Det raskest voksende læringsbrandet i verden, Kahoot.
En norsk startup som kan «vinne alt»: Og for Kahoot og Johan Brand handler det ikke om Norden
Nominert til Europas beste. Millionvekst i bedriftsmarkedet. Mer trendy enn Spotify i USA.
− Det skjer mye moro på mange fronter, forteller Kahoot-sjef Johan Brand til Shifter.
Fortsatt er det slik at de er for en startup å regne, Kahoot. De identifiserer seg også som det, og vil være så nær Mesh som mulig, for å føle «viben» og dra nytte av de kloke hodene i fellesskapet. Men folk har for lengst sluttet å stille Johan Brand det evinnelige startup-spørsmålet om skalering og globale ambisjoner. Kahoot er nå så stort at de uten at det virker skrytete kan begynne å sammenligne seg med de virkelig store.
− Jeg tror ikke nordmenn eller europeere skjønner hvor stort Kahoot har blitt i USA. Med 20 millioner studenter i måneden er det vel bare Google som er større enn oss i aktiv bruk i amerikanske klasserom, tror Brand.
Det gikk som kjent ikke så bra med de norske selskapene i Nordic Startup Awards på Island. Som gründer Karen Dolva i No Isolation skrev i et "reisebrev" for Shifter, det er ikke så farlig, og «det står ikke dårligere til med norsk innovasjon fordi vi ikke vant masse premier i en konkurranse».
Men når Kahoot er nominert til beste læringsselskap i den største startup-awarden i Europa, er det lett å bli litt patriotisk likevel. Ta på seg vikinghjelmen og frem med stortromma, hvis vi skal dra Karen Dolvas analogi til De Olympiske Leker. The Europa Awards har selskaper som Techcrunch og Twitter blant støttespillerne, og hvis Kahoot drar hjem en pris her, er de forsmedelige tapene på Island fort glemt.
Johan Brand kaller konkurrentene «noen mighty selskaper».
− Vi kjenner jo gründerne i Peak, Buusu og Memrise. Alle er forbrukerorienterte selskaper av særdeles høy kvalitet. Og med selskaper som ResearchGate som har hentet mer enn 35 millioner dollar fra ledende venturekapitalister, er vi jo stolte av å bli nominert, forteller Brand.
I debatten om priser egentlig betyr noe som helst for startups, påpeker Brand at mange priser ofte er mer PR for organisasjonene bak prisen enn selve startupen. Men noen peker seg altså ut som stas å vinne, selv for de største.
− Europas Awards har kredibiliteten, med vinnere som Supercell og Spotify de siste årene. Det meste av det europeiske tech-miljøet deltar. Og til og med amerikanerne bryr seg, ettersom Techcrunch legger sin vekt bak det, sier Brand til Shifter.
Men Kahoot selv legger ofte mer vekt på å vinne fagpriser blant organisasjoner knyttet til læring. Brand viser til prisen for beste selskap i EdTech Europe og Den amerikanske skolebibliotakerorganisasjonen i så måte.
− Så hva tenker du om at det ikke ble flere priser for Norge i Nordic Startup Awards?
− Priser er jo litt for lagfølelsen, men for businessen er det ikke så viktig. Når det gjelder den nordiske kåringen skal vi ikke ta det så tungt. Det er gøy at det arrangeres, og skaper oppmerksomhet rundt startup-miljøet, men hvem som vinner er vel litt «random», mener Brand.
Ellers er det andre ting Kahoot-sjefen er opptatt av for tiden, der han reiser i skytteltrafikk mellom Oslo og London.
Blant annet har de fått 3,5 millioner nye brukere i bedriftsmarkedet.
− Det betyr vel mye for inntektene, for der skal dere ta dere betalt?
− Ja - det er en viktig sektor for fremtidig inntjening.
Ellers postet han nylig på Facebook denne grafen som viste at Kahoot trender mer enn Spotify på Google i USA.
«…we are now cementing our position as cultural phenomenon in the US,” skrev Brand, og avslutter med følgende til Shifter:
− "It's a ride" som de sier.