiko da. Det ville vært annerledes om vi hadde sluttet i fast jobb og finansiert dette på egenhånd. Samtidig var det langt færre støtteordninger for studenter i 2012. Nå er det mer fokus på gründervirksomhet og egne ordninger som støtter studenter som ønsker å skape noe eget. Dette har hjulpet og vi har fått støtte av NAV, NTNU, Skattefunn og Innovasjon Norge.
Løsningen teamet kom opp med var en slags rullator for trapp. AssiStep tilbys nå av hjelpemiddelsentralene i Norges 19 fylker (se video for forklaring).
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=mZSqWuXcoSM[/embed]
Medbø mener at det var helt essensielt å ta vise frem prototyper så tidlig som mulig.
-- Vi tok med en relativt dårlig prototype på flere konferanser og messer. Det ga oss tilbakemeldinger fra alt fra brukere til distributører. Det skapte også en bevissthet hos mange om at vi eksisterte, forteller han.
Medbø anbefaler andre som jobber med tjenester og produkter for omsorgssektoren å gjøre det samme.
Ekspandert til fem land
I 2015 lanserte selskapet løsningen i Norge. Medbø forteller at AssiTech det året hadde en omsetning på 300 000 kroner - salget gikk tregt. Et år senere var situasjonen en annen. I 2016 omsatte selskapet for 4,1 millioner kroner, og ekspanderte til Sverige og Nederland.
Tilbakemeldingene på produktet har vært gode, forteller Medbø.
-- Da vi gjennomførte brukerundersøkelser var det mange som fortalte at de planla dagen sin for å slippe å gå i trappen. Det var flere som sa at de spiste og drakk mindre i løpet av dagen, for å slippe å gå på toalettet i etasjen over. Nesten alle som har fått installert løsningen forteller at de går mer i trappene etterpå, sier han.
I 2017 kjørte AssiTech en emisjon der blant annet Sprettert-gruppen kom inn på eiersiden. Beløpet og verdsettingen ønsker ikke Medbø å offentliggjøre, men han kan fortelle at målet er å øke veksten i andre land. I fjor ble AssiStep lansert i Tyskland, og denne uken ble det lansert i Østerrike. Her har salget allerede har kommet godt i gang.
- Vanligvis tar det litt tid fra vi starter i et marked til vi begynner å se resultater. I Østerrike har det derimot skutt ut av startblokkene – distributøren har allerede nesten brukt opp startordren vi sendte, sier Halvor Wold i en pressemelding.
-- Hvorfor fokuserer dere på spesifikt på tysktalende land?
-- Det er det flere grunner til. Norske produkter høy troverdighet og omdømme i disse landene. Videre er det høy kjøpekraft i Tyskland og Østerrike, og det er gode tilskuddsordninger som gjør det mulig for flere å be om løsningen. USA har langt flere mennesker, men markedsstørrelsen er den samme som i Tyskland. Det kommer rett og slett av forskjellene i tilskuddsordninger, forteller Medbø.
Helt tilfeldig kom AssiStep over en tysker med både erfaring og utdanning fra markedsføring som jobbet som lagermedarbeider hos Brødboksen.
-- Å få inn henne har allerede vært til god hjelp, så den enes død kan faktisk bli den andres brød, forteller han.
Har ikke brukt buzzwords
AssiStep er et rent hardware-produkt uten elektroniske komponenter. Medbø forteller at det både har hatt sine fordeler og ulemper å ikke kaste seg på buzzwords-trenden.
-- Vi får mye skryt og velvilje fordi vi ikke har laget en app-basert løsning. På den andre siden har vi ikke hatt noen buzzwords å kaste oss på. Det har gjort det vanskeligere i visse situasjoner å få oppmerksomhet rundt AssiStep. Det virker litt som at man ikke blir sett på som like innovativ dersom ikke løsningen har linjer med kode, sier Medbø.
Klisjéen er at oppstartsmiljøet i Oslo er litt for fokusert på å kaste seg på trender. Tror du det har vært en fordel å ha base i Trondheim?
-- Fordelen ved å være i Trondheim er at vi har vært tett på NTNU som sitter på store ressurser og teknisk kompetanse. Vi har også hatt tilgang på litt mindre kommuner og fylker som har færre ledd til beslutningstaker, sier Medbø.
Medbø forteller avslutningsvis at AssiSteps eneste reelle konkurrenter i dag er trappeheiser eller at folk ikke gjør noen ting.
Fakta: AssiTech AS
- Oppstartsselskap lokalisert i Trondheim med 6 ansatte
- Startet av tre studenter ved NTNU i 2012; Ingrid Lonar, Halvor Wold og Eirik Gjelsvik Medbø
- Produktet AssiStep ble lansert i Norge i slutten av 2015, og brukes både av hjemmebrukere og institusjoner for tilgjengelighet og trening.
- Omsetning 2016: 4,1 MNOK