Takstativgründere fra Trondheim på verdens største bilutstyrsmesse. Stiller med 10 meter bredt bilde av Rondane
Dropracks viser sitt nedsenkbare takstativ på Automechanika, og satser på å finne den riktige samarbeidspartneren blant de store.
– 8. september drar vi med bobil og skaptilhenger ned til messen i Frankfurt. Her skal vi ha egen stand og stille ut vårt pilotprodukt, sier Peter Vollen, CEO i Dropracks.
Automechanika har 4500 utstillere og 130.000 besøkende. Ikke mange startups får innpass på utstillersiden.
– Vi har forstått at det er ganske spesielt at de lar oss komme, sier Vollen, og viser fram en liten pappmodell av standen som Dropracks skal ha på messen.
– Tyske messer er vanligvis ganske rene og sterile. Vi har bestilt et fotolerret på totalt 10 meter bredt og 2,5 meter høyt med det råeste naturbildet fra Rondane og leid en ny BMW X3.
Pål B. Jørgensen, lead product designer føyer engasjert til:
– Vi skal vise at vi er norske og at vi er unge. Og vi har valgt en kleskode som gjør at vi kan ha på joggesko.
Kompisgjeng
Historien om Dropracks startet for to år siden med at Helge Å. Dimmen (CTO) fikk ideen om å utvikle en nedsenkbar skiboks.
Han fikk med seg fire kamerater Pål B. Jørgensen (lead product designer), Peter Vollen (CEO), Teo R. Tandberg (lead product developer) og Gjermund T. Nordskar (CMO) som utgjør oppstartselskapet Dropracks. Tre av gründerne har nettopp blitt ferdig med masteren på NTNUs Entreprenørskole. Jørgensen går 4. året på Industriell Design og Tandberg 5. året på Produktutvikling og Produksjon, begge på NTNU.
– Vi er et godt team, som har det gøy og som har lyst til å lykkes i lag, sier Vollen.
Selskapet var blant annet i finalen i vårens Angel Challenge i Oslo, pitchekonkurransen der startups konkurrerer om over en million investorkroner fra en gruppe engleinvestorer. Der ble de slått på målstreken av vaskedelingstjenesten WeClean.
Biltaket det nye bagasjerommet
Den opprinnelige ideen om en nedsenkbare skiboks har blitt videreutviklet til et bevegelig takstativ som senkes horisontalt ned på siden av bilen.
– Vårt takstativ senkes ned og gjør dermed biltaket like tilgjengelig som bagasjerommet. Vi bruker et standard T-spor som er kompatibel med alt som finnes av ekstrautstyr i dag. Det betyr at takstativet kan brukes til alt fra kajakker og sykler til trevarer, forteller Jørgensen.
Dropracks har blant annet fått støtte fra Norsk Forskningsråds FORNY StudEnt, Innovasjon Norge og investeringer gjennom Technoports LiveCrowdfunding.
– Dropracks er en av de første oppstartsbedriftene i Norge som har fått støtte fra SOLIDWORKS Entrepreneurship Program. Vi fikk 3D-programmene som vi trenger gratis. Det er programvare for over 100 000 kroner og noe vi sårt trengte, forteller Vollen.
Travle tider
I sommer har gutta i oppstartselskapet jobbet på spreng med sitt nedsenkbare takstativ for bil. Flere avtaler med Shifter har blitt utsatt. Nå er de på plass i nye lokaler på Innovasjonssenter Gløshaugen i Trondheim.
– Her er piloten. Akkurat nå jobber vi med å få på plass en låsemekanisme som er enkel og intuitiv å bruke, forteller Pål B. Jørgensen, lead product designer og føyer til:
– Vi må få se bildene dere vil bruke. Vi er midt i en patententeringsprosess.
- Selvsagt. Dere har det travelt nå?
- Vi har det kjempetravelt. Det er latterlig kort tid til vi skal være på verdens største messe for bilutstyr, men det er utrolig gøy. Uten denne messen som driver, ville denne prosessen tatt mye lengre tid. Automechanika arrangeres hvert andre år, så dette er vår mulighet til å vise produktet for potensielle kunder og de største aktørene i markedet.
– Hva er målet med deltakelsen på Automechanika?
– Målet er å finne den riktige samarbeidspartneren. Vi er i dialog med flere takstativselskaper som er interesserte i vårt produkt. Hårete sagt, ønsker vi at Dropracks skal bli den nye termen for nedsenkbare takstativ, sier Peter Vollen.