Cloud Insurance vokser ut av Norge: – Det er litt paradoksalt, en bitteliten norsk startup får enklere innpass i London og USA
Selskapets programvare omfavnes i over 25 land, men «insurtech»-startupen venter ennå på de norske etablerte selskapenes helt store vilje til samarbeid.
I fjor omsatte selskapet for 6 millioner kroner, med et overskudd 1,4.
– Vi er veldig fornøyde med det, særlig med tanke på at vi bare var to ansatte store deler av året, sier Axel Sjøstedt - og viser til hans medgründer Håvard Landrø Nilsen.
De to «ramlet over forsikringsbransjen» for seks, syv år siden. Og ifølge Sjøstedt var det «litt sånn som livets ellers»: en historie om tilfeldigheter.
– I hvert fall i starten, for vi skjønte jo veldig raskt hvilket potensiale som lå i å skulle digitalisere denne bransjen, sier han - og avviser myten om forsikring som noe «uinteressant og lite sexy».
– Den fyller jo en utrolig viktig samfunnsfunksjon. Det er jo egentlig delingsøkonomi inn til kjernen, sier han.
Teknologi-toget
Cloud Insurance ble etablert parallelt med gründernes NHH-studier - og en kombinasjon av frilansoppdrag, svært fornøyde kunder og en påfølgende jungeltelegraf bidro til en portefølje verdt å bygge videre på.
– Forsikringsbransjen er jo i sin natur veldig opptatt av risiko, så mens teknologi-toget har rullet fortere og fortere i andre bransjer, har forsikringsbransjen sittet i skyskraperen sin, da - uten og skjønne helt hva som skjer, sier Sjøstedt.
For to år siden sikret gründerne førsteplassen i «True Global Ventures», da fremdeles bak skolebenken fra tid til annen. Etter fullført business-studier, kastet de seg nemlig på en bachelorgrad i informatikk.
– Hvis man skal lykkes med å skape ny teknologi, så må man lære noe nytt hele tiden. Utviklingen går jo så fort, og om du sanker studiepoeng, tar et kurs på nett, eller lærer noe selv på pike- eller gutterommet, det er ikke så nøye, sier Sjøstedt.
Vanskeligere i Norge
Nå er Cloud Insurance et team på totalt elleve - og den skybaserte programvaren som på en «mer intelligent måte» håndterer salg og skadeoppgjør for forsikringsbransjen, opererer nå i over 25 land.
Brorparten av kundemassen ligger i England og USA, mot omtrent 40 prosent i Norge.
– Er det vanskeligere å få innpass her hjemme?
– Ja, det vil jeg si. Norge er ennå et litt umodent marked når det kommer til hvordan startups og etablerte selskaper finner hverandre fordi hele startup-scenen ennå er ganske ung, sammenlignet med USA, sier han.
– De store forsikringsaktørene i utlandet jobber ofte mer metodisk, de har andre innkjøpsprosesser og konsepter som gjør et samarbeid mye enklere. Prosjektene her hjemme kjøres stort sett slik de «alltid har gjort».
Sjøstedt ser imidlertid en større aksept på bare få år.
– Men det er jo litt paradoksalt. En bitteliten norsk startup, får enklere innpass i London og USA med sine komplekse prosesser, hvor det dessuten er flere tilbydere enn det finnes her hjemme, sier han.
Over 150 studenter
Nå står vekst på agendaen. En permanent tilstedeværelse i London er også skrevet inn på «to-do»-lista i 2019, men først skal startupen rydde plass til fire NTNU-studenter på Havnelageret.
– Sommerprogrammet blir en blanding av å jobbe tett med oss sånn som vi gjør i det daglige «startup-livet», et stort sommerprosjekt der vi bygger ny funksjonalitet i Cloud Insurance, og et kult maskinlæringsprosjekt sammen med en stor internasjonal forsikringsaktør, forteller gründeren.
Over 150 studenter ville tilbringe sommeren i det ferske selskapet.
– Og det er nok den viktigste bieffekten av startup-bølgen. At folk som kanskje tidligere ikke ville tenkt på å startup som en karrierevei, faktisk gjør det, sier han.
For ordens skyld: Daglig leder Lucas Weldeghebriel i Shifter har en mindre aksjepost i Cloud Insurance. Styreleder Ragnar Bø i Cloud Insurance har tidligere vært styreleder i Shifter.