Aurore Belfrage i EQT Ventures har lansert en app som skal koble gründere med engleinvestorer. Foto: Lucas H. Weldeghebriel
EQT Ventures' Aurore Belfrage: I de tidlige fasene er det noen investorer som ikke forstår rollen sin. Som en engleinvestor bør du være en mor, en far, en skulder å gråte på og en rengjøringshjelp. Pengetransaksjonen er den enkleste biten.
Aurore Belfrage er entreprenør, engleinvestor og nylig fikk hun ansvaret for å bygge EQT ventures matchmaking-plattform «Together», som skal koble startups og engleinvestorer.
Annonse
Formålet med «Together»-appen er for EQT Ventures å skape en relasjon MELLOM investorer og startups, samt for EQT og skape en relasjon TIL engleinvestorer og startup.
Vanligvis kommer ventureselskapet inn på et senere tidspunkt, men ønsker å etablere forholdet på et tidligere stadium.
I appen kan startups registrere seg og engleinvestorer kan bla gjennom interessante startups og ta kontakt hvis et relevant selskap skulle dukke opp.
Annonse
Hentet mye penger for tidlig
Belfrage var også en av medgründerne i Wrapp, det svenske selskapet med stjerneteamet, og investorer som Reid Hoffman (founder av Linkedin) og Niklas Zennström (Skype).
Wrapp var en tjeneste som lot store merkevarer tilby gavekort til kundene gjennom deres venner.
–Jeg tror fortsatt på konseptet, men vi hentet mye penger tidlig, før vi hadde en product-market fit. Det ble for stort mediefokus, og vi var ikke flinke nok til å skjerme teamet fra dette. Vi ble klonet av Rocket Internet, så vi endret strategi som igjen gjorde at vi mistet fokus. Uten å vite det så begynte det å spire et lite frø i organisasjonskulturen, sier Belfrage til Shifter.
Kultur og verdier er alt
Annonse
Hun mener det er ekstremt viktig å ha fokus på å bygge en sterk og sunn kultur med gode verdier i bunnen.
–Hvordan bygge en business? Teamet er alt. Det er den største klisjeen, men det er sant. Som engleinvestor (Belfrage er privat engleinvestor ved siden av EQT), ser jeg etter folk som har evnen til å tiltrekke seg andre mennesker. Du finner ikke det i regnearkene, sier hun.
Annonse
Hun forteller at hun i Europa ser minst 30 selskaper for hvert problem som skal løses.
–Uansett hva du gjør er du ikke alene. Hva er den store differensiatoren? Det er deg som gründer og din evne til å tiltrekke deg de aller beste. Det handler om verdier. Du kan ikke tiltrekke deg riktige folk hvis du ikke har en «større mening», sier hun.
–Er investorer opptatt av om bedriften har et større mål?
–Jeg tror det avhenger av hvor i trakten du ser. Hvis investorene ser på selskaper som har funnet riktig product-market fit, begynner å vokse og har fått fart, så løser disse tingene seg selv, og det handler mer om gjennomføringsevne, sier hun.
Men alle startups må huske at som investor, er det veldig enkelt å si nei, forteller hun.
–Som en startup må du alltid belage deg på et nei. Når du har falt til ro med den tanken, så er det enklere å håndtere. Det får deg også til å tenke mer på hvordan du skal få et «ja». Hva er de mentale sperrene hos en investor? Alle fakta, som markedsstørrelse, erfaringen til teamet, problemet som skal løses osv…det er hygienefaktorer. Alle må ha det på plass. Det det til slutt handler om er magien som skapes i rommet sammen med investoren. Enten vil investoren tro på meg, eller ikke. Enten så liker du meg, eller ikke. Jeg må fange din interesse og tegne et bilde av et eventyr som du ønsker å være med på, sier hun om hvordan startups i dag kan bli flinkere til å pitche.
Ikke vær redd for historiefortellingen rundt produktet
–Når en startup pitcher, trenger jeg først å skape en forbindelse på et menneskelig plan. Deretter kan vi gå inn på detaljene. Troen din på produktet, «why-et» og karismaen din er ekstremt viktig, sier hun.
Belfrage forteller at hun bruker mye tid på akkurat dette med de startups hun jobber med i dag.
–Hvordan skape den dansen? Hvordan ikke være redd for historiefortellingen rundt produktet, innpakningen og eventyret. Fordi, sier hun, alle startups kan plukkes fra hverandre. Det finnes nok argumenter for å ikke satse på noe, poengterer Belfrage.
Hun mener at også mange investorer mangler erfaring, kompetanse og forståelse for sin egen rolle.
–I de tidlige fasene er det noen investorer som ikke forstår rollen sin. Som en engleinvestor bør du være en mor, en far, en skulder å gråte på og en rengjøringshjelp. Pengetransaksjonen er den enkleste biten, sier hun.
Hvis du gjennomfører en investering, kan du godt feire det, og det gjør sannsynligvis startupen som fikk pengene og tenker de er heldige som har fått deg med på laget, sier hun.
Men, som alltid, så går ting til helvete. Det er flere hundre ting som kan skje, forklarer Belfrage.
–Det er da den proffe engleinvestoren bør begynne å jobbe. Stille seg til rådighet. «Hvordan kan jeg hjelpe til?» Coach, push, love, sier hun.
–Og det er da den ikke-proffe investoren begynner å bli sint. Så gründerne må på den ene siden løse det originale problemet og i tillegg være babysitter for den sinte investoren. Det er bortkastet med tid og investoren har fullstendig misforstått sin rolle og verdi, sier hun.
–Så når du investerer , må sette av tid til å hjelpe startupen?
–Du må ikke, men du må være tydelig på til gründeren på hva din forpliktelse er. Å bli sint fordi det oppstår et problem er ikke et alternativ. Du kan enten holde deg unna eller du kan være til hjelp, sier hun.
PODCAST MED KAHOOT!
Kahoot får ny sjef, men Johan Brand er med videre som strategisjef. Og han vil som en av gründerne fortsatt være «the soul and spirit». Hør denne ukas Shifter-podcast, der han blant annet forteller om gründerfilosifi, ubehagelige fotokunst og seilturen der han jobbet for å overbevise påtroppende Kahoot-sjef Erik Harrell om å komme ombord i selskapet. Og mye, mye annet.