Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss. Her sammen med styreleder Rolv Erik Spilling (bak til venstre), Jenny Skavlan (i midten) og resten av teamet i Tise. Foto: Tise
Tise har vokst fra 25.000 til 85.000 nedlastinger på en måned. Mener det handler om mer enn at de har fått Jenny Skavlan om bord.
– Vi fikk et løft da Jenny ble med, men folk gidder ikke bruke en tjeneste bare fordi en kjendis bruker den, sier gründer Eirik Rime, som nå jakter nye medarbeidere som kan bli med på veksten.
Den nettbaserte markedsplassen Tise kan lettest beskrives som en blanding av Finn.no og Instagram. Oppstartsbedriften på StartupLab i Oslo har fått sin dose med medieoppmerksomhet etter at de fikk inn programleder og blogger Jenny Skavlan som investor og kreativ leder. Selskapet har vokst fra rundt 25.000 brukere til 85.000 brukere i løpet av september.
– Vi fikk et løft da Jenny ble med, men folk gidder ikke å bruke en tjeneste bare fordi en kjendis bruker det. For oss handler det om å gjøre appen så bra at folk har lyst til å komme tilbake, sier gründer Eirik Rime i Tise.
Rime viser til at det er en hel rekke tjenester som bruker kjendiser til å spre budskapet i starten, men at det er lite produktivt hvis produktet ikke er godt nok.
– De får en masse nedlastinger, og så dør de «dagen etter», sier Rime.
Trenger flere
Veksten er så stor at de nå ser seg om etter flere folk. Torsdag kveld er de et av en rekke oppstartsselskaper som pitsjer foran 230 «jobbsøkere» på arrangementet «Join a startup» hos StartupLab i Forskningsparken i Oslo. De trenger i første omgang en dyktig utvikler - etter hvert kanskje også noen til å sitte i ledelsen av det raskt voksende selskapet.
– Hvordan klarer dere som startup å få tak flinke folk, det er jo kanskje ikke penger til å gi de høye lønningene?
– Vi skal klare å være konkurransedyktig med en blanding av fastlønn og opsjonsordninger. Det må være slik at man kan overleve på den lønna man får av oss, sier Rime.
Han understreker at de på grunn av investorkronene er i en bedre situasjon enn mange andre startups.
Store påvirkningsmuligheter
– Men hvorfor skal folk egentlig begynne hos dere, og ikke i Finn.no?
– For det første vil jeg anbefale dem å sjekke ut tjenesten. Selv om noen liker å sammenligne oss med Finn, er vi mer et Instagram for kjøp og salg. Vi er mer et sosialt medium enn det markedsplassen Finn er. Og så er vi en mye mindre organisasjon, med større muligheter til å påvirke produktet, sier Rime.
Han tror dessuten mange synes det er spennende å være med på noe som kan bli stort.
– Finn.no er forsvarer en posisjon, mens vi utfordrer en posisjon, mener Rime.
– Advarer dere også potensielle ansatte, om at en jobb i en startup ikke er en "åtte til fire"-greie?
– Det er viktig at personen har den riktige mentaliteten. Men vi er mer opptatt av prestasjonen enn varighet på arbeidet. Det er viktigere å levere raskt og godt enn at du nødvendigvis sitter her og trykker med oss 24/7. De rette utviklerne synes at det de gjør ofte er så gøy, at de uansett bruker mye tid på jobben.
Hvordan tjene penger?
Tise ble startet av Rime og Axel Næss i 2014. De to er sivilingeniører i industriell økonomi fra NTNU i Trondheim. De takket begge nei til gode jobbtilbud i etablerte bedrifter for å starte for seg selv.
Det pipler nå inn noen inntekter i kassa til Tise, men det er investorkronene som dekker utviklingskostnadene.
Forretningsmodellen på sikt er å tjene penger på å markedsføre ulike annonser internt i appen, ved at brukerne kan betale for å komme høyere opp på listene. Tise jobber også med å tilby tjenester for å gjøre salget tryggere for både kjøper og bruker, ved å legge til rette for enkel og sikker transaksjon.
NYHET FRA SHIFTER: PODCAST
Hvordan bygge produkter dine kunder ikke klarer å la være å bruke? I ukens episode snakker vi med Nir Eyal, som er på bestselgerlisten til Wall Street Journal med boken "Hooked: How to Build Habit-Forming Products"
Nir har utviklet det han haller «The Hook Model», som er et rammeverk for å identifisere nøkkelegenskaper ved «vane-produserende» produkter. Du vet, tjenester du rett og slett ikke kan la være å bruke som Facebook, Twitter, Google og andre.
Hvis du er en innovatør eller gründer, så er denne episoden for deg.
Nir Eyal kommer til Norge 20. oktober, og som mediepartner på Corporate Innovation Day, kan vi tilby rabatt på billetten hvis du bruker koden «shifter».
Hør hele episoden her, last ned i Itunes, eller podcastklienten du vanligvis bruker.