Filmen "Kongens nei" har blant annet brukt Drylabs teknologi. Nå vil selskapet satse internasjonalt. Foto: Agnete Brun
Norsk film-teknologi-selskap landet avtale med Warner Bros. Nå søker de investorer.
Digitalisering av filmproduksjoner kan bli big business.
Det norske film-teknologi-selskapet Drylab som vil effektivisere prosessen med å lagre, organisere, tagge og finne frem igjen filmklipp til store filmproduksjoner, har nylig inngått en avtale med Warner Bros International TV Productions i Finland.
–Vi planlegger å gå ut i det amerikanske markedet, og håper og tror denne avtalen kan hjelpe til med det, sier Pontus Steinfeld, som er ansvarlig for forretningsutvikling og salg i Drylab til Shifter.
Ideen til produktet kommer fra den prisbelønte filmfotografen John Christian Rosenlund som selv har følt på behovet for å raskt kunne se og ha tilgjengelig alle klipp fra en film-produksjon.
–Tidligere har logging av klipp blitt gjort manuelt og analogt. Med Drylab, så legges dette inn digitalt, slik at det blir søkbart, forteller Steinfeld.
Hittil har store produksjoner som «Bølgen», «Kampen om tungtvannet» og «Kongens nei» brukt teknologien, og ifølge Steinfeld ytterligere 30 spillefilmer.
Nå er selskapet i ferd med å hente inn kapital og er i dialog med et av de største svenske produsentselskapene, som blant annet står bak kjente TV-serier, uten at Steinfeld vil røpe hvilke.
Frem til nå har de totalt hentet inn rundt 4,5 millioner kroner i form av støtte fra Innovasjon Norge, Founders Fund, og andre private investorer som Rolf Assev ved StartupLab, og tidligere Opera-kollega og CSS-oppfinner Håkon Wium Lie.
Største eiere er Johan Christian Rosenlund, produsent Stein Kvae, daglig leder Audun Vaaler og Storyline.
Hør 10-minutters-intervjuet med Are Traasdahl her, hvor han forteller om sitt 10-milliarders-fond for startups i vekstfasen! Eller enda bedre, last den ned som podcast i iTunes eller andre steder du finner dine podcasts.