Johan Brand vs Bjørn Kjos. Foto: Per-Ivar Nikolaisen/NTB
Klar for nedstigning: “Andre vil ta over dersom Bjørn Kjos er bakstreversk”
Av Johan Brand, gründer av Kahoot, WeAreHuman og EnterpreneurShipOne
Norges mest kjente flygründer sier at den norske regjeringen bør overlate elfly-satsingen til Boeing og Airbus. Jeg kunne ikke vært mer uenig, skriver investor og gründer Johan Brand.
Denne uka fikk samferdselsministeren være passasjer på den første elektriske flygningen i Norge noensinne. Det var ifølge NTB et toseters Alpha Electro G2, produsert av en av Europas største flyfabrikker, Pipistrel i Slovenia. Bak spakene satt Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen. Samtidig proklamerte ministeren at han hadde gitt Avinor i oppdrag å utvikle et program som skal legge til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart, og at Norge skal ta en ledende rolle i utviklingen av elfly - med mål om å elektrifisere innenriksluftfart innen 2040.
Et par dager etterpå svarer altså en av landets ledende gründere i moderne tid, Bjørn Kjos, at han ikke har troa, og kaller det hele en «PR-jippo». Den tidligere piloten som selv har slått seg opp på store PR-stunt, og har «gitt av seg sjøl» for å løfte Norwegian til stadig nye høyder, mener at man bør overlate utviklingen til de store flyprodusentene.
Jeg må understreke at jeg har vært rådgiver for en av disse fremmadstormende elfly-aktørene. Så jeg er i likhet med Kjos "biased" i dette spørsmålet. Men jeg har valgt å være "inhabil", fordi jeg har en sterk tro på at det er denne veien det går.Og jeg synes det er ganske skuffende at en mann som har vært ledende i å fornye flybransjen, ikke klarer å se perspektivene i en slik sak som dette.
Myndighetene i USA, Storbritannia og Norden står bak fundamentale innovasjoner som vi baserer hele vår moderne infrastruktur på -- ofte skapt gjennom ikke-kommersielle satsinger. Vi kan ikke overlate de neste stegene til et amerikansk-europeisk duopol drevet av et tankesett fra en tid vi legger bak oss. Ironien er at dessuten at Boeing og Airbus har sterke nasjonale interesser å ivareta, så myndigheter er involvert også på den andre siden, men gjennom feil styringsmekanismer. Ser han virkelig ikke at det sitter regjeringer på andre siden av bordet?
Kjos er jo ikke kjent som en teknologisk visjonær, men som en sabla god bedriftsbygger i et tjenestemarked. Han tenker snevert ut fra sitt markedsperspektiv. Elfly-satsingen til regjeringen er ikke tiltenkt å revolusjonere markedet Norwegian er i nå. Revolusjonen handler om kortbane-nettet. Det er der regjeringen nå setter i gang et teknologi- og innovasjonsløp.
Det siste aspektet som Kjos bør tenke på, er at dette er knallbra nasjonal PR. Ikke gjennom døve plakater av natur for å tiltrekke seg cruise-passasjerer, men klodens smarteste hoder og penger, for å bygge et samfunn som tilpasser seg den virkeligheten v i nå lever i, og den fremtiden vi ønsker å skape.
Kanskje er dette et tegn på at andre innovatører vil ta over for Norwegian. I en ikke altfor fjern fremtid vil droner trolig ta over transporten av mennesker og varer. Elfly og droner har på mange måter mer med NSB og Ruter å gjøre enn SAS og Norwegian. I innovasjonsteorien kan du si at sannsynligheten er større for at Ruter blir innovatøren, særlig dersom Norwegian dyrker en bakstreversk kultur.
Som gammel skihopper synes jeg dette ligner på det klassiske eksempelet med norske skihelter som lo av v-stilen -- skapt av en svenske -- eller skøyting -- skapt av en amerikaner. Det tok en del år og smertelige nederlag før norsk skisport igjen klarte å hevde seg. Så la ikke vår viktigste representant for den tradisjonelle stilen, i dette tilfellet en sjeldent surmaget Bjørn Kjos, få avgjøre hvordan vi skal komme oss smartest frem i tiden som kommer.
(For ordens skyld: Johan Brand har en mindre eierpost i Shifter.)