Noen hadde kanskje trodd det skulle være krevende å få folk flest til å investere i noe slikt som en bølgefoil, men etter få timer var Wavefoil "utsolgt" for aksjer.
Wavefoil på sine side har utviklet og patentsøkt "inntrekkbare baugfoiler (undervannsvinger) som reduserer drivstofforbruket til skip, samtidig som de gjør seilasen mer komfortabel for passasjerene". Det var med andre ord en relativt kapitalkrevende business to business-case (B2B) de to gründerne, Eirik Bøckmann og Audun Yrke, vil hente penger til.
Etter et kvarter hadde de hentet to millioner kroner. Og sent fredag kveld var all tvil feid av banen -- og kampanjen var over nesten før den hadde begynt da det var klart at taket på fire millioner var nådd.
Annonse
-- Da var det fullt! Tusen, tusen takk for tilliten! Vi er helt overveldet over den positive responsen på kampanjen vår. Vi skal forvalte vår nye kapital med ydmykhet og fortsette å jobbe målrettet og strukturert slik at våre nye aksjonærer får avkastning på investeringene sine, meldte Wavefoil-gründerne ut til diskusjonsforumet for kampanjen.
Spente på forhånd
Styreleder Sven Jørund Kolstø var meget spent før selskapet kjørte i gang kampanjen, og forklarte følgende om hvorfor de valgte å gjøre det på denne forholdsvis uvanlige måten for en startup som konsentrerer seg om bedriftsmarkedet:
— Det finnes et gap i markedet: de fleste etablerte fond har klare investeringsfokus, svært ofte innen programvare. Havner man utenfor disse områdene er det utfordrende å hente kapital til selskap i Wavefoils posisjon: stort potensial, men ikke ennå bevist i markedet.
Annonse
Wavefoils mål med crowdfundingen er derfor å finansiere driften fram til første fullskala foilmodul er ferdig produsert og funksjonstestet.
— Når vi har fullført pilottesten, vil det bli lettere å hente kapital fra institusjonelle investorer, family offices og lignende, sa Sven Jørund Kolstø til Shifter før kampanjen startet.
Annonse
Gjorde "high tech" forståelig
Annonse
Kolstø, som også er kjent som en av gründerne bak oppdrettstech-selskapet Optoscale, kaller responsen enorm, og overraskende.
-- Jeg trodde helt ærlig at vi skulle nå målet vårt om 4 millioner, men hadde ikke forventet at det skulle komme inn så mye så fort.
Han tror den enkle grunnen er et at det er et godt case -- med en unik løsning på et stort problem og et godt team.
-- Men det alene er jo ikke nok, og teamet har gjort en ekstremt bra jobb med kampanjen – dette er “high tech”, men det er gjort forståelig, og man har fått frem hvorfor dette produktet er så bra, sier Kolstø.
Selskapet har et bra "momentum", ifølge Kolstø, med flere interesserte kunder, og veldig gode forsøk med en av de viktigste kundene. Han tror det kan være flere med teknisk interesse som har savnet denne typen investeringscase – velfunderte, beskyttbare, og miljøvennlig på toppen.
-- Vi i CoFounder elsker jo denne type selskap: god teknologi som løser konkrete og store problemer for industrielle kunder – det jeg liker å kalle “esler”. Av de andre crowdfunding-selskapene jeg har sett, har det vært lite innenfor dette segmentet. Man har antatt at crowdfunding passer best for B2C-selskap, kanskje vi er i ferd med å omskrive den sannheten.
Det er imidlertid ikke bare folk flest blant investorene, CoFounder gikk selv inn med én million kroner.
-- Jeg hadde forventet at det ville være utslagsgivende, og det har det kanskje vært, men det kom inn et veldig betydelig beløp før vi i det hele tatt rakk å gjøre investeringen. Dette betyr at her hadde mange brukt dagene i forkant godt, og satt klare.
Kolstø sier at listen av investorene er preget av navn han ikke kjenner fra før.
-- Dette betyr kanskje at vi har mye å takke oppmerksomheten i media, og nettverket til Folkeinvest, for.
En typisk NTNU-baby
Wavefoil er et ektefødt barn av Marintek-miljøet på NTNU i Trondheim. Selskapet ble etablert av daværende postdoktor Eirik Bøckmann og student Audun Yrke høsten 2016.
Nylig ble også produktutvikler Erlend Vastveit med på laget, og instituttleder på Institutt for marin teknikk på NTNU, professor Sverre Steen, er med i styret.
Sparer drivstoff med bølgekraft
Skip i bølger bruker mer drivstoff enn i stille vann – mye mer drivstoff. Wavefoils løsning skal redusere dette økte drivstofforbruket, ved at baugfoilene utnytter energien i skipets opp-og-ned bevegelser (stamping) til å skape ekstra fremdriftskraft gjennom vannet.
Foiler – eller vinger om man vil – plassert langt forut ved baugen, vil i bølger dempe stampebevegelsen og i stedet gi et bidrag til framdrift.
Mindre stampebevegelser medfører dessuten at færre om bord blir sjøsyke, og for passasjerskip kan sjøsyke passasjerer innebære økonomisk tap.
Fordelen med baugfoiler på skipsskrog har vært kjent i over 160 år, men hittil har ingen klart å integrere foilene i skipet på en praktisk måte. Wavefoil har utviklet en mekanisme som gjør det mulig å installere inntrekkbare baugfoiler langt fremme i skipet der de har størst effekt.
Planen
Wavefoil estimerer at de må hente inn 7 millioner kroner fra kapitalmarkedet før de kan serieprodusere produktene sine kommersielt. I februar neste år vil de så gjennomføre en ny på 5 millioner kroner, som de vil forsøke å matche med tilsvarende beløp fra Innovasjon Norges Miljøteknologi-program.
Hittil har Wavefoil mottatt 6,7 millioner i støtte fra NTNU Discovery, Forskningsrådet og Innovasjon Norge, og før crowdfunding-kampanjen verdsetter de selskapet til 25 millioner kroner.